Det är verkligen en glidande skala ju, med arbetsförmåga.
Jag har tex hemtjänst för att få ihop det basala kring hemmet och lite egenvård vilket gör att jag har liiite arbetsförmåga. Utan hemtjänsten (eller såklart pengar att köpa motsvarande tjänster) skulle jag inte ha arbetsförmåga.
Det är ju också lurigt hur arbetsförmåga inledningsvis bedöms mot det egna arbetet (om en har ett) för att senare bedömas mot ”på marknaden förekommande arbeten”, meeen om medicinsk utredning fortfarande pågår kan bedömning av arbetsförmåga mot nuvarande tjänst ske längre än normen.
Med det sagt har jag en svårt sjuk vän som är sängbunden 23,5 h/dygn som av fk bedömts kunna ha ett enklare på marknaden vanligt förekommande arbete med låg stressnivå. Hennes förslag på arbete är att vara en installation som sover i en säng i ett mörkt rum. Typ det skulle eventuellt funka. Ibland är ju bedömningen och verkligheten inkompatibla.
Tänker som någon,
@escodobe sa, att det verkligen vore principiellt intressant att pröva om det lagligt går att neka boendestöd utanför ”kontorstider”. Där skulle nog jag börja om jag var i dina skor.
Vet inte hur hemtjänst bedöms om en fysiskt är i okej-ish skick.