Vad använder ni för ord när ni rider?

Sv: Vad använder ni för ord när ni rider?

Min förra häst var tysk, så i början när jag hade honom förstod han inte svenska.
Så fort jag sa bra så saktade han av. Skitkul:confused:
Annars var det en väldigt pigg häst men han lyssnade bra på rösten.
När han inte uppförde sej blev det långa meningar
" Herr Nilsson om du tar och kammar till dej lite grann nu"...
Annars fick jag ju säga duktig å annat än bra ett tag tills han fattade så fort han var redig

Heej.:)
Jag vet att jag väldigt ofta pratar med hästen. Oavsett vart jag är lr vad jag gör.
När jag lämnar hästen till hagen så säger jag alltid: Heey Hopp, Så spring nu.;)
När jag är påväg till hagen så komenterar jag alltid hur det gått under dagen :crazy:
På tävlingar när hästen e lite "ostabil" och svår så pratar jag exakt HELA TIDEN med henne. Över hindrerna så smackar jag alltid 1 gång,sen efter varje hinder så säger jag alltid: Braa Tjejen. Duktig tjej!

Alltid när jag passerat startlinjen säger jag: Kom igen då!
När jag passerat mållinjen: Duktig Tjej!!!:D

När jag t.e.x kmr för nära ett hinder lr nått så får jag alltid ur meey:
Woooh!:o

När hästen bråkar med meey så säger jag: Ge deey! ( Med Äkta Stockholmska )

Och när hon tigger säger jag: Glömm!

Och en sak som e ganska roligt :rofl:
e när jag blir nervös när jag ska hoppa bana så börjar jag alltid sjunga på nån låt :p
Lite sjukt faktis ;)

Jag sitter nog och småpratar mest hela tiden när jag rider eller håller på med hästen :D men det blir väl lite NEEEEEEJ o MEEEEN o men GE dig nu Solajka!!! (solajka, hästens namn):rofl:

Förut när jag hoppade (gör det inte längre) så babblade jag hela tiden..

Innan hindret: hopp
efter hindret: braaaaa

Sen sjöng jag hela tiden när jag hoppade, fick tipset från Wendy tror jag :angel: för jag var alltid blå i ansiktet när jag kom ut från banan.

När jag hoppar idag:

Över hindret: Whiii (fast mer som ett skrämtläte)
Efter hindret: ååååhvaaaa (på väg av)

Och om det går bra: Jippie!

Om hon är rädd/pigg eller bara jobbig: Sååååna, lugn o fin.
Bråkig: Men förihel*ete..
Stegrar sig: LÄÄÄGG AV!!! (dumt, men nu är det mest skänklarna som går på och "låter")
Söt: åååh :love: <-- ser verkligen ut så då med.. :P
Jag har islandshäst nu och den enda gången jag hoppat över ett hinder (på bana) med henne var det bara en ingivelse.. :P På storhäst så tror jag nog jag skulle låta som innan.. ;)

Nej
Braaa killen
Akta, tänk på att kärringa är gammal

Förutom det vanliga kallpratet då...............

Jag brukar inte säga nåt, för enligt Tipp-regeln är det förbjudet på tävling. Men visst slinker det ur en del!!!! :D

Hästen förstår ju inte vad vi säger eller på vilket språk. Dom lyssar ju bara på tonfallet. Jag har haft en holländks och en dansk/rysk häst o dom pratar jag ju svenska med men dom fattar inte vad vi säger.
Skulle kunna säga:
"För F'n idiot häst vad du är dum" med ett jättesnällt tonfal så tar dom det som ngt bra medan ja kan rytta till med arg tonfal "Du är bäst jag älskar dig" och det tar dom som ngt fel. Om du fattar vad jag menar=P

Jag brukar inte prata så mycket då jag rider, speciellt inte om jag har folk i närheten. Men, då jag rider hemma på ponnyn så är det:
"Nåååå" om hon bråkar,
"Vad pysslar du med?" då hon bockar och hoppar i luften, och grejjar på stallgången.
Och så kan det slippa ut en och annan sång då hon blir upprörd då vi är ute och rider.
Om hon bara fjantar/skyggar och vägrar gå fram är det "sluuta".
Och så x antal bra, duktig osv varje ridtur.
Är hon väldigt upprörd (älgvarning ex) så är det "så så".
Sen så är det det vanliga "Äällskling!" varje gång jag kommer till stallet.

Senast ändrad av en moderator:

Igår när pållen bocka och stog i blev det: Din jävla H*RA ! följt av ett asgarv :rofl:

Måste nog skärpa mig med mina ord:angel:

Ja jag vet att dom inte förstår vad man säger. Men om jag sa brrra till honom, då saktade han av. Det var nog något som påminde av något kommando dom har haft i tyskland

:p

När hästen "bråkar"/inte gör som jag hade tänkt osv i ex dressyren brukar det bli ett högt meeeeeen, lr så ryter jag till lite..
Alternativt att jag stannar o försöker förklara för henne att så ville jag minsann inte alls att hon skulle göra..
Fast å andra sidan så brukar hon inte lyssna på det utan bara se allmänt sur ut.. :angel:

Kommer hon fel på hinder brukar ja inte säga så mycket.. kaske piper till nått "oj" eller nått annat töntigt läte.. :D

Sticker gör hon aldrig så där vet ja inte vad ja skulle göra redigt..

Vill hon inte göra galoppfattning/när ja verkligen vill förtydliga att det ska va galoppfattning snart så brukar ett pussljud fungera väldigt bra.. kan även fungera för att få henne mer uppmärksam.
Om man sen råkar göra det när man tar ut henne till hagen . ja då får man skylla sig själv.. :rofl:

Om man går på nått ställe i skogen och jag ser att det kommer nått uppstigande lr nått som skulle kunna få henne att snubbla så brukar ja säga "upp".

"Whhooa" (eller hu man skriver :D ) Brukar fungera bra för att lugna henne, antingen om hon blir uppstressad för att hon inte förstår mina hjälper, eller om hon gör nått dumt ute i skogen.

Hmm.. har nog egentligen rätt många konstiga ord för mej bara att ja inte kan komma på alla.. :p

om han försöker rymma från boxen(händer en gång om året) så brukar vi ta värsta diskusionen.
precis innan varje hinder "Hopp"(tror de e för att bekräfta för mej själv eller nått) och sen om han inte stannar så "stanna!" eller "raaaaaaaassmmuuuuuuss" och så sväng de fattar han också. och "duktig" och "bra" fattar han också..

om han fjollar säg kan man alltid brumma lite så skärper han sig.

Om hon kommer för när inpå ett hinder så blir det typ aaaajaj! eller nåt lustigt!
om hon e bråkig eller så vilket inte händer så ofta iofs så blir det typ nä nä nä!, och, såå ja! när hon lugnat sej;)
hmm...sken? Shit!

Jag brukar typ säga åt hästen vad den ska göra... typ sakta av, bromsa, öka, flytta och kommer jag fel på ett hinder brukar jag typ säga förlåt eller oj :D ;)

ja har lyckats sagt "OOJ!!" jätte högt i ett ridhus när vi råkade stanna..sen har ja väll sagt HOPP när ja tycker de boder hoppa av nu.. å sen har ja sagt shit pomefrit en gång åsså

Om hästen "Bråkar" brukar jag morra :smirk:

Det hjälper direkt ;)

Ämelie skrev:
kommer jag fel på ett hinder brukar jag typ säga förlåt eller oj :D ;)

Just det.. :p
Förlåt är ett ord jag väääldigt ofta säger till hästarna när jag rider..
Eftersom jag vet att det är jag som gör fel och inte dem. :D

Jag brukar vissla det funkar väldigt bra på många hästar och om inte dt funkar så är dt lllllluuuuuuugnnn som gäller!:banana:

*kl*

Pratar väldigt mycket med Hugo, särskilt i terrängen. Bravo mannen, kom igen då, MONSTER! (då han inte gör som han ska). Duktig hugomannen är nog favoriten:D

Min sambo sa vid något tillfälle att han tyckte det var pinsamt att jag pratade så mycket igenom hela ritten.

Är inte riktigt lika extrem i vanlig banhoppning, då slinker det nog mest ut något duktig och hopp.

När han stack med mig i skogen en gång för ett bra tag sedan så sa jag till honom att gör ALDRIG så igen och hittills har han hållt det.:D

När pållan är het så blir det : hååw håååw
När hon går och tjurar mot skänkeln eller jag vill att hon ska öka extra mkt så kör jag med: scht scht
När hon bråkar så så är det NEJ!!!
Och när hon är duktig så är det BRAAAAA!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: Zpunk
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar