Vad använder ni för utrustning ?

Sv: Vad använder ni för utrustning ?

Dressyr:
Hoppsadel(santa cruz) vanligt tvådelat tränsbett. Antingen pullarnosgrimma eller aachennosgrimma. Strykkappor bak, ibland lindade framben. Förbygel då hästen har rak rygg och sadeln gärna åker bak.

Hoppning:
Pullarnosgrimma, Samma bett som i dressyren. Sensydd alla ben runt om. Samma sadel. Förbygel med martingal.

Uteritt:
Samma sadel, samma bett men ska byta till ett lite skarpare då hon är riktigt stark.
Barbacka om jagbara ska skritta. Förbygel med martingal. Senskydd. Pullarnosgrimma.

Frihetsdressyr är hon lös eller grimma och grimskafft. Longering bara träns och skydd på ben. :)

Dressyr Star Trekk Dressage (sadel), Just nu oledat tränsbett med fasta ringar (half cheek/travbett/skedbett), ingen nosgrimma. Strykkappor runt om.

Hoppning Märkeslös allroundsadel, samma träns som ovan, ingen nosgrimma. Lindad runt om, ibland boots.

Uteritt Antingen dressyr- eller allroundsadeln, träns med jaktkandar (spänt på snällaste inverkan), oftast ingen nosgrimma. Strykkappor runt om. Boots vintertid.

Longering Grimma och benskydd eftersom min häst har fått lära sig att longering= bus och inga direkta krav förutom att hon gör som jag säger.

Körning Träns med jaktkandar (spänt på snällaste inverkan), engelsk nosgrimma. Lindad runt om.

Tömkörning Sällan jag gör det men när jag gör det ungefär samma utrustning som i dressyr.

Arbete från marken Det vi har för tillfället! grimma/reprimma vanligast.

Dressyr: Jensen Brillant dressyrsadel, varierar mellan två träns med vitfodrade nosgrimmor, lindor eller hela benskydd, boots, dressyrschabrak

Hoppning: Hoppar inte så mkt, mest små skutt i skogen. Wintec New allroundsadel.

På uteritt: Wintec allround New, varierar mellan två träns; det ena med tredelat bett och det andra med jaktkandar, senskydd, boots, allround schabrak, ibland ridtäcke/ländtäcke

Longering/tömkörning: Tömkör helre än longera. Tömkörningsgjord, däckelunderlag, longerlinor, benlindor eller hela benskydd, boots. Inspänningstyglar.

Träning från marken: Promenerar rätt mkt i skogen med pållen. Har ett prmenad träns med ett rakt Nova bett. Longerlina med delta. Senskydd och boots. Och reflexer för det mesta. Även ett ulltäcke med reflexer.

Liknande trådar

Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 335
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
798
G
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni använder för utrustning när ni rider eller motionerar hästen? :) som när ni hoppar, rider dressyr...
2
Svar
32
· Visningar
7 538
Senast: Domino_s
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 669
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar