Vad är att "gå i form"?

Zahlo

Trådstartare
Jag började fundera på det när jag kollade på tråden " bilder på när hästen går i form".

Alla verkar tycka olika med tanke på att vissa påstår att hästen går fint i form fram men de tycker också att hästen går på bogarna, det var då det inte gick ihop riktigt för mig.
Är det då olika för olika personer eller finns det ett hur det ska se ut beroende på utbildningsstatus eller finns det bara ett rätt och fel, eller kanske ett när hästen kröker på nacken men går på bogarna och släpar bakbenen med sänkt rygg?
Vad inräknas i att " gå i form"?

Är det att gå i form när hästen kröker på nacken men inget annat är bra eller angår "gå i form" hela kroppen?

Sv: Vad är att "gå i form"?

Jag tror att det finns många olika synvinklar på det här med form. kyra har en, Jan Brink en annan, precis som vi på Buke. Sen finns det ju olika "former" också, tävlingsdressyrform, unghästform, hopphästform, osv osv. Men frågeställningen är jätteintressant!

Vad brukar du själv kika på när du tittar på ekipage? (Jag är övertygad om att du inte bara kollar på nacken! :) )

Det är enkelt. Formen är hästens arbetsställning. Hur formen ska se ut beror alltså på vad man gör.

Dock är det ingen bra arbetsställning om hästen går på bogarna, släpar bakbenen osv.

Ja det är sant men är båda rätt?
Ja det finns det ju men både tävlingsdressyren och unghästformen har ju nått gemensamt till skillnad från hopphäst formen (jag antar att du menar under hoppritten) som inte har nån form alls.(enligt mig då)
Jag tycker att en häst som går i form har sträckt överlinje och böjd underlinje. Lång hals och framme till bettet. Inte på bogarna. Avspänd psykiskt och fysiskt. Bakbenen väl placerade.

Men vad är gemensamt för alla arbetställningar som är bra?

Men vad är gemensamt för alla arbetställningar som är bra?

Att det inte sliter på hästen.

Bakbensaktivitet och ryggverksamhet är INTE vad som krävs av t.ex. ridskolehästen som går 4 tim per dag. Ett pass med sådant arbete och sen resten (med nybörjare) med så sparsamma rörelser som möjligt.

Man måste väga in vad det är för häst, vad ryttaren kan och gör, vad man gör just då i det ridpasset osv.

Jag kan komma in på träning med min häst i en alldeles utmärkt LA-form, men det är inte rätt form för den dagen övar vi sånt som kräver en MSV-form, högre samling. Så oavsett hur god rygg- och bakbensaktivitet min häst har där så är det inte bra, eftersom det vi skulle träna var ännu mer samling. Som exempel.

Travhästen ska istället inte vara samlad, utan skjuta på så mycket som möjligt för att komma fort fram. Och den ska inte ha nån ryggaktivitet, ryggen är still i trav (förrutom upp och ner då, he he).

Hästen går ju alltid i någon slags form, eftersom den inte är en oformlog klump.

Sen finns det bra form och dålig form.

Jacko: Misstänker att Jan Brink och Kyra har ganska liia syn på hur hästens form ska se ut eftersom Jan tränar för Kyra.

Självklart räcker det inte att titta på framdelen för att avgöra om hästen går i en bra eller dålig form.

Lägger in två bilder på den häst jag har att förfoga över just nu.

Den övre tycker jag är en ganska bra form, inte den perfekta så klart men ungefär vad vi kan åstadkomma för tillfället.

Den nedre befinner han sig i en dålig form, han faller isär och trampar långt bakom sig med bakbenen.

2006-11-3014_19_0010.jpg

2006-11-3014_19_0017.jpg

På den övre bilden sitter han ihop mer, han trampar längre inunder sig med bakbenen, ryggen är mer välvd och framdelen är högre än bakdelen.

På den nedre bilden trampar han långt bakom sig med bakbenen, ryggen är lägre och framdelen är iof fortfrande högre än bakdelen, men eftersom ryggen och bakbenen befinner sig där de gör, så är det inte någon bra form i alla fall.

Hängde du med?

En annan sak som jag ofta hör är "gå på tygeln". Min kille (som inte rider mycket) tycker det är lika kul varje gång! (Typ snubblar den inte då...:rofl: )

JAG tycker att gå på tygeln bättre kan uttryckas "vara på/mellan hjälperna" och med det menar jag att hästen svarar så som jag vill på tygelhjälper, säteshjälper och skänklar. Inte att den har huvudet/nacken på något speciellt ställe.

Man kan ju säga att den sätter under sig bra, har huvudet lågt med huvudet bakom lod (vad är då bakom lod?:rofl: :rofl: ), bär huvudet högt, har fin ryggverksamhet, inte svarar på halvhalter, inte är styrbar, inte svarar för säteshjälper osv osv....

Det tycker jag är lättare för alla har så olika åsikt om hur en häst i form/på tygeln ser ut.:banana:

Men hur menar du med ridskolehästen.. att den ska arbeta rätt eller inte? om inte.. är inte det slitsamt då?

Men det du pratar om är fortfarande olika former inte vad som ska vara gemensamt.

Travhästen arbetar inte i nån form och behöver inte det för det är ingen som sitter på ryggen.

Men hur menar du med ridskolehästen.. att den ska arbeta rätt eller inte? om inte.. är inte det slitsamt då?

Men det du pratar om är fortfarande olika former inte vad som ska vara gemensamt.

Travhästen arbetar inte i nån form och behöver inte det för det är ingen som sitter på ryggen.

Du förstår fortfarande inte. Formen är arbetsställningen. Inte har en byggnadsarbetare, en tandläkare och en kontorsnisse samma korrekta arbetsställning som sliter minst på kroppen? Travhästen har SIN form som är korrekt, de har t.o.m. hjälptyglar som håller UPP huvudet på hästen för att den ska ha sin korrekta arbetsform.

En häst som ska jobba i 4 timmar behöver spara på sig. Går den då med små rörelser så sliter den mindre. Dock kan den inte ENBART gå så, utan den behöver ridas i en mer samlad och uppbyggande form så den orkar med sitt arbete.

Det gemensamma är fortfarande att den ska vara ändamålsenlig. Formen ska vara den optimala för arbetet hästen ska utföra.

På den övre bilden sitter han ihop mer, han trampar längre inunder sig med bakbenen, ryggen är mer välvd och framdelen är högre än bakdelen.

På den nedre bilden trampar han långt bakom sig med bakbenen, ryggen är lägre och framdelen är iof fortfrande högre än bakdelen, men eftersom ryggen och bakbenen befinner sig där de gör, så är det inte någon bra form i alla fall.

Hängde du med?

Men den nedre bilden kan vara en helt korrekt form, det beror ju på vad ni kan, vad ni gör, vilken fas av träningspasset ni är i, osv. Så din häst går inte i en sämre form, bara i en mindre samlad form än på bilden ovan.

Ja jag kan också misstänka att Brink och Kyra har ungefär samma tankesätt.

Vad tittar du mer på?

Angående dina bilder så är dom lite svåra att jämföra med tanke på att dom inte är tagna från samma sida och att de är i olika moment i traven. Den understa bilden har kommit längre.
Men det som jag kan jämföra är att Bakbenet kommer inte längre in under hästen än precis framför höftknölen på någon utav bilderna.

Jag håller med Madick här, bilderna är ju bara av lite olika form/moment. Sen håller jag med om att mitt ex med Kyra och Jan kanske inte var optimalt, med tanke på att Jan tränar för Kyra. Jag borde kanske skrivit Lussan och Ulla Salzgeber? (Å andra sidan - bara för att man tränar för någon behöver ju inte det betyda att man kan allt den kan?)

Jo, det har du rätt i!

Men i det läget vi var så var det inte meningen att han skulle falla i sär som han gjorde, utan jag orkade helt enklet inte hålla ihop allt denna stund.

Det syns tydligt på min sits, som genom att hamna i framvikt i stället för att försöka sitta på bakbenen (inte luta mig bakåt) utan bara sträcka upp mig lite, tillåter hästen att hamna i denna lite flacka form som i och för sig inte alltid är fel som du mycket riktigt påpekar.

Jag håller med Madick här, bilderna är ju bara av lite olika form/moment. Sen håller jag med om att mitt ex med Kyra och Jan kanske inte var optimalt, med tanke på att Jan tränar för Kyra. Jag borde kanske skrivit Lussan och Ulla Salzgeber? (Å andra sidan - bara för att man tränar för någon behöver ju inte det betyda att man kan allt den kan?)

Nej, man kan troligtvis inte allt som den andra kan, men man har nog ganska samma inställning till grunderna och resten med förhoppningsvis!

Nej och nu förstår jag ännu mindre... varför ska du bygga upp ridskolehästen när den bara kommer ha nybörjare som inte kan rida den i den formen.. Det är som att träna armarna när du bara använder benen i det dagliga arbetet.
Min ursprungliga fråga rör den bra formen i dressyr.
Om hästen ska spara sig och om det inte ska vara slitsamt... är det då bra för hästen att trycka ut underhalsen och gå med sänkt rygg?

Nej och nu förstår jag ännu mindre... varför ska du bygga upp ridskolehästen när den bara kommer ha nybörjare som inte kan rida den i den formen.. Det är som att träna armarna när du bara använder benen i det dagliga arbetet.
Min ursprungliga fråga rör den bra formen i dressyr.
Om hästen ska spara sig och om det inte ska vara slitsamt... är det då bra för hästen att trycka ut underhalsen och gå med sänkt rygg?

Nej, den bygger upp musklerna så den sen kan gå stark och INTE behöva trycka ut underhalsen och sänka ryggen. Så gör svaga och otränade hästar. En stark häst kan gå många timmar utan att tröttna i musklerna, och har muskelminne nog att nyttja sig rätt även om den går och "slöar".

Det är inte i närheten av din jämförelse med armar och ben. Jämför det mer med att man tränar upp sig och styrketränar inför en långtur. Inte går du på långturen sen och tar ut dig allt du kan hela tiden, utan du sparar på dig men får inte ont eftersom du är väl grundtränad.

Att gå och trycka ut underhals och sänka ryggen är aldrig en bra form eller ändamålsenlig arbetsställning. Om hästen kämpar emot ryttaren är formen felaktig/dålig, sen vem den felaktiga formen beror på...

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka