Vad använder ni för ord när ni rider?

Sv: Vad använder ni för ord när ni rider?

Hehe. de va en bra fråga.
Det beror på så mycket. :smirk:
OM jag kommet mot ett hopp å viker av så säger ja nog : Wohoo, nästa gång gubben!
om han tjururar biter jag ihop å tjurar tillbaka eller säger :Sluta nu!
Om han skenar så säger ja inget, skrattar mest och hoppas på det bästa.
Om han blir rädd så säger ja väl som alla andra tror ja? hehe. att han ska lugna sig och attd einte är någon fara. Så klart med lugn och stillsam röst :rofl:

Min häst är rätt lugn, han jag har nu. men mina förar va verkligen nervisar..;) Hihi.. Men de är gulligt
men uttal tror ja inte man tänker så mycket på i sådana situationer.. hehe :D

Jag brukar vanligtvis vara tyst när jag hoppar. har dock väldigt lustiga grimarser för mig es. jag koncentrerar mig så mkt.

Det kan hända att jag gör några ljudeffekter om hästen hoppar till rejält någon gång typ ... oiii =)

Det värsta jag sagt var när jag hoppade en unghäst på en bock och ett galoppsprång till ett räcke. och hästen bara tog bettet i anridningen och slängde sig iväg mot hindret gång på gång och jag sa något i stil med
- dräp dig då, j*vla häst...:o

När hästen springer för fort brukar jag säga easy utdraget, typ eeeeaaasssyyyyy.
När hästen håller på och bråkar vid t.e.x sadling säger jag bara nej.
Man kan säga vad man vill, det hela beror på hur man säger det (röstläget) Men det är ju alltid kul att ha lite egna ord :)

om han bråkar/tigger i stallgången: dalme, sluta.
om han skrapar med hovarna i stallgången: sätt ner!
om han drar iväg i skogen: nä hörrödu lilla killen, nu får vi ta & lugna ner oss.
sen slinker det väl ut ett oj om han hopapr extra bra eller knycker till med ryggen i språnget så man skjuts rakt upp och blir hrmm.. jätte följsam i språnget..
sen har jag suttit och skrikit rakt ut på en häst när han vägrade göra som jag ville. alla andra som red samtidigt satt & asgarva på sina hästar men det gick faktiskt bättre när jag bara skrek.

haha... åsså är ju en ständigt återkommande ridhus regel att ridning skall ske under tystnad =P

haha aaa, men vi red ute i paddock.
och det var på ridläger, så kanske inte lika farligt ;p

Haha, jag kör med "ajdå" om jag kommer för nära ett hinder, om det går för fort kan jag säga lite vad som helst. Tänker inte alltid på att det är en häst jag pratar med :banana: haha. Sjunger gör jag ofta också :angel: i stallet och när jag e ute och rider när (förhoppningsvis) ingen hör....

Om hon hittar något hon blir rädd för och hoppar iväg i galopp blir det väl mest "Men fjomp. Sicken fegis du är"
Dummar hon sig "Eeej!" /Morra / "Nej"
Lugnar henne gör jag typ bara när jag går bredvid, och då blir det klassiska. "Luugn o fin nu" typ o en klapp

På min medryttarhäst brukar det mest bli:
het: prutt, prutt, killen!!!
tvekar: jo, hoppa!
hoppar bra: duktiiiiiiiig! eller braaaa!

hehe, han e lite galen...

Jag tycker jag pratar mest hela tiden, och mest är det nog för att peppa mig själv

Hästen tvekar: Jo, koom igen! Detta klarar vi!
Hästen kommer inte upp med huvudet innan hinder: Upp! Upp!
Hästen hoppar på stället eller är allmänt bråkig: Ryter hästens namn, med eftertryck
Efter ett lyckat hopp: Braaaa
När det är stirrigt: Alla fötterna i backen!

Ett ord som alltid funkar som bestraffning eller så, är "AAAY!", och det använder jag då och då.

Om hästen bråkar när jag rider blir det väl ett "lägg av" eller "skärp dig". Kommer vi väldigt nära ett hinder stöttar jag hästen därifrån och smackar lätt. Skenar den är det nog "how how" det blir ;) och om hon larvar sig i gången säger jag bara "men sluta larva dig"
:D

Om pållen vägrar framför ett hinder, skenar iväg, blir rädd fär grejer o sånt, säger jag alltiiiiid: "Men hallååååååååå?? Vad håller du på med??" Vet inte varför, med det är något som har fastnat bara... :)

när hon gör nåt dumt,som jag vet att hon gör bara för att jag tittar bort så säger jag: VAD har vi sagt om detta?!!! :smirk:
annars blir det typ: ge dig eller ptrooo/smack beroende på tempo:P

Jag använder nog hästens namn lite för mkt, om den gör ngt dumt så säger jag åt den med dess namn... det är ju INTE bra, för namnen skall den ju inte se som ngt negativt!

Jag försöker att prata lågt med hästen vad som än händer, hästar har bra hörsel och det räcker ju att hästen hör, publiken måste inte höra!

Tycker jag att hästen bör lugna ned sig säger jag typ "poo-o" elr "how".
Känner jag att hästen inte tänker hoppa av smackar jag nog bara...

När hästen är duktig blir det väl "bra", "duuktig", "rätt så".

Haha, roligt att läsa vad alla säger för helknasiga grejer till sina hästar:D

När vi ska in på banan försöker jag alltid peppa mig själv och säger "KOM IGEN gumman, vi kan det här!!" funkar faktiskt :)
Om jag håller i henne på ett hinder så vi kommer fel så säger jag alltid "Förlåååt!".
När hon far iväg i sina busbockar så garvar jag litegrann och säger "Tokfia!"
Och när jag ridit jättedåligt och hon gör sitt allra bästa "BRAAAAAAA!"

Man ska slösa med beröm, man har ju hur mkt av de som helst :D

nästan alltid när jag hoppar säger jag: HOPP!!
och : LUNG ( har en piggelinis)
annars i gånger och så är det väll att man pratar med den som ens lilal bebis <3 :D haha

För mej blir det mkt: Höpp höpp! inom hoppningen alltså
Jag vet inte varför men jag treor jag har fått det från en isländsk kille...
använder även mkt "pussljud" samt visslingar som framåtdrivande:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: Zpunk
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar