Vad använder ni för ord när ni rider?

V

vbm

När ni hoppar, eller kanske rider helt normalt... Vad använder ni för ord (eller annan kommunikation) när hästen bråkar, ni kanske ligger för nära ett hinder eller hästen skenar iväg, etc?

Eller när hästen tigger i gången? Vad gör/säger ni?

Jag har iallafall mitt vanliga.. hahaha :rofl:
när hästen ligger för nära brukar jag säga "pass po, pass po" på danska. Haha, varför liksom? :o

och min häst som kan vara lite jobbig att tränsa retas för mycket brukar jag säga: Håll nu op! ( på danska såklart) Hobbydansk, yes :bump:

Sv: Vad använder ni för ord när ni rider?

Jag säger.. Om hästen Skenar : Woooh, Woooh, Typ :p ... O Om hästen Ligger För Nära Vet jag Inte .. Inget jag lagt märke till... O sen i gången så typ Skärp dej nu eller ngt .. inget jag tänker på !

Haha :rofl:

När hästen bråkar säger jag ingenting men jag biter ihop käkarna jättehårt :p
När jag ligger för nära ett hinder säger jag inte heller något men efter hon har hoppat säger jag "Braa"

Och när hästen skenar iväg säger jag inte heller någonting, men en gång när jag red på ett fält och hon blev jagad av en hund och rusade mot ett dike med asfaltsväg på andra sidan sa jag "IIIIIHHHH OH...MY...GOD!!!!" haha :D Sen skall det väl nämnas att den lilla skenturen förstörde höstens tävlingssäsong förra året och hela detta årets tävlingssäsong..

När hästen tigger i gången säger jag hästens namn på ett förmanade sätt, hehe..Med långa vokaler ;)

Ända jag kan komma på är väl "WOOOAAAAA!" Eller nått! :smirk:

"Skärp dej" använder jag ganska ofta just nu, men det varierar...PTROOOO är åxå väldigt användbart :D
kommer vi lite konstigt (stort eller kort) på ett hinder blir det ett HOPP! för att han ska lyfta lite extra på fötterna
tigger han i gången blir det ett NÄHÄ med småländskt uttal :D

för nära ett hinder: OH SHITT

hästen kommer lite osäkert: NUU HOPPAR VI
bråkigt mot hindret: NUU F*N HOPPAR VI

Slängtrav med näsan bland molnen: Hallåååååå, rääääserbajs, nu luuugnar vi oss, faktiskt!!
Tittar han åt sidan mot hindret blir det ett: JA MEN HOPPA DÅ!!
Allmänt bråkig: Men nu får du väl ändå ta och SKÄRPA dej!

Jag vet, det blir en del låånga meningar, det känns lite dumt när man VET att han inte fattar det :angel: men det är nog mest för att peppa en själv att verkligen RIDA och inte bara sitta och åka och inte palla bry sej.. ^^ (typ...)

kom på att när vi (de få gånger vi råkar ut för det) får en utbrytning på ett hinder brukar jag säga högt : "Vad f*n håller du på med????" tror att frågan mest är riktad till mej själv.....

haha..
ligger jag för nära säger jag nog ingenting, det är iaf inget man direkt hinner tänka på!
är han jobbig i stallgången, han har dessutom blivit vääldigt bortskämd av mamma så han får godis hela tiden :mad:, så säger jag typ: men kan du skärpa dig eller..va inte så jobbig.. men stuure! :devil: haha
om han skulle skena vilket jag aldrig kan tänka mig i min vildaste fantasi (meshäst) :D så skulle det nog bli ett asgarv haha!!

haha, ibland när jag får in det där braiga hoppet så brukar jag skämtsamt säga: Så ska de tas! haha..

kom på vad jag också brukar säga när jag blir förvånad över något i min ridning.. OH POMMES! hahaha, riktigt fult.

Mer mer :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Jag kör hårt just nu med "hallå hääästen" i de flesta lägen :D
Om hon tigger: "naaw är du hungrig" eller "hallå hästen, bete dig"
Bråkar hon blir det, just det, "hallå hästen :mad:" eller bara "lägg av/skärp dig"
Typ :rofl:

Haha :rofl:

Jag brukar typ säga...

"stilla, stilla" när de är otroligt på tårna.
"så, kom igen nu, gå fram" om något är läskigt.
"GÅ FRAM... NU!" om de tramsar el. vägrar röra sig.
"men aaah, knäppo" lite halvt oseriöst om de blir jätterädda för något helt oansenligt.
"lilla, lilla tokfia" till mitt racersto :smirk:
"Å JÄVLAR VAD DET GICK!" när vi går i mål efter terrängen :o
"bra, duktig" när de har varit duktiga.
"duktig kille" när han har varit duktig.
"duktig, tjej/gammal tant" om hon har varit duktig.

hehe... jag tycker eg. inte att jag pratar så mkt... men det gör jag nog :angel:

När han springer för snabbt så blir de lite stelt: "Luugn lilla söta underbara älsklingen"
När han hoppat ett hinder bra: " Duuuuktiiiiiiig " :smirk:
När han tigger säjjer ja typ bara: "lägg av"
Kommer vi för nära så piper ja: "IIIII Hjääääälp" :p

hahha, jag vet bara att jag kan ropa VÄNTA om vi kommer dåligt.. inte vet jag varför.. antagligen för att jag själv ska ha is i magen och vänta

Jag brukar morrharkla när det händer något, bryter ut, flamsar, ska ta av stort, ska öka på, kanske står emot lite granna osv, så att han liksom hajar till.

Senast ändrad:

Tigger i stallgången: Ryter hästens namn eller ropar hallå eller sluta nu lite surt
Hästen blir osäker på ett hinder: inte så mycket sagt, antingen på med spö eller skänklar beroende på hur osäker. Eller en smackning.
Skenar den iväg: Hehe, ryta hästens namn
Ligger för nära hinder: inget spec, går på den lite extra efteråt
grymt rolig tråd :bump:

När han inte vill göra som jag vill: Jo-o!
När han sätter av i FÖR snabb galopp och inte riktigt lyssnar: Men HALLÅ där!
När han ångar sig fram som ett tåg: Men Rooostiii!
När han tvekar mot ett hinder: Jodå, nu skuttar vi! Jihaa! Yes! Braa! (Om han skuttar)

Märkte idag att jag satt o pratade med sigge när jag red o tyckte att gjorde fel eller inte riktigt tillräckligt.
"Nämen hurru du, tjocka på dig nu"
"Stopp nu, inte springa sådär"
"Inte nån jäkla racerbana runt tack"
"men, skärp dig, vet att du kan"

Bråkar: "Nej, Neeeeej, Neeeeeej! Nä!" :angel:
Tigger: "Nej!" :angel:

vbm skrev:
När ni hoppar, eller kanske rider helt normalt... Vad använder ni för ord (eller annan kommunikation) när hästen bråkar, ni kanske ligger för nära ett hinder eller hästen skenar iväg, etc?

Eller när hästen tigger i gången? Vad gör/säger ni?

Jag har iallafall mitt vanliga.. hahaha :rofl:
när hästen ligger för nära brukar jag säga "pass po, pass po" på danska. Haha, varför liksom? :o

och min häst som kan vara lite jobbig att tränsa retas för mycket brukar jag säga: Håll nu op! ( på danska såklart) Hobbydansk, yes :bump:

vänd på hold no op så blir det bra=) hold op no ska det va..=) e halv dansk=) pass på e bra oxå... hade en period då ja bra snackade dansk me min pålle=) annars kan ja använda trava galopp. stanna hopp mm äen hepp när han ska göra en slidestop=) å vänd när han ska vända tvärt om...

//Malin

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: Zpunk
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka