Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

T

Technique

Hej alla!
Jag har aldrig riktigt förstått det där med AR. Det finns väldigt många trådar här på hemsidan om AR, men ingen som direkt beskriver vad det är för något.

Lite spontant sådär anmälde jag mig till ett AR-pass här om dagen, och ska rida nu på fredag. Men jag känner att jag kanske bör veta vad det är för något jag ger mig in på. ;)

Så, ja. Vad är AR? Vad går det ut på? Är det väldigt avancerat, eller kan någon som inte är allt för erfaren (jag) testa? (Är 200 mycket för ca 45 minuter?)

Tacksam för svar!:laugh:
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Kan bara dela med mig av min historia och den lär inte göra dig så mycket klokare... :D

För ca 10 år sen så läste jag boken "Akademisk ridkonst" av Bent Branderup. Jag tände till på det där och kände att detta måste jag testa!

Sagt o gjort, jag letade rätt på ett ställe som hade en AR-tränare som kom med jämna mellanrum så jag anmälde mig rakt av, utan att ha åkt och tittat på någon träning innan...

När jag kom in i manegen med min häst så hade inte tränaren kommit ännu (var först och ute i god tid). Jag satt upp och skrittade runt en stund, sen började jag att jogga min häst och då vrålar en annan person inne i manegen; "vad GÖR du???" What? Jag rider fram min häst såklart! :confused: "Man får INTE trava innan X X har kommit" säger hon då. Jag fattade ingenting och red fram som jag brukar ändå.

Sen öppnas dörren och in kommer... GUD. Tyckte han alltså. Iförd westernhatt och långrock så liksom skred han fram uppburen av sin egen aura!

Sen började lektionen... Jag skulle skritta runt honom på en volt och tala om EXAKT hur långa skrittsteg min häst gick med. Eeehhh??? Det har väl aldrig jag tänkt på heller, måste man veta sånt?? Det tyckte han i a f och eftersom jag inte hade en jäkla susning om hur långa skrittsteg min häst gick med så blev han mer och mer förbannad. Och ju argare han blev desto mer spatserade min häst runt i Spansk Skritt! :D Så där satt jag på en häst som gick runt runt runt i spansk skritt och med en j-a tomte i mitten som bara gapade och skrek! Till slut sa jag till honom att han fick lägga av med att stå där och skrika på mig och tala till mig som en normal människa, då blev han så arg så han slängde ut mig! :D "Då kan du gå ut härifrån!!" Jaha, så var den lektionen slut. Sen blev det ingen mer. Konstigt va! :p Tilläggas bör väl att jag slapp betala i a f.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

hahaha! :D helt galet! Tur att det inte alltid är så, trevligt att du slapp betala iaf XD
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Visst är det komiskt! Skrattar fortfarande åt det här! :p Och sen så undrar jag fortfarande hur man kan stå flera meter ifrån och bedöma om hästens steg är 47 eller 49 cm långa? Och varför måste jag veta det :confused:
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Kan bara dela med mig av min historia och den lär inte göra dig så mycket klokare... :D

För ca 10 år sen så läste jag boken "Akademisk ridkonst" av Bent Branderup. Jag tände till på det där och kände att detta måste jag testa!

Sagt o gjort, jag letade rätt på ett ställe som hade en AR-tränare som kom med jämna mellanrum så jag anmälde mig rakt av, utan att ha åkt och tittat på någon träning innan...

När jag kom in i manegen med min häst så hade inte tränaren kommit ännu (var först och ute i god tid). Jag satt upp och skrittade runt en stund, sen började jag att jogga min häst och då vrålar en annan person inne i manegen; "vad GÖR du???" What? Jag rider fram min häst såklart! :confused: "Man får INTE trava innan X X har kommit" säger hon då. Jag fattade ingenting och red fram som jag brukar ändå.

Sen öppnas dörren och in kommer... GUD. Tyckte han alltså. Iförd westernhatt och långrock så liksom skred han fram uppburen av sin egen aura!

Sen började lektionen... Jag skulle skritta runt honom på en volt och tala om EXAKT hur långa skrittsteg min häst gick med. Eeehhh??? Det har väl aldrig jag tänkt på heller, måste man veta sånt?? Det tyckte han i a f och eftersom jag inte hade en jäkla susning om hur långa skrittsteg min häst gick med så blev han mer och mer förbannad. Och ju argare han blev desto mer spatserade min häst runt i Spansk Skritt! :D Så där satt jag på en häst som gick runt runt runt i spansk skritt och med en j-a tomte i mitten som bara gapade och skrek! Till slut sa jag till honom att han fick lägga av med att stå där och skrika på mig och tala till mig som en normal människa, då blev han så arg så han slängde ut mig! :D "Då kan du gå ut härifrån!!" Jaha, så var den lektionen slut. Sen blev det ingen mer. Konstigt va! :p Tilläggas bör väl att jag slapp betala i a f.

Haha, lyckat! :D Fast jag kan inte säga att jag känner mig speciellt lugnad. :o Snarare så smått livrädd. :p
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

En AR träner i western hat och långrock??
Konstig, tro dom skulla se utt som Karl XII inte som non wanna-bee cowboy :crazy:
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

haha ja verkligen! Vilken ridupplevelse liksom :D
De måste ju vara exakt 49 cm förstår du väl! ;) fattar ju vem som helst..!
Jag har mina aningar vem du menar och om det är samma så har jag aldrig vart så värst imponerad av honom om man säger så ;) :D
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag råder dig att se till så att din blivande tränare är sanktionerad av Bent Branderup om du skall rida AR. Det finns ett register på vilka som är med där, det kan du säkert få av någon som är bättre påläst än vad jag är. Alla som säger att de är tränare enligt den här filosofin är INTE sanktionerade av B B, även om de påstår det.

Zahlo, ja tänk att det tror jag också att du vet... :D

Leafhillranch, eller hur! :)
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Det ska jag göra, tack för tipset. :)
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag tycker snarare att det brukar vara väldigt trevlig stämning på AR-träningar. Det är ingen som ser ner på någon för att den har en oskolad häst eller billiga prylar eller en "märklig" ras.

Jag tycker inte 200 kr är mycket alls för 45 minuters arbete. Men om jag vill betala det eller ej beror på vad tränaren kan. Jag betalar gärna mer om det är värt det.
Kolla vad din blivande tränare har för meriter. Inom det Akademiska Ridderskapet kan man ta sig till olika nivåer och rida upp prover. För mig hade det varit viktigt att min tränare gjort en del prover och klarat dem.
För mig hade det inte varit värt att rida för de som bara avlagt Väpnarprov. Jag hade velat att tränaren är Riddare och dessutom avlagt andra godkända prov.

Alla tränare som kan AR är inte kvar listade som riddare på Bents sida. En hel del av de som nått lite högre nivå har gått ur ridderskapet av olika skäl.

Kryddan:
Låter ju som ett helmärkligt upplägg! Var det verkligen det människan blev arg för? Inte något annat?
Ibland har ju folk olika uppfattning om vad som verkligen hänt. Och att man skulle slänga ut någon för att den diffar på 2 cm känns ju märkligt.. Och att det var allt du skulle göra känns ju också mycket konstigt!
Även enligt mig som inte rider AR..
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag tror han bestämde sig redan när han såg vad jag satt på... ;) det var faktiskt precis så här, detta har jag skrivit om innan dessutom. Han slängde ut mig för att jag inte accepterade att han oavbrutet stod och gapade och skrek, inte för att jag inte kunde tala om ifall hästen skrittade med typ 47 centimeters skrittsteg.
Jag hade kunnat skriva mer om det här, men det gör jag inte eftersom detta är ett offentligt forum.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

;) Ok!

Gillade han inte Iberier eller var det för att hästen var så flott? Har för mig att dina är snygg-Iberier och inte de där som Spanjorerna skrattar hela vägen till banken över att ha lurat på en stackars svenska..:D
Min sista fråga bara.. Jag blir ju så nyfniken..:p
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Ett sista svar då för nu börjar jag känna mig som värsta trådkaparen! :D DEN hästen (PRE) var det fräckaste jag har haft! Tyvärr dog den några år senare endast elva år gammal. Den föll död ner när jag red och det är det värsta som någonsin har hänt mig i mitt hästliv :cry:. Blev lite OT där. Sorry.
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

jag är också intresserad av att veta vad det egentligen är för något? har skimmat förbi massa trådar det här på buke men aldrig fattat eller orkat sätta mig in i vad det är för nått.

en definition och beskrivning skulle uppskattas!
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Jag känner till bara en har i Sweden som rida AR/Barock och kan uttföra en riktig Capriole.
Tråkig...vem som helst kan ger sig utt för "träner".
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Kryddan: :eek: Vad i hela friden träffade du på för en skum figur? Låter helt galet. Skönt att du slapp betala i alla fall. Vilka tokstollar det finns.:) PMa gärna namnet,för nu blev jag nyfiken.

TS
Det handlar om dressyr, men man går fram lite andra vägar än vad man lär sig på ridskolorna. Tycker du ska försöka läsa så mycket du kan innan så du är förberedd. Det är ett lite annorlunda sätt att tänka kring träning och utbildning av hästen. Förvänta dig inte underverk på en lektion. Det är ett långsiktigt arbete. Sen verkar AR-tränare vara väldigt olika så vissa är väldigt lika bokstavstränare medan andra verkar miltals därifrån. Bäst tycker jag är att man åker och tittar på träningar eller är med som fotfolk först innan man är med och rider själv. Då kan du få en uppfattning om tränaren, se dennes elever och se om det verkar vara någon som kan passa dig. Vi är nyfikna (jag) så skriv gärna och berätta sen hur det gick. Och det kryddan beskriver är inte typiskt för en AR-träning. På våra kurser rider vi alltid fram våra hästar innan själva passet tex.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Svar till alla: TACK, så jättemycket. Tar verkligen åt mig av era tips. :) Ska kolla upp henne. Och om hon nu inte finns, så är det ju ändå bara en lektion. Är inte säkert att jag fortsätter med det här. Vill bara testa. ;)

Ang trådkap: Det gör inget. :D Skriv på ni. ;)
 
Sv: Vad är AR (Akademisk Ridkonst)?

Det har tidigare funnits en nålad FAQ-tråd som beskriver vad AR innebär. Tråden är för närvarande under bearbetning/uppdatering, men ska snart vara tillbaks på forumet.
Att i ett enda inlägg berätta vad AR är - ja, det är helt omöjligt. Jag tar den lätta vägen ut och länkar till den här sidan:
http://www.akademiskridkonst.se/om.html

Immer
Moderator för AR/Barock
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har varit och provridit en nordsvensk som jag förmodligen kommer att köpa, min fundering gäller hans "boende". Han har gått på...
2
Svar
25
· Visningar
2 945
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Ridning :laugh::laugh:Hej! I morgon kväll så ska test rida en häst Lite fakta om den :) Brunte heter han den är en vallack på 11 år och är...
Svar
1
· Visningar
2 383
Senast: Immer
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 926
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp