Vad är ADSL?

aemaria

Trådstartare
ADLS är väl en fast uppkoppling.. men inte bredband, eller?
Kan alla ha ADSL eller vad krävs?
Kan nån vänlig själ förklara för mig?

//a
 
Sv: Vad är ADSL?

ADSL är en koppling mot Internet genom din vanliga telefonledning, alltså inte via ett "bredbandsjack" eller TV-uttag.

ADSL är betydligt snabbare än ett vanligt modem och man är ständigt uppkopplad. Däremot beror det på var man bor om man kan skaffa ADSL eller inte, om du kollar på spray.se så kan du få mer info. Där kan du även skriva in ditt telenr och se om du kan ha ADSL hemma.
 
Sv: Vad är ADSL?

ADSL är en fast uppkoppling via din telefon linje. Det ligger dock på en annan frekvens än vad dina telesamtal ligger på så du kan prata i telefon samtidigt som du surfar...

Om adsl är bredband eller inte beror på "vem" du frågar, enligt ARN (allmäna reklamationsnämnden) så krävs det 0,5Mbps för att kallas bredband, medans it-kommisionen kräver 8Mbps i bägge riktningarna...
Men det är mycket snabbare än modem och kallas i folkmun "bredband".

Du måste bo inom 4,5km radie till en telestation som är utbyggd för ADSL. ADSL finns dock mest (bara?) inom tätbebyggda områden så det är nog illa för dig (ser att det står landet under avataren). Tyvär.
 
Sv: Vad är ADSL?

Renkött skrev:
Oj, hade jag lyckats missa (*skäms*). Föredrar dock riktiga nät ;).

Efter som jag bor på landet och förut hade drygt 6 km på all linor
så arrangerade jag omförläggning av telekabeln. 300m kabelgrav
genom skog, hästhagar & fan och hans moster. Sen vart det under 5,5 km som var gränsen innan jul förra året. Ja Vattenfall ville ju lägga sin elkabel där istället när vi ändå var i farten. Fan va kallt & mörkt det var på nätterna när jag stod & dressade kablegravens botten och även skyddsfyllde för hand. De som är intresserade hur man "övertalar" Telia kan PMa mig.

Men det vart bra, allt enligt plan.

Vaddå riktiga nät? Är du från stan?
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 350
Senast: sjoberga
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 361
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 624
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp