Vad anser ni vara hård träning?

norpan

Trådstartare
Jag har reagerat över hur folk uppskattar hur hårt deras hästar tränas på sistonde. Många som rider hästen lätt 30min - 1 timme/dag kanske 5 dagar i veckan anser att deras hästar går hårt. Då menar jag lugna turer i skogen och lättare dressyr/hopp.

Jag kan tycka att det räknas inte som arbete överhuvudtaget, hästen motioneras. Inget fel med det, men eftersom många klassar det som hård ridning så anpassas även foderstaten efter det, dvs stora mängder kraft.

För mig innebär hårt arbete att hästen får prestera nära sin maxprestation ca 2 dagar i veckan och utöver det tränas uppbyggande, som tex trav och galopphästar i hårdträning. 1 vilodag i veckan. Även tex fältävlanshästar på hög nivå och distanshästar som går 10-16/milalopp räknar jag som högpresterande.

När jag tränade och tävlade min häst gick han 6 dagar i veckan, varierade dressyr med långa skritt och travpass i skogen. Vi tävlade distans tom 80 km i väldigt låg hasighet (sniglade oss sist i mål:o) och ibland kunde träningspassen bli 3-4 timmars skritt i skogen.
Många i min närhet reagerade på hur "hårt" min häst gick och ibland tycktes det tom lite synd om honom.

Så jag antog att vi tränade hårt tills jag började jobba på ett turridningsstall där hästarna går 2-3 timmar/dag. Om man bortser från tävlingsmomentet så vill jag påstå att dessa hästar går mer än vad min häst någonsin gjorde.

Och i jämförelse med dessa hästar så tränas många privathästar väldigt lätt anser jag. Knappt 1/3 typ...

Hur tränar ni era hästar och hur pass hårt anser ni att de går?

Sv: Vad anser ni vara hård träning?

Jag håller helt med dig och det är även skälet till att så många hobbyhästar nuförtiden får fång eller är rent allmänt övergödda.

jag har hobby häst som tränas aktivt och motioneras 5-6 dagar i veckan i varierande form (mycket dressyrarbete).
Jag bedömer hans arbete som lätt arbete (han rids/tränas max en timma per tillfälle på en höft, ibland lite mer men ibland mindre, och intensiteten varierar.

På folkhøgskolan fick jag læra mig att det enbart ær trav, galopp och hæstar i skogsbruk som arbetar hårt samt fæltævlanshæstar i eliten.

Ellerhur? Jag har en gammal ridhandbok från 70-talet som direkt avråder folk från att skaffa egen häst ifall de inte kan träna den 1-2 timmar/dag. Helst skulle man då ha medryttare, gärna så hästen fick gå flera pass/dag.
Många hästägare med fånghästar har stenkoll på allt deras hästar stoppar i sig, men glömmer helt bort att en jätteviktig faktor för att undvika fång är att hålla hästen i god kondition.

Apropå hästar i skogsbruket var det en distansryttare som berättade att hon hade diskuterat hästar och träning med en gammal man som arbetat med hästar i skogsbruket.
Hon berättade för honom hur hon tränade sin häst för att den skulle gå en clear round på 40km (vilket kan kännas oövervinnerligt första gången;)) och gubben var helt oförstående och frågande vad som var distans med det. Hans hästar hade ju körts 2 mil ut till arbetet och efter en hård arbetsdag i skogen travade de 2 mil hem igen:cool:.
De kunde gå så 5 dagar/veckan!

Då har hästarna kondis!

Senast ändrad:

Det är ju bara att jämföra med sig själv. När jag tränade inför Vätternrundan i våras låg jag runt 30 mil i veckan på cykel, plus cykel till och från arbetet och ett relativt rörligt arbete.
Det gör 10 timmar i veckan i hårt träningstempo med inslag av intervaller och därutöver kanske 5 timmar i "skritt" plus att jag har en stor hage att röra mig i ;-)
Och då tillhör jag inte de yngre ...

Jag misstänker att de allra flesta privathästar har kapacitet att röra sig bedtydligt mer än de gör, särskilt om de får bra variation i träningen och regelbunden stretching.
Men vad vet jag ...

Tror det är en ypperligt dålig ide att jämställa vad som för en människa är hårt arbete och vad som är hårt arbete för en häst...
det är nog snarare just där det går snett i hästägarnas uppskattning skulle jag snarare vilja påstå.

Håller med dig faktiskt.
Min häst tränas fem dagar i veckan, rider honom ca 30min/gång och inte alls speciellt hårt. Eller vissa dagar har vi ganska högt tempo, men han tränas ändå inte så hårt.. visseligen är han bara 4år, men han har inte speciellt höga krav på sig. Jag anser att han tränas medel hårt pga. hans ålder. Hade han däremot varit vuxen hade jag räknat det som lätt träning.

Jag anser min går "hårt" när vi är ute och kör rena konditionspass, galoppträning alltså och ibland i intervaller, klättrar (gör inte alltid klättring till hårda pass dock utan ibland klättrar vi "lätt"), tränar terräng vilket kan bli upp till 2h per gång utöver framridning osv samt vissa hoppass om vi tränar mycket styrka/intervaller och så.
Vi kanske gör sånna pass 2ggr i veckan och hon vilar i princip alltid dagen efter. Restrerande dagar rider vi mer "normala" pass, mycket ut i skogen, mer tävlingsträningsinriktad hoppning, dressyr och ja, ni fattar.
Anser att hon går medelhårt då jag lägger in mycket vila, lugnare pass osv.. men jämför jag med vad resten av Sverige kallar sin träning så går hon väl superduperhårt egentligen.. :p

Apropå hästar i skogsbruket var det en distansryttare som berättade att hon hade diskuterat hästar och träning med en gammal man som arbetat med hästar i skogsbruket.
Hon berättade för honom hur hon tränade sin häst för att den skulle gå en clear round på 40km (vilket kan kännas oövervinnerligt första gången;)) och gubben var helt oförstående och frågande vad som var distans med det. Hans hästar hade ju körts 2 mil ut till arbetet och efter en hård arbetsdag i skogen travade de 2 mil hem igen:cool:.
De kunde gå så 5 dagar/veckan!

Då har hästarna kondis!

Problemet här är väl att de flesta hästarna inte skulle hålla för att gå 4 mil om dagen.
Jag skulle absolut inte våga rida så lång varje dag, med rädsla för att överanstränga hästens ben!

Konditionen är ju det lätta att träna upp, hållbarheten på benen, den är svår, och det är inte förens kanske 7 år senare som man får kvitto på om man gjorde rätt eller inte...

De flesta "övertränar" hästarna rätt rejält inför sin första CR.
Tror att man måste träna massor för att orka 4 mil, när det i själva verket räcker med att vara ute i skogen 1 timma om dagen 3-6 dagar i veckan.

Om man läser i Hästens bioligo - Utfodring och avel står det angående arbete:

Lätt arbete Korta arbetspass, nybörjarlektioner, "promenadridning" och lätta körturer < 3 timma, långsamträning. Tävling: lätt nivå

Medelhårt arbete Längre, intensivare träningspass, lektioner på högre nivå, rid- och körträning i terräng eller i längre arbetspass. Tävlingar: lätt till medelsvår nivå

Hårt arbete Hårda krävande träningspass, mer än tre lektionstimma, intervallträning, terrrängträning, jordbruks- och skogsarbete. Tävlingar: medelsvår till svår

Mycket hårt arbete/högpresterande hästar intensiva tyräningspass, Intensiv terrängträning, krävande jordbruks- och skogsarbete. Tävling: elitnivå

Så enligt boken går min medis häst meller lätt och medelhårt arbete

Grannens polle gör det;) Jag har nu börjat att rida henne mera intensivt men samtidigt som jag vissa gånger bara kör ett kortare/lättare pass.

Min går inte alls för tillfället;)

vad består den träningen av då? som jag fattat dig tidigare är båda hästarna outbildade och utför knappast ngn högre arbets eller träningsbelastning?

Mina hästar går lätt båda två. Men den ena är 4 år och den andra är 27 år. De rids främst dressyr och ut. Den unga får gå som handhäst efter den gamla för att rastas en tim innan han rids ganska ofta.
Jag varvar med honom ridningen med vila och tömkörning.
Gamlingen vill jag helst ska ridas lite dressyr i stort sett varje dag. Det motverkar att han stelnar till. Med honom är det viktigare att han kommer igenom kroppen och böjer i lederna och stretchar musklerna än att han rastas av. Han får inga problem med uppdämd energi mer. Och viktproblem/fång har han inga problem med.
Unghästen behöver rastas och bygga både kondition på ett annat sätt. Så på honom rider jag mer för att bränna energi och bygga upp honom för framtiden. Det blir ju en annan sorts ridning.

Nej Aliil e inte outbildad man skulle nog till och med kalla henne läromästare. Hon var bara inte igångsatt innan. Nu börjar jag rida henne mera intersivt för att få upp kondisen på henne. Det var det jag menade med att hon ligger mellen lätt och medelhårt arbete.

Vissa dagar tömkörning i terräng/på banan, längre och mer intersiva dryssyr pass och intervall övninger(då i enbart terräng).

Fast läser du beskrivningen du självangivit för vad som är medelhårt arbete så tvivlar jag på att din häst ligger där. Isåfall, i jmf med din, skulle min häst ligga på medelhårt arbete rakt av, hela tiden! Jag tror du får rannsaka dig själv och titta över det lite. : )

vilken utbildnings nivå ligger hon på?

Det e det jag menar med att hon ligger mellan dom 2. Hon e inte där ån men e på väg. Iaf så som jag har uppfattat det.

Jag e inte så kunig med det här med utbildningsnivå så jag kan tyvärr inte svara på den.

Jag tror tvärtom att många tränar för lite inför sin första CL och att man borde lägga mer energi på långa, långsamma arbetspass för att ha en fräch häst i mål.
Jag var nog en av dem som överskattade min hästs kondis och jag hade ju läst och hört att det räcker att rida sin häst någon timme om dagen.
Många gröna hästar och ryttare på distanstävlingar tycker jag studsar iväg i starten för att sedan sakta in efter någon mil och har sedan svårt att hålla ett lugnt jämt tempo in i mål.
Då tror jag att det är bättre att hästen har fått gå några pass i tex 3 mil i skritt och trav innan.
Om inte annat så för hästens psyke, är den van att gå träningsrundor på ca 1 timme så blir det lätt att den storknar efter några timmar på en distansritt.

Jag har lärt mig att en häst i normalkondition inte ska ha några problem att starta en CL på 40 eller 50 km och det säger nog mer om hur dålig kondis de flesta hästar har.
Men som du säger så tar det förstås tid att bygga upp hållbarheten, så det gäller att öka på succesivt och ha lite koll på hur hästen svarar på träningen.

lätt arbete är upp till två timmar om dagen i varierande tempo och utformning, dvs det alla hästar går typ. Kan vara nån enstaka msv häst utöver trav, galopp, skogs o fälttävlanshästar som går medelhårt. Många lektionshästar o hästar som rids av halvproffs går medelhårt, det vill säga mer intensiv och målinriktad ridning. En del fälttävlanshästar och distanshästar ligger även på denna nivån. Hårt arbete går de flesta trav, galopp, skogs, fälttävlanshästar och distanshästar som är på elitnivå. Antaligen fodras hästar som går WC o andra stora tävlingar lika mkt i alla disipliner då de reser väldigt mkt och långt och det tar en hel del krafter!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits