Vad använder ni för utrustning ?

L

louisewendt

Vad använder ni för utrustning till era hästar vid olika typer av ridning & arbete på mark ? Intressant att veta. :)
Jag kan börja:

Dressyr: tredelat eggbett i mässing elr tredelat eggbett apple mouth, engelsk nosgrimma, Thorowgood sadel. Ska börja använda tidermantygel för att bygga upp hästens muskler, rekommenderas av tränare.

Hoppning: tredelat eggbett i mässing, engelsk nosgrimma, Thorowgood sadel, benskydd fram, martingal (slår upp sitt huvud nästan i mitt annars, har skett några ggr tidigare & vill inte ta risker).

På uteritt: Sadel elr barbacka (barbacka om jag rider ensam & enbart ska skritta & trava), engelsk nosgrimma elr utan nosgrimma, tredelat eggbett.

Longering: Träns med engelsk nosgrimma, delta, sadel (ifall jag ska rida efter longeringen).

Träning från marken: Exempelvis frihetsdressyr elr trickträning. Grimma, långt grimskaft.

:rofl:

Sv: Vad använder ni för utrustning ?

Dressyr: Träns med bred Aachennosgrimma, tredelat muffbett, dressyrsadel, lindad runt om (eller dressyrskydd) och boots fram.

Hoppning: Träns med remontnosgrimma, tredelat muffbett, hoppsadel, förbygel, senskydd och boots fram, kotskydd bak.

På uteritt: Träns med pullargrimma, rakt pelham med två tyglar, hoppsadel (eller barbacka), damasker fram och boots och lindad bak.

Longering: Träns, gjord, tömmar och dressyrskydd som ovan.

Träning från marken: Håller inte på med sånt.

Dressyr: Tredelat D-ringsbett med kopparrulle i mitten. Engelsk eller aachen nosgrimma, löst spänd (mest för utseendets skull). Knights King Edward sadel samt ett stigläder om halsen.

Hoppning: Hoppar inte.

Uteritt: Samma som vid dressyr. Rider bara ute i skogen oavsett vad jag tränar så inget skiljer sig.

Longering: Kapson, longerlina, långpisk.

Träning från marken: Tömkör en del och då har jag ett rakt odelat tränsbett med lösa ringar, ingen nosgrimma, tömkörningsgjord och tömmar. Vid t.ex. promenader för hand har jag antingen grimma och grimskaft eller träns, delta och grimskaft.

Tillägg: Eftersom vi bara rör oss ute i skog och mark har jag alltid reflexer under den mörka tiden på året, oavsett tid på dygnet.

Senast ändrad:

Använder typ samma utrustning oavsett vad vi gör. Tredelat bett, träns utan nosgrimma och allroundsadel. Snabbt och lätt ska det vara :p

Dressyr:
Stübben islandsträns med Àstund 3 delat bett i cubrium
Cliff Barnsby N-gage dressyrsadel
NEW terrängskydd fram och ev boots då han sparkar sig själv på senorna fram med bakbenen :mad:
Jag som hatar skydd!

Hoppning:
Stübben islandsträns med Àstund 3 delat bett i cubrium men letar annat träns och bett.
Wintec hoppsadel
NEW terrängskydd runtom

På uteritt:
Samma som i dressyr.

Longering:
Stübben islandsträns med Àstund 3 delat bett i cubrium och longerlina.
NEW terrängskydd fram och ev boots.

Körning:
Snart franskbrösta med travsele och en trav-rockard.
NEW terrängskydd fram och ev boots.

Dressyr:
3-delat bett med fasta ringar, rundsytt träns med bred engelsk nosgrimma o bling pannband, prestige versailles sadel ( har ingen dressyrsadel ännu). Lindor runt om eller senskydd + kotskydd.

Hoppning:
3-delat bett med fasta ringar, pullarträns med bling på nosgrimma och pannband. Förbygel och martingal, prestige versailles sadel. Senskyd + kotskydd.

Uteritt:
Något av ovan nämnda träns med samma bett. Ibland martingal beroende på vad som skall göras under ridturen. Samma sadel eller barbacka, senskydd samt kotskydd. Vid klättring i skogen har jag även på gummiboots fram.

Dressyr: Tredelat sweet-iron bett, remontnosgrimma, Hubertus hoppsadel, benskydd + boots. Alt lindor + boots. Sen antingen endast förbygel, martingal eller gummiband.

Hoppning: Samma som ovan, dock alltid martingal och endast skydd + boots.

På uteritt: Samma som vid hoppningen.

Longering: Repgrimma eller träns + tömkörningsgjord, har jag gjorden så blir de oftast ett gummiband ett litet tag. + skydd/boots.

Träning från marken: Exempelvis frihetsdressyr elr trickträning. Gör inte träning från marken, men skulle väl tänka mig repgrimma + longergjord eller långt grimskaft.

:rofl:

Blir nog nästan alltid så, dock inte alltid jag har skydd. Beroende på hur/vad jag ska rida. =)

Jag har ingen speciell utrustning vid olika typ av träning. Men har däremot olika nosgrimmor och bett som jag byter mellan för att skona munnen.

Har en Lippo dressyrsadel och några olika schabrak som jag byter mellan. Har vid lite hårdare träning lindor bak (för att hästen är för mjuk i kotorna och trampar igenom för mycket).

Har en remont nosgrimma & en engelsk (även "nosrem" som jag sätter på ibland).
I bettväg har jag två st tredelade, en med fasta ringar och ett med rörliga, sen har jag ett rakt nova-bett och ett hackamore.

Jag byter träns och bett när jag tycker att det är dags helt enkelt. Vissa perioder rider jag med olika varje gång och vissa perioder har jag samma i flera dagar.

Dressyr: tredelat bett, engelsk nosgrimma, (graman ibland), lindor fram och skydd bak oftast. celine hopp sadel.

Hoppning: tredelat pessoa magic bett, engelsk nosgrimma, (förbygel, martingal eller utan hjälptygel), senskydd fram stryk kappor bak, celine hopp sadel.

På uteritt: 3delat muff bett, remont nosgrimma, (förbygel, martingal eller utan hjälptygel), senskydd fram stryk kappor bak, celine hopp sadel.

Longering: träns(samma som dressyren), graman, tömkörningsgjord, longerlina, dressyr pisk

Träning från marken: lastträning och promenad har jag longerlina + kedja över nosryggen, dressyr pisk och lädergrimma.

ibland har jag hopp tränset i dressyren och tvärt om för att variera lite extra.

Dressyr
Childeric sadel + gjord.
Schabrak.
Träns med engelsk nosgrimma.
Pessoa Magic bett.
Lindor + boots runt om.

Hoppning Jag hoppar lågt eller typ diken i skogen, så det behövs ingen direkt utrustning.
Grimma och grimskaft.

Uteritt
Grimma och grimskaft.

Träning från marken
Grimma och grimskaft.

Longering
Grimma och longerlina.

Unghästarna rider ja på detta;

Dressyr: träns med engelsk nosgrimma på ena, utan på andra och aachen nosgrimma på den tredje. Häst ett och två har två delat bett och häst tre har ett tre delat fullcheck bett. Allround sadel med schabrak under på alla.

Hoppning: hoppar inte än men vid löshoppning så har de samma träns som ovan dock har häst tre ett 3-delat bett med lösa ringar. De har också senskydd fram.

Uteritt: rider ut på samma som ja rider dressyr med.

longering: samma träns som vid löshoppning, longerings lina, spö och inspännings tygel samt barbacka gjord och schabrak på häst nr tre.

Träning vid marken: träns samma som vid hoppning, spö, grimskaft med kedja eller longerings lina.

Hingsten och stoet rider jag på dessa;

Dressyr: dressyr sadel på båda med schabrak under, två delat bett på båda, aachen träns på stoet, remont på hingsten, eventuellt lindor, halsförlängare på stoet pga att hon har tendenser att stegra.

Hoppning: hoppar inte hingsten, och har inte hoppat stoet än, men kommer ha allround sadel med schabrak, samma träns som vid dressyr, liverpool körbett, skydd på alla benen och martingal.

Uteritt: hingsten har samma som vid dressyr. Stoet har samma träns som vid hoppning och dressyr sadel med schabrak under samt halsförlängare.

Longering: de har samma träns som vid dressyr, inspännings tygel och en barbacka gjord som man fäster inspänningen i och schabrak.

Träning från marken: träns samma som vid dressyr, spö, grimskaft med kedja eller longerings lina.

Dressyr:
Pfiff Amaretto, enkelt träns utan nosgrimma (min häst gillar inte det) med tvådelat eggbett. Lindor eller damasker runtom.

Hoppning:
Mest löshoppning - lindor, damasker eller senskydd runtom.

På uteritt:
Grimma och nh- rep. Barbacka.

Longering:
Dressyrtränset eller ett kapson, samt longerlina.

Träning från marken:
Grimma/repgrimma eller lös.

Körning:
Bröstsele (med lös brösta) damasker runtom, körträns med mitt enkla "westernbett" (ingen vagn än). Så mer "körträning" för oss.

Vid ridning använder jag träns med rakt eller tredelat bett, engelsk eller remontnosgrimma samt sadel (Sensation Ride), vid longering och övrigt markbundet arbete är det repgrimma och tillhörande rep som gäller.

För tillfället blir det bara uteritt och då blir det tredelat eggbett, engelsk nosgrimma och Pioneer sadel.

På promenader blir det repgrimma, grimskaft och dressyrspö.

Longerar i rundpaddock o då blir det bara grimman som hon har på sig och longerspö.

Dressyr: Dressyrsadel (Lippo Angelina), träns med antingen aachen- eller remontnosgrimma, tredelat bridongbett eller novabett. På benen är det antingen inget alls eller teddydamasker från Källquist :love:

Hoppning: Dressyrsadel :angel: (jag ska ta och köpa mig en hoppsadel också nån gång framöver, men vi hoppar inte så mycket än så det går bra med dressyrsadeln ^^), träns med antingen aachen- eller pullarnosgrimma, oftast ett tredelat fullcheek samt en förbygel med martingal. Senskydd + tillhörande bakskydd på benen.

På uteritt: Lite olika beroende på vilken "sorts" uteritt det är, men ganska ofta samma utstyrsel som vid hoppning. Om jag inte rider barbacka; då har jag träns + schabrak och fårskinnspadd som jag spänner fast med en gjord (dels för att jag ska slippa bli skitig, men mest för att jag ska få lite bättre balans :p)

Longering: Longerar i princip aldrig... Men dom få gånger jag har gjort det har jag vanligt träns med tredelat bett samt longerlina.

Träning från marken: Träns utan nosgrimma, med novabett och som tömmar har jag en longerlina som jag har spännen i båda ändarna på :D Sen har jag ett dressyrspö i handen som pekpinne.

Dressyr: Bates New dressage, aachenträns med 3-delat bett, lindor runt om eller senskydd fram och strykkappor bak.

Hoppning: KenTaur Hellas, Pullarträns med 2-delat bett, senskydd fram och strykkappor bak.

Uteritt: Antingen dressyrsadeln, hoppsadeln eller barbacka. Varierar mellan aachentränset och pullartränset, men har oftast aachen. Om jag har skydd har jag samma som vid hoppningen.

Trickträning/lek: Grimma och grimskaft

Dressyr: Min häst är under inridning, men jag får väl ta "dressyr" som = rida på ridbanan. Då blir det träns med remont oftast, tvådelat med parerstänger eller rakt bett, Star trekk espaniolasadel med back on trackschabrak eller Protectorschabrak, läderdressyrgjord. Boots fram och ibland lindat på fram eller alla fyra. Dressyrspö.

Hoppning: Har inte börjat hoppa honom än (kallblod riden ca 4 månader sammanlagt). Behöver skaffa bomsadel så jag kan börja hoppa honom lite i höst eller så :)

På uteritt: Remontträns eller aachenträns, tvådelat med parerstänger eller rakt bett oftast, men ibland tvådelat D-bett eller annat. Samma sadel och schabrak som på ridbanan. Boots fram, oftast inget mer på benen men ibland senskydd och kotskydd, eller lindor. Dressyrspö.

Longering: Longerar inte honom, men både "dressyrtömkör", dubbellongerar/tömkör på volt, och tömkör ut i skogen.
Vid tömkörning på ridbanan: tärnsjös däckelgjord, ibland Mias RS tömkörningsschabrak (svart med silverpiping), träns som vid ridning.
Eventuellt benskydd. Boots fram. Körspö.
Vid longreining: träns eller tyglarna fästa i en remont. Dressyrspö.

Träning från marken: Exempelvis frihetsdressyr elr trickträning. Jag har valt att vänta med trickträningen tills han är ordentligt inkörd.

Körning: Än så länge har han bara en loksele, men vi måste skaffa oss en vagn, draglinor etc också. Just nu är han iväg på inkörning (2 månader).

Häst: Nordsvensk Bruks född 2008, 160 cm hög.

Dressyr: Träns med bred aachennosgrimma, just nu tvådelat halv-eggbett. Spalding dressyrsadel, ibland benskydd/lindor. Fårskinnspadd under sadeln just nu eftersom han håller på att komma igång ordentligt efter vintern och har tappat lite muskler vid manken.

Hoppning: Hoppar väldigt sällan men det jag skulle använda om jag skulle hoppa nu så skulle det bli pullarträns med tredelat 2type bett från sprenger (skogstränset) och allroundsadeln som är en globus loke. Senskydd fram + fårskinnspadd.

På uteritt: Antingen samma som dressyr eller samma träns som hoppningen, ibland hackamore. 50/50 barbacka och sadel eller barbackapadden. Inga skydd.

Longering: Repgrimma + longerlina, senskydd fram. Han tycker inte om att bli longerad i träns.

Träning från marken: Exempelvis frihetsdressyr elr trickträning. Grimma eller ingenting. Han går alltid lös.

Dressyr: Westernsadel, enöras träns med tvådelad stång.

Hoppning: Hoppar inte

På uteritt: Westernsadel, skiftar mellan sidepull - enöras träns med stång och vanligt träns med enkelt tvådelat snaffle (vanligt bett)

Longering: Repgrimma eller kapson och ibland löst.

Träning från marken: Som vid longering...

Dressyr: Stubben scandinavia DL dressyr sadel, benlinor alt dressyrskydd på alla fyra, matchande chabrak till benlindor, svart engelskt träns med mässingspännen och vit fodring, kantflätade tyglar, odelat tränsbett.

Hoppning: rolf stenberg hoppsadel, senskydd fram och strykkappor bak, vid markarbete/små hinder: knights pullarträns med odelat tränsbett, ev. en martingal. Vid banhoppn ing, högre hinder: hackamore.

Uteritt: Hackamore, ev. dressyrsadel, någon form av skydd på alla fyra (de som är rena typ) om jag har sadel så är det dressyrsadeln.
tömmkörning: Engelskt träns med odelat tränsbett, töömkörningsgjord, 20 m tömmar. Om kallt även ett skrittmaskintäcke under. Benlindor/ benskydd på alla fyra.

Liknande trådar

Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 335
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
798
G
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni använder för utrustning när ni rider eller motionerar hästen? :) som när ni hoppar, rider dressyr...
2
Svar
32
· Visningar
7 538
Senast: Domino_s
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 669
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar