Vad är avd b?

S

sannavikstrom

Jag har en unghäst och måste alltså starta avd b på tävlingar.. Men vad är avd b? Är det samma som två faser eller vadå? Det är så mkt man måste hålla reda på :confused: Är det någon omhoppning?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är avd b?

I avd B rider man bara på fel och inte på tid (maxtid finns dock)
Om man är nolla får man en rosett

Två faser menas att man först har en grundomgång och sedan direkt en omhoppning, men det rider man då inte i avd B

Oftast har man på tävling en avd A (för de som inte är unghäst) och en avd B för unghästar för varje klass, och avd B rids oftast efter avd A. På de tävlingar jag har sett så rider de i avd B samma bana som de i avd A, men i avd B så rider man inte omhoppningsbanan om man är felfri. Du kan läsa mer i TR som ju ligger på nätet nu.

I avd B rider man bara på fel och inte på tid (maxtid finns dock)
Om man är nolla får man en rosett

I avd B rids det oftast som bed. A, dvs lika fel = lika placerade. Man kan alltså dela ut både 1,a 2,a osv rosetter beroende på antal startande i klassen och deras resultat. Oftast är det dock lika många eller fler nollor i en klass så det bara blir 1,a prisrosetter som delas ut.
Alla nollor får pris sker i bed. Clear round

Jo jag vet det
Men jag bara förenklade reglerna lite.

Man har placeringar i Avd B om den rids i bedömning A
Är det 20 starter så är det 5 placerade.
Är det fem eller fler med noll-rundor får bara dom rosett ,oftast nån typ av Clear Round rosett (alltså inte en blå-gul)
saknas det noll-rundor får även 4a 8a eller tom 12-fels rundor rosett.
Har man otur (eller tur beror på från vem sida du ser) så kan du som exempel ha samtliga 20 st ryttare med 8 fel i klassen och då får alla rosett.

Men är man felfri så är man ju garanterad en rosett, du blir ju förstaplacerad då även om du får dela på placeringen med andra.

Avd B är inte längre en unghästklass utan öppen för alla hästar oavsett ålder, däremot är det fortfarande mest unghästar som startar i avd B.

Ur TR: Mom 373 Unghästar och ungponnyer samt avdelning B hästar/ponnyer

Avdelning B ska finnas i normala tävlingsklasser eller som separata klasser från 0,90/LD; kat. D 0,80 m, kat. C 0,70 m, kat. B 0,60 m, kat. A 0,50 m hoppning till 1,30/MsvB; kat. D 1,20 m, kat. C 1,10 m, kat. B 1,00 m hoppning. Bedömningen ska vara A. Rosett delas ut till placerade. Sammanslagning av avdelningarna får inte göras.

Alla ekipage har rätt att starta i avdelning B. Häst som tidigare under tävlingsdagen startat i avd B får inte starta i avd A.
Klasser som har bed A eller Clear Round behöver inte separat avdelning B.

3-åriga och yngre hästar får aldrig starta.

4-åriga hästar får starta högst 1,00/LC; kat. D 0,90 m, kat. C 0,80 m, kat. B 0,70 m, kat. A 0,60 m hoppning.

5-åriga hästar får starta högst 1,30/MsvB; kat. D 1,20 m, kat. C 1,10 m, kat. B 1,00 m hoppning.

4 och 5-åriga hästar får endast starta i avdelning B.

6-åriga hästar får starta högst 1,40/MsvA; kat. D 1,30 m, kat. C 1,20 m hoppning.

6-åriga hästar får starta i Avdelning A i klasser 0,90-1,25/LD-LA+; kat. D 0,80 m, kat. C 0,70 m, kat. B 0,60 m, kat. A 0,50 m - kat. D 1,15 m, kat. C 1,05 m, kat. B 0,95 m, kat. A 0,85 m hoppning efter att ha presterat två felfria ritter på lägst lokal tävling i avdelning B på minst samma höjd det år hästen blir 6 år.

6-åriga hästar får starta i avdelning A i klasser 1,30-1,40/MsvB - MsvA; kat. D 1,20 m, kat. C 1,10 m, kat. B 1,00 m - kat. D 1,30 m, kat. C 1,20 m hoppning efter att ha presterat två felfria ritter i avdelning B 1,30 hoppning/MsvB; kat. D 1,20 m, kat. C 1,10 m, kat. B 1,00 m hoppning det år hästen blir 6 år.

I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för kategori B, C och D med beaktande av bestämmelserna i TR I avseende ”oproportionerligt ekipage”. Ponny som tidigare under tävlingsdagen startat i avd B får inte starta i avd A.

7-åriga och äldre ponnyer får starta i SM, NM, EM.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
722
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar