Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?
Vissa grejer finns inte namn på. Man har plockat lite från olika filosofier och skapat en egen. Den finns inget namn på. Det är inspirerat av både AR och TR-dressyr. Och finns en hel del tyskt, centrerat etc inblandat i mixen.
Iom att vi sysslar med dressyr så kallar vi det för det. Det funkar ju på banan/tävling med.
Ofta blir det lätt så att ju mer kunskap man får så inser man att det bara finns ett sätt att få ur maximalt jobb ur hästen.
Jag jobbar själv som tränare. Jag har ridit för tränaren du pratar om i över 10 år, hans fru också. Jag är helt klart starkt påverkad av dem. De har lärt mig mycket av det jag kan.
Jag har också en annan tränare som jag känt länge och ridit för och jobbat ihop med ett par år. Han är inte så intresserad av skolridning. Han rider in hästar och jobbar som problemlösare. Han har plockat saker från NH, travet, engalska ridningen, western etc.
Jag delar elever med en man som är utbildad till mästarexamen i Tyskland.
Alla dessa 4 delar tänk väääldigt mycket. Trots att de är från så olika skolor från början.
Och ingen av dem har något större behov av att namnge vad de gör.
Ska man rida en häst så den håller länge, blir stark, trigga vissa responser/reflexer i den så, få vissa valda muskelgrupper att arbeta så är det ett visst sätt som funkar bäst. Vad det heter är för mig oviktigt.
Däremot så kan man ge sig på att man får se mer av vissa missar inom en del grenar.
Och på tävlingsbanan så bedöms vissa saker upp och ner beroende på gren/namn.
Sen får man ju se historiskt till varför vissa grenar ser ut som de gör. Och även i dagsläget tänka på vad för arbete hästen ska göra. Ska den valla kor en hel dag kan den inte gå piaff hela dagen. Då tar den ju slut för fort. Samma med om den ska dra en vagn, springa löp eller hoppa. Den måste vara tränad för sitt jobb och ridas i ändamånsenlig form.
Inom dressyr och AR så är det ju dock samma rörelser man ska utföra. Även om AR tar det vidare förbi piaffen till skolsprången.
Egentligen tycker dock både jag och mina tränare att hästen bör arbeta på samma sätt genom kroppen om det så är AR eller TR. För dressyren och då också AR är ju i vår värld till för att stärka hästen, göra den smidigare och förbättra den. För att det ska ske så måste jobbet göras på ett visst sätt. Och om det heter AR eller TR kvittar. För hästen måste fortfarande jobba på samma vis för att nå optimalt resultat.
Och utrustningen ska hjälpa ryttaren och hästen dit. Den funkar likadant oavsett vad man kallar den eller inriktningen.