Från lösdrift till box i februari

Hästen kommer att få det rejält svettigt med vinterpäls i stallet. Det är inte så att pälsen börjar trillla av för att hästen står på box. Att skritta en häst med tjock päls torr fungerar inte. De tar flera timmar vid torr gynnsam väderlek. Den blir ju svett av att enbart skritta. Lättare halvklippning, underhals, mellan framben är nog ett måste.
Det har inte med ett blott päls att göra, det är kropps temp det rör sig om. Så länge han är torr in i huden trotts att pälsen är dy blott då klara sig hästen bra. En timma (sopas långt det ta for hästen att ätta färdig) med ett bra vinter tacket räckar det for att hästen hinna bli torr in mot huden. Klippa du nu komma han att fyrsa med risk for stelhet, forlamning, kolik och lunginflamination.
 
Jag har precis gjort precis det du beskriver. Min nordis har stått på lösdrift hela sitt liv, han är 12. Nu i helgen tog jag hem honom till egen gård där vi inte fått upp ngn ligghall än så han får stå på box nattetid som lagen kräver tills våren kommer. Han har aldrig gått med täcke, har inte ridits mkt på sistone och stallet är välisolerat och håller ca 6 plusgrader i nuläget.

Det är inga problem! Hästen anpassar sig efter temperaturen och med full vinterpäls klarar de temperaturväxlingar, väta och svett. Jag har alltid haft full vinterpäls på honom hela vintrarna och ridit hårt i perioder. Tack vare att han har sin fulla päls fungerar alla funktioner och det innebär också att han kan gå ut i hagen svettig efter ett ridpass och ventilera bort fukten från huden och hålla sig varm trots minusgrader.

Jag lovar att du inte behöver varken klippa eller täcka honom.
 
Tack alla för bra svar! Kommer inte köpa denna häst då jag anser att han var för gammal och orutinerad för priset.

Men var och provred en annan nsvvalack idag och har ännu en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!

Det är så att han var undernärd och hade varken muskel eller fett. Hon sa att det va på grund av att han inte blivit riden på 2 månader, men en häst blir inte så mager på så kort tid. Hon gav bara ca 3 kg ensilage 2 ggr om dagen och ingenting annat.
Hur hade ni lagt upp mat och motion?
Då han inte har ett dugg muskler på ryggen hade jag tänkt skippa ridningen till en början, kanske tömkörning är en bra idé?
Han hade även nå sårskorpor på båda bakknäna, veterinären hade varit dit och trodde det var mugg. Men efter hon rakat och tittat närmare ansåg att det inte var mugg utan förmodligen att han kliat sig, samma ställe på båda benen.
Tacksam för svar!

Köp inte den hästen! Dels för det är vansinne - dels för att inte stötta hästjållningen. Ett samtal till länsstyrelsen låter dock på sin plats.
 
Det har inte med ett blott päls att göra, det är kropps temp det rör sig om. Så länge han är torr in i huden trotts att pälsen är dy blott då klara sig hästen bra. En timma (sopas långt det ta for hästen att ätta färdig) med ett bra vinter tacket räckar det for att hästen hinna bli torr in mot huden. Klippa du nu komma han att fyrsa med risk for stelhet, forlamning, kolik och lunginflamination.

Ursäkta men - lunginflammation? ;)

Och nej. De dör inte av att klippas nu. De behöver inte ens frysa.

Risken att bli sjuk är större om den står och svettas inne och sen går ut i kylan blöt och varm.

Och de riktigt tjockpälsade som svettas av att stå - de torkar aldrig tyvärr. Utan går omkring i ett våtvarmt omslag hela tiden. Det om något är plågeri och risk för ohälsa.

Sen som många sagt, klippa strupe, bringa och mellan framben kommer man långt med.
 
Jag har precis gjort precis det du beskriver. Min nordis har stått på lösdrift hela sitt liv, han är 12. Nu i helgen tog jag hem honom till egen gård där vi inte fått upp ngn ligghall än så han får stå på box nattetid som lagen kräver tills våren kommer. Han har aldrig gått med täcke, har inte ridits mkt på sistone och stallet är välisolerat och håller ca 6 plusgrader i nuläget.

Det är inga problem! Hästen anpassar sig efter temperaturen och med full vinterpäls klarar de temperaturväxlingar, väta och svett. Jag har alltid haft full vinterpäls på honom hela vintrarna och ridit hårt i perioder. Tack vare att han har sin fulla päls fungerar alla funktioner och det innebär också att han kan gå ut i hagen svettig efter ett ridpass och ventilera bort fukten från huden och hålla sig varm trots minusgrader.

Jag lovar att du inte behöver varken klippa eller täcka honom.

När jag sa att hästen kan täckas over var det under forasättning att kropps temp har inte gått ner och att hästen inte stå i blås. Vid skogs körning fick vi täcka hästen vid rastar så att den skulle inte killa ner for fort. Har hästar nåt lä att stå i och lite grov foder att tugga är det inte ofta dom behöva att täcka.
 
Tack alla för bra svar! Kommer inte köpa denna häst då jag anser att han var för gammal och orutinerad för priset.

Men var och provred en annan nsvvalack idag och har ännu en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!

Det är så att han var undernärd och hade varken muskel eller fett. Hon sa att det va på grund av att han inte blivit riden på 2 månader, men en häst blir inte så mager på så kort tid. Hon gav bara ca 3 kg ensilage 2 ggr om dagen och ingenting annat.
Hur hade ni lagt upp mat och motion?
Då han inte har ett dugg muskler på ryggen hade jag tänkt skippa ridningen till en början, kanske tömkörning är en bra idé?
Han hade även nå sårskorpor på båda bakknäna, veterinären hade varit dit och trodde det var mugg. Men efter hon rakat och tittat närmare ansåg att det inte var mugg utan förmodligen att han kliat sig, samma ställe på båda benen.
Tacksam för svar!

Jag hade inte köpt. mackan förklarar bra varför. Jag läste en gång på buke "du behöver inte köpa på dig problem, de kommer ändå".

Ts : jag hade inte köpt en häst som är i dåligt skick /undernärd osv alls.
Det finns många hästar som är välmående och friska och lika trevliga osv . Köp inte problem hur billig prislappen än är och hur söt /trevlig hästen må vara. Det är det bästa råd jag kan ge.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 092
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 773
Senast: Korven
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 185
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp