Vad är bäst - Semi eller Naturlig betäckning?

Mary91

Trådstartare
Har funderar på detta ett tag så tänkte höra hur era tankar går eller om det kanske finns forskning på detta! :)

Om man har möjlighet att välja mellan semi och naturlig betäckning så tycker jag att med naturlig betäckning så vore det störst chans och få en bra avkomma störst än om man väljer semi eftersom det är den starkaste spermien som kommer först till ägget vid naturlig betäckning. Om man väljer semi så blandar man ju ut spermierna till många doser och på det sättet så borde ju chansen minska att få en bra avkomma. Kan detta stämma?

Är jag helt ute och cyklar med mitt tänk om att med naturlig betäckning så är det större chans till att få en bättre avkomma till det syftet man avlar på än om man väljer semi?

Bara så ingen ska misstolka så är jag inte emot semi alls utan bara nyfiken på om jag har helt fel med mitt tänk eller om det kanske kan stämma till viss del :)

Sv: Vad är bäst - Semi eller Naturlig betäckning?

Du är ute och cyklar.

Det finns ston som lättare blir dräktiga med naturlig betäckning och med tex fryst semin är dräktighetsprocenten mindre än med kyld och färsk semin. Men det blir vare sig bättre eller sämre avkommor, de anlag som finns i spermien finns där och har inget att göra med vilken spermie som "simmar snabbast" fram till ägget. Den snabbaste kan lika gärna ha defekta anlag som den som kommer tvåa.

Undrar varför du skriver semi istället för semin ?

Okej, tack för svaret! Slipper jag gå och undra över detta mera :)

Ojdå, tänkte jag inte ens på när jag posta tråden fastän jag läste igenom den! Blir lätt ordblind ibland

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 420
Senast: Hedinn
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 688
Senast: Blyger
·
Avel Har börjat fundera på detta nu när vi haft hingst här hemma och betäckt naturligt. Haft mycket hjälp och diskuterat mycket med sveriges...
Svar
12
· Visningar
3 917
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix