Vad anser ni?

R

rattalskare

Vissa säger ju att man absolut inte ska ha något hus till sina marsvin för att de blir skygga då.

Själv tycker jag att man ska ha hus åt dem för att de ska kunna känna sig trygga. Har alltid haft hus åt mina små grisar och de är inte mer skygga än andra svin utan hus.

Så vad tycker/ har ni, ska man ha hus eller inte åt marsvin?

Sv: Vad anser ni?

Jag tycker dom ska ha ett hus.
jag har alltid haft det till mina,
där känner dom sig trygga !

Ja, de ska ha hus.
Djurens välmående är alltid viktigast.
Sen har jag iofs aldrig träffat skygga marsvin varken med eller utan hus om man bortser från de som knappt blev ompysslade...

Ja jag tycker själv att tyggheten är det viktigaste för att få djuren tama när de nyligen kommit hem till ett nytt hem.

gul:zebra: Ja precis, det spelar ingen roll om man har hus eller ej till sina marsvin om man ändå inte håller på med dem. De blir ju skygga i alla fall när de inte handskas av ägaren. Djur som man handskas med blir trygga i sig även fast de har hus från början.

Du måste enligt L80 (tvingande sedan september) ha skydd där marsvinen kan gömma sig tex hus.
Jag har hängmattor till mina gjorda av handdukar och buntband uppspända tvärts över buren. Jag tar ner dom då och då för att tvätta.
Marsvinen älskar att vara både under och över och har inte blivit det minsta skyggare pga detta. Dom står fortfarande vid burkanten och kräver att få sin kvällsmat om jag inte är snabb nog :D
Marsvin blir inte mindre tam pga burkompis eller hus utan det kommer av andra orsaker.

Okej, visste inte att det fanns en sådan lag men det är ju jättebra att den finns!

Likaså med kaniner tycker jag att hus kan man eventuellt ta bort huset från början om djuret har en tendens att vara skygg. Skolans 2 marsvin ser man ju nästan aldrig röken av om man är där och dom har alltid haft hus ända från att dom kom :smirk:

En av mina kaniner jag köpte var väldigt skygg och sprang in i sitt hus på en gång så hon fick gå utan ett tag, kanske bara 1 vecka eller så, sen var hon en trygg individ och det är hon fortfarande.

Men för mig som har kaniner utomhus är det en självklarhet att mina har hus nästan året om! Just p.g.a. att dom inte ska få panik och springa ihjäl sig OM det kommer en räv eller hund så ska dom ha en "säkerhetszon" där dom kan lugna ner sig.

Dom är inte mindre skygga för det, beror på individ och hur man jobbar med dom

Mina tjejer får ibland ha hus och ibland inte (har två olika hus att växlar mellan, lite variation för dem). När de inte har hus (inte ofta) har de istället hö i massor!

Det är självklart att man ska ha något som djuren kan gömma sig i. Att utsätta djuren för onödigt lidande ( inte låta dem få känna trygghet i ett hus) är djurplågeri. Mina marsvin brukade få jättestora hötussar i sina burar som de kunde göra tunnlar i :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
588
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt