Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag känner till bara en har i Sweden som rida AR/Barock och kan uttföra en riktig Capriole.

Det finns säkert fler, men det är inte alla som är så kvicka med att lägga ut filmer :p

Tråkig...vem som helst kan ger sig utt för "träner".

Ja, det tycker jag också är tråkigt. Det finns människor som varit med som fotfolk under 2-3 kurser för en riddare och därefter själv börjat undervisa i akademisk ridkonst....
Här hittar man de tränare som är licensierade av Bent Branderup:
http://www.bentbranderuptrainer.com/
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Min tränare har gjort skolsprång i över 10 år. Han red förr för Bent (och Borba). Var då riddare och tog x antal ringar. Han och hans fru var först i Sverige att nå den höga nivån.
Men ridderskapet sköts på ett sätt som inte är för alla. Och proverna för Bent kostar ju en slant. Har man redan mycket kunder och egna meriter behöver man inte rida upp proven annat än för att det är kul.
Och 10 000 för en skoj grej som är helt onödigt är lite saftigt. Spec om man måste ta ledigt från jobb, ordna hästvakt till en stor gård och åka iväg.

Många duktiga inom AR har gått ur eller ligger vilande som riddare. Man har inget behov av att betala Bent en massa pengar eller vara med i ridderskapet.
Sen kan man trots det tycka filosofin är trevlig och tycka att Bent är kunnig.
Men det kan bli lite för mkt kring allting om man eg bara vill rida och lära sig det. Viner, klänningar, fäktning etc är inte för alla.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Tusen coh Xooo :bow::bow:
Hoppas du få den färdig och nålad!
Det skulla vara rolig att kunna prata ridkonst på samma nivå, med rätt terminalogi och rätt betydelset.

Det är ofte så dom duktiga ryttar gjöra ingen stora väsen av sig.
Den jag känner har ett valdig låg profil, (inte den på video).

Jag plucket främ just den video så man kan se där ett mer advancered ridkonst börja att komma till....den 1-handsfättning Halvhöga Skolen
Se utt att vara på den Branderup stall.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Immer: Åhh, tack så mycket. :o :D
Tyvärr verkar det som om den jag ska träna för inte finns med... Men men, vi får se hur det går. Hen kanske är duktig ändå. :)
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Har du läs The Fundimental Ideas of Knighthood?
Om en träner är bra då ska den kunna vissa dig från häst rygg dessa krav:
Balance
Hand contackt
Working the horse´s hip´s between the leg´s, the shoulder between the reins.
The crub used with "only one hand"! Kan en träner inte göra detta då ska den inte ger sig utt att vara en Högskol Akademisk Ryttar ala Träner.
I do hope you have found the Real Thing:laugh:
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag trodde du menade att det var ryttaren på videon som gjorde skolsprången. Men då menar du nog min ena tränare.
Varken han eller frun är listade på Bents sida mer. De säger heller inte längre att de lär ut AR.

Och de håller låg profil som du säger. De vet vad de kan. Och de får jobb.
De är inte ute efter att bli stora namn eller tjäna mycket pengar. De vill bara tjäna så de klarar sig och hjälpa andra, hästar och ryttare.
Sen skiter de i vad det de lär ut har för namn. De kallar det kort och gott dressyr.

Det finns fler duktiga som gått vidare så. Även om jag är partisk och tycker mina är bättre. ;)
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag känner till bara en har i Sweden som rida AR/Barock och kan uttföra en riktig Capriole.
Tråkig...vem som helst kan ger sig utt för "träner".

Och jag känner inte till en ruskig massa dressyrtränare som kan rida en vettig piaff ;-).

Vem som helst kan utge sig för att vara tränare, AR eller ej. Det är ingen skyddad titel alls. En av de bättre tränarna jag haft var inte ens myndig och lärde mig ändå mer än många "välutbildade" tränare/ridlärare.

Nog trådkap..

För mig är AR ett lite anorlunda sätt att tänka. I och för sig går fler och fler över till att tänka liknande- att hästen ska vara med ryttaren och arbeta i harmoni och dansa. Att tvång inte fungerar lika bra.

Sen är det helt beroende på vilken tränare man hittar, jag vet såna som "tvingat" sina elever att skritta runt i cirkel i flera år och som anser att hästar inte ska ridas mer än max 30 min (inkl uppvärmning!). Självklart ska det ridas på stång och inte ut i skogen- för där arbetar inte hästen korrekt.. (huvva!).

Min tränare vill att jag rider i skogen, hoppar, gör roliga saker, men när vi övar AR ska vi koncentrera oss på det. Vi arbetar mycket med MIG och när jag gör rätt gör häst det också. Vi arbetar mycket med MIN balans och MIN hjälpgivning, klart mer än jag någonsin gjort innan. För mig är AR klart med utmanande för hjärnan än för kroppen. Jag är sällan slut i musklerna, men väldigt ofta i huvudet när jag ridit lektion. Inställningen är "om det är jobbigt gör ryttaren något fel".

/Lavinia, som längtar tills hon kan börja rida igen.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Kolla upp erfarenhet hos tränaren. Hur länge har den jobbat som tränare? Vilken nivå har den ekipage på? Hur många hästar har den utbildat och till vilken nivå?

Det finns ju folk som gått ur ridderskapet och är väldigt kvalificerade. Men de flesta av dem tror jag tar mer än 200 per pass.

Det är idag ett problem inom AR att det är lite väl låg nivå på tränarna. Det tycker jag även om en hel del riddare. Sen finns det ju tyvärr många som inte är ens på väpnarnivå som håller lektioner.
Själva filosofin är det inget fel på! Men det kan appliceras fel av folk som är för okunniga. Är du med: akta dig för att börja rida på stång. :)
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Lavinia: Det sista du sa där låter väldigt... Harmoniskt och klokt. Och nog stämmer det, allt. Vi som ryttare gör ofta fel med otydliga hjälper och sitter och stutsar bra mycket. Jag hoppas tränaren ser saken på samma sätt. :)

Tuaphua: Jag letar i detta nu efter information, men hittar tyvärr inte så mycket. :o :( Men, får leta vidare! :)
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Tror det måste upplevas faktiskt, det kan ju vara väldigt olika för olika personer, både i hur man upplever det själv, utifrån tränarens egen "touch" på det hela, och så är det alltid svårt att förmedla sånt i skrift utan att man tolkar orden olika. :p

Själv skulle jag nog ärligt talat ha velat titta på några lektioner först för tränaren det är fråga om, för att se om det är något för mig och kanske lättare kunna ta till sig instruktionerna när man redan är lite insatt i tänket. Finns rötägg inom AR precis som inom andra discipliner, sen kan man ju tycka väldigt olika också - det som är ett rötägg för mig kanske är en tränare som är guld värd för någon annan.

Det som brukar föra mig tillbaka till AR (eller liknande ridning åtminstone) är att tränarna förstår att man kan vara ambitiös utan att för den skull ha några som helst tävlingsambitioner, då kan man ju istället utgå ifrån sina egna mål. Som för mig t ex, jag villl såklart att ridningen ska vara skonsam mot hästen och leda till mer och mer kentaur-känsla i ridningen, lägga en skolningsgrund och bygga kommunikation, på sikt försöka plocka fram det bästa ur just den häst jag rider.
Sen vill jag förstå hur-vad-varför, inte bara göra, och kunna se hur det hänger ihop med mina egna långsiktiga mål.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Word are what we communicate with;
Säjer att "jag ridar dressage" då ska det se utt som dressage!
www.youtube.com/watch?v=ynsBZz-W4r8&reature=related

Academic så här ska det se utt:
www.youtube.com/watch?v=EZyk8nesGIM&feature=related

The easy way you sit and handle your horse with one hand tell´s me...Western:
www.youtube.com/watch?v=7rSkB-L7JyI&feature=related

Det ska aldrig vara ett gissning om mans rid styl, oavsätt om man rida med hat - hjälm - sadel eller naken.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Själv ser jag det visserligen som smickrande om någon skulle tycka det ser "ovanligt trevligt" ut i allmänhet på ett eller annat vis, (har faktiskt fått höra sån kommentar, men då från ponnyryttare-föräldrar t ex som varit impade över bristen av synlig skänkel/hand jämfört med ridskoleridningen på kanske inte så hög nivå! ;) och från ett par andra faktiskt som varit förundrade över stilen) men målet är ju inte att det inte ska se ut som dressyr, hellre då som "trevlig dressyr" eller "mäktig dressyr" men gärna till slut på en snäppet högre nivå samlings- och skolningsmässigt, OM man nu tar sig dit till slut, man glömmer ju lätt hur mycket jobb det ligger bakom.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Vissa grejer finns inte namn på. Man har plockat lite från olika filosofier och skapat en egen. Den finns inget namn på. Det är inspirerat av både AR och TR-dressyr. Och finns en hel del tyskt, centrerat etc inblandat i mixen.

Iom att vi sysslar med dressyr så kallar vi det för det. Det funkar ju på banan/tävling med.
Ofta blir det lätt så att ju mer kunskap man får så inser man att det bara finns ett sätt att få ur maximalt jobb ur hästen.

Jag jobbar själv som tränare. Jag har ridit för tränaren du pratar om i över 10 år, hans fru också. Jag är helt klart starkt påverkad av dem. De har lärt mig mycket av det jag kan.
Jag har också en annan tränare som jag känt länge och ridit för och jobbat ihop med ett par år. Han är inte så intresserad av skolridning. Han rider in hästar och jobbar som problemlösare. Han har plockat saker från NH, travet, engalska ridningen, western etc.
Jag delar elever med en man som är utbildad till mästarexamen i Tyskland.
Alla dessa 4 delar tänk väääldigt mycket. Trots att de är från så olika skolor från början.
Och ingen av dem har något större behov av att namnge vad de gör.

Ska man rida en häst så den håller länge, blir stark, trigga vissa responser/reflexer i den så, få vissa valda muskelgrupper att arbeta så är det ett visst sätt som funkar bäst. Vad det heter är för mig oviktigt.
Däremot så kan man ge sig på att man får se mer av vissa missar inom en del grenar.
Och på tävlingsbanan så bedöms vissa saker upp och ner beroende på gren/namn.
Sen får man ju se historiskt till varför vissa grenar ser ut som de gör. Och även i dagsläget tänka på vad för arbete hästen ska göra. Ska den valla kor en hel dag kan den inte gå piaff hela dagen. Då tar den ju slut för fort. Samma med om den ska dra en vagn, springa löp eller hoppa. Den måste vara tränad för sitt jobb och ridas i ändamånsenlig form.

Inom dressyr och AR så är det ju dock samma rörelser man ska utföra. Även om AR tar det vidare förbi piaffen till skolsprången.
Egentligen tycker dock både jag och mina tränare att hästen bör arbeta på samma sätt genom kroppen om det så är AR eller TR. För dressyren och då också AR är ju i vår värld till för att stärka hästen, göra den smidigare och förbättra den. För att det ska ske så måste jobbet göras på ett visst sätt. Och om det heter AR eller TR kvittar. För hästen måste fortfarande jobba på samma vis för att nå optimalt resultat.
Och utrustningen ska hjälpa ryttaren och hästen dit. Den funkar likadant oavsett vad man kallar den eller inriktningen.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Exakt...år tal av ridning och träning.
Det känns att, vad jag kalla för "wanna-bees" föradra "quick fix" eller "the fast track" i ridkonsten, hitta non själv uttnamnd AR träner och tro dom ska rida i det höga skolen utan att ha gått den Basic Dressage Uttbildning???
För mig är det ofättbar, för den Serious Dressage Ryttar som har lagt i flera år kan jag bara gissa hur dom känner.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Fast jag tror inte att de som börjar med AR tänker så, jag tror att de tror att det är just en basic dressyrutbildning de får.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Det är idag ett problem inom AR att det är lite väl låg nivå på tränarna. Det tycker jag även om en hel del riddare. Sen finns det ju tyvärr många som inte är ens på väpnarnivå som håller lektioner.
En fundering om det här med riddarskap. De som rider ett prov för BB, de avlägger väl just ett ridprov för att visa vilken nivå deras egen ridning är på? De har väl inte någon test på hur pass bra pedagoger de är? (eller har jag missuppfattat? Jag är inte alls insatt i detta).
Den pedagogiska förmågan är ju väldigt viktig för en tränare, tycker jag. Det finns de som är mycket goda ryttare men usla tränare eftersom de inte har den pedagogiska förmågan. Det finns halvbra/hyfsade ryttare som är utmärkta pedagoger och därför får stor utveckling hos sina elever, trots att de inte är stjärnor i sadeln själva.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Fast jag tror inte att de som börjar med AR tänker så, jag tror att de tror att det är just en basic dressyrutbildning de får.

Men är det en seriös tränare så måste denne börja från grunden. Det finns ju inget att bygga på annars. (oavsett inriktning). Utan bra grunder blir det.... ingenting.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Eget påhittet språk...kan förklara "the break down in comunication":grin:
Svår nog med Swengliska, nu för man lära sig ord som inte finns i non lexicon:crazy:
Reminds me of when I was a kid....my brother and I used Pig-Latin so mom wouldn´t know what we were talking about.......but she alway´s knew what we were up too:devil:
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

En fundering om det här med riddarskap. De som rider ett prov för BB, de avlägger väl just ett ridprov för att visa vilken nivå deras egen ridning är på? De har väl inte någon test på hur pass bra pedagoger de är? (eller har jag missuppfattat? Jag är inte alls insatt i detta).

Den pedagogiska förmågan är ju väldigt viktig för en tränare, tycker jag. Det finns de som är mycket goda ryttare men usla tränare eftersom de inte har den pedagogiska förmågan. Det finns halvbra/hyfsade ryttare som är utmärkta pedagoger och därför får stor utveckling hos sina elever, trots att de inte är stjärnor i sadeln själva.
Exakt! Det är egentligen ganska få förunnat anser jag, att både vara duktig ryttare och vara bra pedagogisk lärare.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Ja jag vet då inte, jag har aldrig varit med om att en kass ryttare har kunnat utveckla sina elever till en högre nivå iallafall hur pedagogiska dom än är. Trots allt måste du veta vad du pratar om i självupplevda scenarion, inte från en text ur en bok.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har varit och provridit en nordsvensk som jag förmodligen kommer att köpa, min fundering gäller hans "boende". Han har gått på...
2
Svar
25
· Visningar
2 945
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Ridning :laugh::laugh:Hej! I morgon kväll så ska test rida en häst Lite fakta om den :) Brunte heter han den är en vallack på 11 år och är...
Svar
1
· Visningar
2 383
Senast: Immer
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 926
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp