Vad är arbetstrav och vänster galopp?

M

Misty

Hej alla hästokiga!

Min dotter på 8 år ska ta Ridborgarmärket 2 på lördag och jag hjälper henne att träna ett dressyrprogram teoretiskt.
Där står det att man bl.a. ska rida i arbetstrav och vänster galopp. Vad är egentligen det?
Ska man sitta ner i sadeln hela tiden i arbetsgalopp?
Ska man skänkla på mer på höger sida i vänster galopp?
Hjälp! Jag har nog inte förstått innebörden i allt och min dotter kan det mesta nu, men är osäker på just detta. Någon som kan utveckla detta?

Sv: Vad är arbetstrav och vänster galopp?

Arbetstrav är trav i "grundtempo", d.v.s. en trav man kan arbeta från och öka/minska tempot ur. Den skall vara "frisk" och hästen skall bluda framåt utan att rusa. Arbetsgalopp är samma sak fast i galopp.

I galopp sitter man alltid ner när man rider något som kan liknas vid dressyr. Alltså, ja, man sitter ner i arbetsgalopp.

Vad är vänster galopp, var det frågan? Jaaa, frågan är hur man bäst förklarar det... Det handlar om hur hästen flyttar benen. Galopp är en tretaktig gångart, och det finns alltsåen höger- och en vänstervariant om man säger så. I vänster galopp börjar hästen med att flytta sitt högra bakben framåt. Därefter följer vänster bak tillsammans med höger fram, och de skall ta i marken i princip samtidigt. Sist flyttas vänster framben framåt. Det vänstra frambenet kan ses som det ledande benet, och flyttas liksom "före" hästen. Lite svårt att förklara...:D Det är i alla fall den galopp som hästen skall gå i i vänster varv på ridbanan (förutsatt att man inte rider förvänd galopp, men det är ett senare kapitel;) )

Och nej, man skall inte driva högersidan mer än vänster. Lika mycket på båda sidor gäller, skall man driva mer på någon sida så är det nog bättre att göra det på den vänstra i så fall.;) Vill man bara rakt fram så skall man driva lika mycket på båda sidor.

Misty skrev:
Hej alla hästokiga!

Min dotter på 8 år ska ta Ridborgarmärket 2 på lördag och jag hjälper henne att träna ett dressyrprogram teoretiskt.
Där står det att man bl.a. ska rida i arbetstrav och vänster galopp. Vad är egentligen det?
Ska man sitta ner i sadeln hela tiden i arbetsgalopp?
Ska man skänkla på mer på höger sida i vänster galopp?
Hjälp! Jag har nog inte förstått innebörden i allt och min dotter kan det mesta nu, men är osäker på just detta. Någon som kan utveckla detta?

Du verkar inte vara ryttare själv därför är nog den här förklaringen enklast:
Arbetstrav är vanlig trav där man sitter ner i sadeln och bara travar på. Inte rider lätt eller så.
När man rider i vänster varv rider man i vänster gallop. För att hästen ska gå över i vänster gallop flyttar man fram innerskänkeln(vänster i vänster varv) och bak med ytterskänkeln (höger i vänster varv) När du tittar på vänster galopp så kommer du att se att vänster framben alltid ligger lite "före". Rider du i höger varv gör du samma sak men fram med höger skänkel och bak med vänster.

Tack för jättebra svar!

Vi förstår skänklingen mycket bättre nu, och Ella har tänkt mycket på det när hon "träningsspringer "sin bana, likaså att man ska "sitta ner" i sadeln hela tiden under arbetstrav & arbetsgalopp. Dem har ju gått igenom många saker på ridklubben, men jag har inte hört allt dom tipsar om och hur man gör vissa moment, och då kör man fast ibland. Hittade också lite bilder och ett videoklipp på bl.a. arbetstrav och ser bättre nu vad det är för skillnad.

Ella satsar på att bli bättre än Malin Baryard och då gäller det att ligga i....
Har ni något bra tips på lättförstålig dressyrbok så får det bli sommarens läsning att lära sig termer och olika dressyrtips m.m. ? Även tips om DVD med basic dressyr och nybörjarhoppning?

Vi har mycket att lära men är vetgiriga och entusiastiska! Tack snälla för alla tips :-)

Det finns ju video's med Börja hoppa och börja med dressyr, de är helt ok, ger en hel del tips och idéer. Sedan är det bra att rida regelbundet, gärna två ggr/vecka och något ridläger på sommaren på en BRA ridskola.

På de flesta bibliotek kan man låna instruktionsfilmer i dressyr. Jag gillar Kyras filmer!

ÅÅÅH! Vad glag jag blir när jag hör om din hästtokiga lilla tjej o om dig som försöker hjälpa till så till den grad att du ställer frågor här på Buke :)!!!

På Hööks (större hästspotrkedja, finns på många håll i landet o har även postorder/internetorder) finns en hel del av både filmer och litteratur som riktar sig till yngre ryttare.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 310
Senast: Happimess
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka