Vad Anser Ni Om LÖsdrift

I

Izamoon

undefined[/COLOR
Jag undrar vad anser ni om att hästarna på lösdrift , året om alltså?

Sv: Vad Anser Ni Om LÖsdrift

Ja klarar hästarna det är de ju rena rama steget mot ett skönare hästliv! Många hästar trivs ju att gå ute hela dygnen!

Ser inget fel med det.
Om hästarna kan gå ute hela tiden och har ett rejält vindskydd/lighall och söka skydd i + fri tillgång på stråfoder så är det
ju bättre för hästen än att stå instängd i box

så länge det är en bra lösdrifty är det kanon för vissa hästar, framför allt unghästar

Det är väl bra för de flesta hästar! Det jag märker av våra hästar är dock att de vill kunna gå in i sitt utegångsstall på SOMMAREN, på vintern är de nästan aldrig inne.

Min gamling trivdes inte alls på lösdrift när hon gick med sitt föl, hon kunde aldrig slappna av utan höll vakt hela tiden utanför ligghallen i ur och skur, snöstormar och hård kyla. Det slet väldigt hårt på henne så för hennes egen skulle stallades hon upp igen efter avvänjning. Lillan har jag haft på lösdrift sedan hon föddes, tycker det är jättebra för iaf unghästar som inte jobbas svettiga. Tyvärr verkar jag vara rätt ensammen i "vårt" område som vill ha ston på lösdrift, så hon kommer att byta och stallas upp nu i mitten på månaden. :(

Det mest ultimata för hästen under rätt förutsättningar, som redan näms här.

Hästarna kan inte få det bättre! Även arbetande hästar går utmärkt att ha på lösdrift, klippta hästar ska bara ha täcke på. Men lösdriften måste ju vara väl planerad, det funkar ju inte med en lerig liten hage och ett litet ruttet skjul som skydd.

Mina fölston,unghästar och shettisarna går på lösdrift.
Jag tycker det är jättebra, lite mera jobb och lite dyrare, men jag tycker nog hästarna trivs med det. Tyvärr har jag många ggr blivit anklagad för djurplågare trots bra ligghallar och fritt med stråfoder!
Men många vill att hästar ska vara inne för att det ska vara bra för hästen.

I mitt fall hade jag ju inget val eftersom min gamling verkligen for illa och blev dålig. :( Lillan skulle jag gärna fortsätta hålla på lösdrift, bara det fanns någonstans där hon kunde gå med andra ungston.

Först måste man nog definera ordet "Lösdrift" ;) Finns nog många varianter i vårt avlånga land.

Rolle på Österlen, som använder sig av lösdrift 24h/7dgr/12mån och det har inte varit en enda pålle i lästallet på 1,5 månad nu :cool:

Mina hästar trivs jättebra! Däremot har jag märkt att skjulet bara används till att bajsa i, sen går dem ut därifrån även om det stormar. Fast dem har skog och kullar. Har även möjlighet att dela av hagen som är väldigt stor. När jag frågade veterinären vad han tyckte om lösdrift sa han att då skulle han ju knappt ha något jobb för hästarna blir så väldigt friska och tåliga av det. :banana:

Jag kan inte tänka mej att ha mina hästar på annat sätt än lösdrift, helt klart det bästa alternativet. Sen att det finns individer som hela sitt liv stått uppstallade och helt enkelt blivit så vana vid det att de inte trivs på lösdrift är undantag, givetvis ska man inte tvinga ut dom på lösdrift när man ser att de inte inte går att vänja vid det, (även om jag tror att de hade mått bättre om de fått vara på lösdrift sen de var små).

Sen så måste klart lösdriften ha bra och varierande hagar med naturligt vindskydd (träd o dyl.), en välfungerande ligghall, sjukbox och i övrigt vara välskött men det tycker jag är en förutsättning för att ha lösdrift.

De varianter man sett där hästarna går i en platt hage med ett fallfärdigt skjul att gå in i eller inget alls ska inte ens kallas lösdrift... :smirk:

Mia_R skrev:
Min gamling trivdes inte alls på lösdrift när hon gick med sitt föl, hon kunde aldrig slappna av utan höll vakt hela tiden utanför ligghallen i ur och skur, snöstormar och hård kyla. Det slet väldigt hårt på henne så för hennes egen skulle stallades hon upp igen efter avvänjning. Lillan har jag haft på lösdrift sedan hon föddes, tycker det är jättebra för iaf unghästar som inte jobbas svettiga. Tyvärr verkar jag vara rätt ensammen i "vårt" område som vill ha ston på lösdrift, så hon kommer att byta och stallas upp nu i mitten på månaden. :(

När din "gamling" gick på lösdriften, med sitt föl, VAR DE ENSAMMA då? Bara stoet och fölet?
För där har du isåfall orsaken till att hästen blev TRÖTT och sliten. Hon måste ju stå VAKT hela tiden själv och dessutom extra mycket när hon har ett föl att vaka över... Hon fick nog ytterst lite vila själv ... (OM de nu gick själva)

Nej, jag skulle inte hålla dem ensamma i en lösdrift för det är oförenlig med god hästhållning enligt mig. Vitsen med lösdrift (i mina ögon) för ett föl/unghäst skull är ju att de ska få obegränsat med stråfoder, individuellt tillskott utifrån behov, kamrater i samma ålder och möjligheter att röra sig fritt över större ytor som de själva vill samt ha tillgång till en välhalmad ligghall. De gick i en grupp på totalt fem individer, varav det var ytterligare ett sto med föl + en unghäst.

Jag lät ta hem och stalla upp henne igen efter avvänjningen, fölet gick kvar utan några som helst problem.

Lösdrift är det bästa för en frisk häst, om det sköts på rätt sätt.
Tyvärr finns ju dom som ställer ut sina hästar i en lösdrift för att spara arbete, och det är rena vansinnet.
Har en här i närheten som ställde in en hel bal hösilage till ett travsto med föl, och tittade inte till dom igen på 2v. för så länge ansåg han att balen skulle räcka. Att fodret blir dåligt och att dom behöver tillsyn struntade han i. Det går en liten å genom hagen, så vatten hade dom iallafall.
Vindskyddet var bara ett snabbt ihopspikat skydd av gammal takplåt. :mad:
Jag anmälde dom och nu är hästarna borta, men jag vet inte vart dom tog vägen

Ja, det är som sagt skillnad på lösdrift och "lösdrift"...

Du säger att lösdrift är det bästa för en frisk häst, många sjuka hästar mår mycket bättre på lösdrift med!

Tex hästar hästar med luftrörs/lungproblem, spatthästar, hästar som väver/krubbiter/boxvandrar m.m.

Senast ändrad av en moderator:

Det bästa för hästen om markerna är bra och övriga flockmedlemmar funkar normalt. Med tillräckliga utrymmen blir det mindre stridigheter och en lugnare flock.

Skulle själv ha lösdrift om jag hade marker för det. I mitt stall i Hälsingland har jag vinterhagar med vindskydd...min förra valack kunde inte ha sällskap i samma hage p.g.a. för mycket testosteron :devil: och gick ensam i sin hage. Han visste vad man skulle ha vindskyddet till och stod där torr och fin och glodde ut över de andra hagarna där dess invånare stod och huttrade utanför sina vindskydd. Han såg ut som en gök i ett gökur :p

Här i Småland har jag inte möjlighet med lösdrift än men det är på G. Flockmedlemmarna är mycket goa med varandra så här behöver jag inte skilja av någon. ;)

Jag har min valack på lösdrift och han trivs kanon när kan stod i box var han en riktig bulldozer och knuffade utan en för att komma ut, slog i väggarna och höll på nu börjar han bli riktigt trevlig!

Våran lösdrift består av en ganska stor hage med lite kuperad terräng och träd åt ena sidan, samt en stor box med vatten och mkt torv.
Vi har bara två hästar i våran lösdrift men det funkar kanon.

Jag ser enbart fördelar ur hästens synpunkt med lösdrift, såvida den är korrekt utformad och hagen är tillräckligt stor. Det utesluter dock inte att det ska finnas boxplats, för regelbunden omvårdnad och eventuell boxvila.

Vi har i dag stall, för att det fungerar bäst för oss. Det är dock inte minst ur ett mänskligt perspektiv: har två hästar och dessa fodras inte helt likadant t ex. Dessutom är det en väl liten sammansättning för att en flock. Vi försöker dock maximera utevistelsen, så att det blir så få timmar på stall som görligt är.

Båda hästarna är islandshästar, och båda har tillbringat uppväxten i flock på lösdrift.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 324
Senast: MML
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Lejd
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 236
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar