Vad anser ni (igångsättning)?

A

Alpin87

Har skrivit en tråd tidigare där en person tyckte att hästen hela tiden skulle arbeta i form och inte ''bara'' skritta på långa tyglar. Har själv börjat sätta igång min häst efter skada (ingen lång vila) och skrittar ut utan några större krav men man vill ju att hästen verkligen ska använda hela kroppen och inte ''bara gå'' eller är det att ''bara gå'' som är bra för hästen?

Sv: Vad anser ni (igångsättning)?

Hej! ;)
Jag föredrar att sätta igång hästen på lång tygel. Det viktigaste tycker jag är underlaget. Om hästen tål det är det jättebra att skritta ut i skog och mark så den lyfter på benen. Det ger betydligt mer än att skritta "i form" på plant underlag.
Vad har hon råkat ut för?

Det kan ju vara skillnad på skritt och skritt även om det är på lång tygel.

Jag ska börja sätta igång min i morgon och till och börja med får han gå på lång tygel men det skall vara en aktiv skritt med långa kliv där han skrittar genom hela kroppen, inget turistande här inte ;)

Min häst har en väldigt aktiv skritt så hon kliver verkligen på bra. Hon har blivit överansträngd i båda fram samt ett bak, behandlat fem leder varav en framkota två gånger, håller inte för hoppning så nu blir det mest promenadridning i framtiden :(

Aj aj då, det var hemskt tråkigt.

Om hon bara ska promenadridas så har ni ju ingen press och jag tror man kommer långt med en bra skritt på lång tygel men efter nån vecka tror jag man kan plocka upp lite försiktigt i bland och försöka sig på lite fina halter och lite mer samlad skritt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Nevermind
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
591
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj