Vad använder ni för ord när ni rider?

Sv: Vad använder ni för ord när ni rider?

ehum.. mitt vanliga ord för när hästen inte lyssnar eller när vi har en liten disskution i ridningen är mitt ord. Hörru. Navänds mkt och ofta. Hörru vad pysslar du med? Hörru höger skänkel vännen, Hörru fram,
När jag ger beröm så är det Rätt och Bra *s*

Om hästen är lite stressad och vill dra iväg använder jag westerns ord som woohw wohhw

jag vet jag e lite konstig :D

vbm skrev:
När ni hoppar, eller kanske rider helt normalt... Vad använder ni för ord (eller annan kommunikation) när hästen bråkar, ni kanske ligger för nära ett hinder eller hästen skenar iväg, etc?

Eller när hästen tigger i gången? Vad gör/säger ni?

Jag har iallafall mitt vanliga.. hahaha :rofl:
när hästen ligger för nära brukar jag säga "pass po, pass po" på danska. Haha, varför liksom? :o

och min häst som kan vara lite jobbig att tränsa retas för mycket brukar jag säga: Håll nu op! ( på danska såklart) Hobbydansk, yes :bump:

Jag vet inte varför jag börjat säga så, men jag säger "happ happ happ" när jag vill att hästen skall lugna ner sig.

Hälsning Maja

Jag morrar på honom när han gör som jag inte vill och hooooar när vi ligger nära, oftast då av anledningen att han springer väldigt fort... :o

När jag rider dressyr brukar jag sitta och disskutera med hästen om hur vi ska göra sakerna för att det ska bli bäst. Visserligen får jag inga svar, men det känns bättre när man har haft diskussionen. :D

typ ett kort hopp om jag kommer för nära, anns inte så mkt, men ibland kan det bli ett bra vid målgång eller ngt :P men jag märker det inte själv.. hahha.... så kan jag typ "morra" eller vad man sak kalla det om hon bråkar mkt....

Jag försöker ändra mitt beteende och det går förållandevis bra. Tidigare har det varit lite för mycket "skärp dig", vilket jag nästan helt slutat med (eftersom det ändå bara är mitt fel) "Nej" använder jag bara i hantering tex, in ut från hagen, stå still i gången etc. Det är ungefär allt skällande jag tänker göra i fortsättningen...

I ridningen är det "såja" (som i "sådär ja") samt bra, duktig, rätt och fint med jätte eller mycket framför vissa. Förstärkt med kliande och smekning. Förstärker framåt med smackning eller klick med tungan.

I övrigt mycket hela meningar altenativt komandoord som stå still, vänta, lugna dig, försiktigt etc.

Jag säger bara proo om det går för fort eller någon enstaka smackning om det skulle behövas. Hatar folk som sitter och smackar konstant hela tiden, som att det verkligen ger något :mad: Har alltid fått lära mig och försöker även lära andra att man ska vara tyst när man rider!!

Ptrooooo (vanligt:D)
Höpphöpp (drivande)
J*VLA HÄSTJ*VEL! (ganska vanligt...)
Nenene... (Används ibland)
Och så tar vi i lite till.(Rätt vanligt)
Smackningar förekommer ibland.

Det beror på vilket humör jag är på...men oftast...
Hästen hoppar till: Hahaha :rofl:
Får till ett konstigt språng över ett hinder: woaaa :p
Hästen blir rädd när transportskydden kommer på: Haha vad fjantig du är :D
Vägrar på ett hinder: Förlåt.. :angel:
Hästen är het: Proo, lugn gubben
Hästen är seg: SMACK (fast jaa som det låter på riktigt)..

Vad är det mer man säger :confused:

när jag rider mot hinder, och bara väntar på avsprånget, sitter jag offta och räknar in för varje galopp språng vänta vänta vänta o sen ger jag eftergift och ponnyn min typ exploderar. i stallet bryr jag mej inte så mkt om hästen dumar sig, brukar bara noncha, så slutar dem med det dom håller på med. Beröm gör jag offta genom att prtata med lite ljusare röst, den röst jag alltid annvänder med mina ponnyer när dom gör rätt. :) Idag på tävlingen 3 sista hindret i omhoppningen, kom vi in så jävla bra, då skrev jag ett litet glädje rop, så probliken på läktaren garvade! men det var så j*v*a härligt! :D kom 2a, ;)

När ja rider valacken.
När han börjar fäkta me huvet: Neeej! Sluuta *med eftertryck och drivning*
När han börjar dra mot ett hinder: Hooow, (Engelskans uttal för h*ra)
När han står o studsar: fraaamåt
Annars blir de mest ett: Jooobba. *när han alltid maskar*
Annars brukar de ropas ett o annat "Knäppskalle" rätt ofta också :angel:

När ja red stoet ja hade förut var de mest tjutande som kom från hennes sida eller ett "luuugn nu flickan, såååja" från min sida :p

Etoile skrev:
Vägrar på ett hinder: Förlåt.. :angel:

Åh, vad jag känner igen mig!
Blire vägran så får han en klapp på halsen följt av ett "förlåt gubben, de där gör vi om".
Det är ALLTID mitt fel, och de vet ja om. :crazy: :o

när hästen bårkar brukar ja säga
"Skärp dig damphäst" eller "Ge dig dampis" hihi=P Asså lite på skoj typ=P
Om hästen ligger nära eller jag känner att ja kommer fel mot ett hinder säger jag "Fasen" eller "nej"
Pratar väldigt mkt med min häst när jag rider, han lyssnar mkt på rösten så det blir mkt "Braaaaa" "rrrrräääätt såååå" "Dutti kille" "nej" hihi
När vi vägrar säger jag oftast "fan" tyst för mig sj. Om jag vet att det är mitt fel, alltså när han itne nitar om vi ligger rätt så säger jag "gör inget" hehe=P o om han nitar fast vi ligger rätt säger jag "ge dig"=P

Senast ändrad av en moderator:

_Jasmine_ skrev:
Åh, vad jag känner igen mig!
Blire vägran så får han en klapp på halsen följt av ett "förlåt gubben, de där gör vi om".
Det är ALLTID mitt fel, och de vet ja om. :crazy: :o

Jaa eller hur! Hur ofta är det hästen vägrar medvetet?
Alltså oftast när dom vägrar är det ju för att man kommer helt fel in (=mitt fel) eller har för dålig galopp (=mitt fel)..
Det ända jag kan komma på är små dumma ridskoleponnysar som stannar för att de inte vill hoppa :devil:
Och de hästar som stannar för att det är ett titthinder, d.v.s med ex en vattenmatta under, vad hjälper det då att spöa och bli arg?

knapp

Pratar inte mkt i stallgângen, hatar väsen i stallet.....

Säger good boy för att berömma

Sâger hoo easy boy för att lugna

Säger kom,kom för att övertgyga

Ryter typ Heeej!! som "skäll"

Har sagt mânga fula ord ocksâ som förmodligen skulle censureras bums!!

fnorr skrev:
knapp

Pratar inte mkt i stallgângen, hatar väsen i stallet.....

Säger good boy för att berömma

Sâger hoo easy boy för att lugna

Säger kom,kom för att övertgyga

Ryter typ Heeej!! som "skäll"

Har sagt mânga fula ord ocksâ som förmodligen skulle censureras bums!!
En o annan gâng nâr det blivit farligt har det väl slunkit ett helsvenskt -"Mamma" ocksâ

Ofast "wohoooo" när hon ska ta dte lugnare eller "vad fan skärp dig!"

När hon hoppar högt och tar i brukar jag råka skrika " åhh komigen hoooopp!"

Fats jag brukar oftast vara för koncentrerad så jag sitter mest och biter hål på läppen :D

Jag pratar faktiskt jättemycket med min Rocky när jag rider.
Jag vet inte varför, men det funkar..:D
Jag är inte riktigt säker på vad jag säger, men ja provar.
När han ska lugna sig är det "Whooooow" eller ett lugnt "easy"...
När han bara larvar sig använder jag hans namn. Säger "Rocky!" bestämt. Eller "skärp dig nu!"
När jag känner att han är på väg att stanna framför ett hinder behöver jag faktsikt inte säga så mycket, kanske "näne" eller "nej du!"..men annars så brunar kan ångra sig bara jag kliar nån gång på manken..:D

Säger hoooo till mina hästar när de blir för vilda i hoppningen...
Du vet ju hur det kan gå undan.. ;-)

Etoile skrev:
Jaa eller hur! Hur ofta är det hästen vägrar medvetet?
Alltså oftast när dom vägrar är det ju för att man kommer helt fel in (=mitt fel) eller har för dålig galopp (=mitt fel)..
Det ända jag kan komma på är små dumma ridskoleponnysar som stannar för att de inte vill hoppa :devil:
Och de hästar som stannar för att det är ett titthinder, d.v.s med ex en vattenmatta under, vad hjälper det då att spöa och bli arg?

Ja, sådär är jag med.
Har jättesvårt att bedömma avstånd. Helt värdelös.
Så tänker jag att "ju fortare/bättre hästen galopperar, desto längre flyger jag när den stannar" :rofl: Ja jag är född pessimist :p
Ja, en del sånna har man ju varit med om :D
Ja, då blir dom ju bara mer stressade o kopplar titthindret till obehag.

när min lilla älskling bråkar lite i hopnningen slinker det ofta ur mej ett litet "hopp" när ja tar i som mest (och när vi ligger stort) :bump:

när han t.ex krafsar på gången säger jag bara hans namn med ett visst tonfall så slutar han, även om jag är i sadelkammaren!:D

något som är lite roligt är att jag alltid säger "då går vi" när vi ska gå, t.ex från gången eller ut från boxen eller något, jag tänker inte på det och har aldrig haft någon baktanke men nu är han inkörd på det så om han stannar å fjantar eller något kan jag säga "då går vi" och så går han av ren vana. sen kommer han på sig själv! :idea: haha smart kille!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: Zpunk
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar