Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Precis.

En duktig ryttare kan själv uppleva hur det känns för eleven.

Däremot är inte alla duktiga bra pedagoger.

Sen tror jag att en hel del rider för såna som inte kräver så mkt o ändå ger beröm. DE rider år ut o år in o blir inte bättre, men är nöjda o glada.

En bra tränare i mina ögon är en sdn som får duktiga elever- kvittot.

Lussan är ju en sdn som lyckats massproducera skickliga ryttare, men hon har oxå haft ambitiösa o seriösa elever.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Ja jag vet då inte, jag har aldrig varit med om att en kass ryttare har kunnat utveckla sina elever till en högre nivå iallafall hur pedagogiska dom än är. Trots allt måste du veta vad du pratar om i självupplevda scenarion, inte från en text ur en bok.

Det tror inte jag heller, däremot tror jag att ju bättre pedagog man är desto bättre kan man förmedla det man faktiskt kan, och där kommer ju individuella styrkor/svagheter in också. Kan ju löna sig att träna för någon som är bra pedagog och har som styrkor i det man själv är "svag" på. :) Eller bara för att få ett par andra (objektiva) ögon om man är på ungefär samma nivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Det tror inte jag heller, däremot tror jag att ju bättre pedagog man är desto bättre kan man förmedla det man faktiskt kan, och där kommer ju individuella styrkor/svagheter in också. Kan ju löna sig att träna för någon som är bra pedagog och har som styrkor i det man själv är "svag" på. :)
Problemet är ju då det inte finns ngn egentlig utbildning- ngn verifikation som det faktiskt finns hos bokstavstränare.

Om inte annat så vill jag veta hur personen rider själv o därmed se tänket. Om den kan genomföra sina tankar o det blir resultat.Visa var skåpet ska stå.

Jag har ännu inte sett en enda AR-tränare rida med häst i balans o samling annat än i piaff o högre.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Håller med om det, nu blev det ett hopp ifrån "tränare i allmänhet" som jag tänkte på till "vad jag föredrar" men det är ju som du säger bäst om man har sett tränaren in action innan och kan avgöra om man tror det kommer ge något, särskilt inom AR där det inte finns någon tränarcertifiering (vad jag vet?) att gå efter.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Var snälla och låt nu inte denna tråd bli ännu en diskussion om AR:s vara eller ej, Bents ridning kontra Gal, van Grunsven och de andra tävlingsryttarna osv.
Jag har flyttat några inlägg till Stora diskussionstråden - i den är det fritt fram att framföra sina åsikter om akademisk ridkonst.

Immer
Moderator för AR&Barock
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Visst finns det certifiering av tränare i AR:
http://www.bentbranderuptrainer.com/

Ber om ursäkt för det felaktiga påståendet! :)

Ser dock fortfarande samma dilemma, detta är ju en liten skara tränare som då ska "räcka" till hela sverige. Och vad gör man då om man absolut vill rida för en certifierad tränare och inte har någon inom rimligt avstånd (och platser att komma med på) eller kanske bara har en och inte trivs med just denne?
Finns många duktiga som inte finns med på listan, och faktiskt tränare på listan jag själv hade undvikit (borde inte räknas som påhopp då jag inte pekar ut någon? :o ), vill man till lägre prisklasser blir det såklart hundra gånger svårare.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Oj, haha. Vilken disskution det blev här. ;)

Jaja, ska iväg nu och och fixa häst till träning. Antar att jag återkommer med min syn på saken. :)

Tack alla för förklaringar och liknande! ^^
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

KL

fortfarande ingen vettig beskrivning på vad det egenltigen är...

kollade på en hemsida som någon av er la upp och det verkar ju helt sjukt. varför i hela världen skulle man vilja att en häst ska hoppa omkring som en kanin och göra onatuliga rörelser som inte ens framhäver hästens skönhet utan bara får den att se helt konstig och misbildad ut? tänker på ballotad, croupad etc etc

någon kommer säga att i traditionell dressyr gör man samma sak men nej. piaff, passage är rörelser som man ser hästen gör i det naturliga.

det där capriol som någon framhävde som nått bra är ju typ det fulaste jag sett! och courbette.. kom igen.. ingen kan ju tycka att det ser okej ut??

men! såg även bilder och filmer på när hästarna blev ridna i mer vanliga och naturliga rörelser och det såg väldigt avslappnad och ut som att häst och ryttare hade fint samspel!
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Angående de där rörelserna (skolorna ovan marken) som du tycker är fula: de hade alla sin funktion på den tiden hästen användes i strid. Capriolen, t ex, var till för att döda motståndaren, och är en rörelse som kräver enormt mycket samling.

Croupad och balloutad är förberedande för capriolen, likaså är piaffen förberedande för skolorna ovan mark.
I tävlingsdressyren betraktas ju piaffen som "kronan på verket" medan den inom den akademiska ridkonsten ses som en språngbräda inför skolorna ovan marken.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag har flyttat X antal inlägg från den här tråden till Stora diskussionstråden, del 2.

Immer
Moderator för AR&Barock
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Angående de där rörelserna (skolorna ovan marken) som du tycker är fula: de hade alla sin funktion på den tiden hästen användes i strid. Capriolen, t ex, var till för att döda motståndaren, och är en rörelse som kräver enormt mycket samling.

Croupad och balloutad är förberedande för capriolen, likaså är piaffen förberedande för skolorna ovan mark.
I tävlingsdressyren betraktas ju piaffen som "kronan på verket" medan den inom den akademiska ridkonsten ses som en språngbräda inför skolorna ovan marken.

Om jag for komma in Immer:
Det finns ett gammelt tala sätt..."Främ ben döda - Bak ben skada"
Capriolen var den taktik i krigs konstens individ kämp, häst kunda slå utt med sitt främ ben i ett Attack/Agressiv moment som kunde få motstånderns häst att baka eller sväng undan.
Det Full Capriolen var ett Försvar där hästen skydde sig bakifrån, du har upplivit det själv när du är utt och rida med andra, din häst tala om för den bakom att HÅL DIG BORT med ett spark eller ett kropps spåk att NU SMÄLLER DET!!
Den har militar taktik börja att försvina med Gustaf II Adolfs krigsförning där kavalri skulla vara val samlad och arbete som ett enhet.
Happy Easter Trails
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

KL

fortfarande ingen vettig beskrivning på vad det egenltigen är...

kollade på en hemsida som någon av er la upp och det verkar ju helt sjukt. varför i hela världen skulle man vilja att en häst ska hoppa omkring som en kanin och göra onatuliga rörelser som inte ens framhäver hästens skönhet utan bara får den att se helt konstig och misbildad ut? tänker på ballotad, croupad etc etc
Öh...vad? :confused: Jag tror ingen vill att hästen ska hoppa omkring och se ut som en missbildad kanin. Vad i hela världen har du tittat på?
Jag förstår att det är skolor ovan mark du sett, vilket du också kan se på spanska ridskolan tex. Men ytterst få av alla som ändå tränar enligt AR eller AR-inspirerat kommer så långt som till skolor ovan mark. De allra flesta håller sig på marken, men tränar helt enkelt på ett lite annorlunda sätt.
någon kommer säga att i traditionell dressyr gör man samma sak men nej. piaff, passage är rörelser som man ser hästen gör i det naturliga.
Till piaff och passage kommer inte alla heller, men fler än de som kommer till skolsprången.

det där capriol som någon framhävde som nått bra är ju typ det fulaste jag sett! och courbette.. kom igen.. ingen kan ju tycka att det ser okej ut??
Det har inte med utseendet att göra. Det är språng som användes i strid.

men! såg även bilder och filmer på när hästarna blev ridna i mer vanliga och naturliga rörelser och det såg väldigt avslappnad och ut som att häst och ryttare hade fint samspel!
Ja det finns varianter av allt. Då har du även sett bra exempel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har varit och provridit en nordsvensk som jag förmodligen kommer att köpa, min fundering gäller hans "boende". Han har gått på...
2
Svar
25
· Visningar
2 945
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Ridning :laugh::laugh:Hej! I morgon kväll så ska test rida en häst Lite fakta om den :) Brunte heter han den är en vallack på 11 år och är...
Svar
1
· Visningar
2 383
Senast: Immer
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 926
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp