Vad anser ni föräldrar?

astronaut

Trådstartare
Något jag har gått och undrat på länge, undrar om ni kanske kan ta er tid att svara på detta.

En tjej på 15 år blir gravid, ingen väntad graviditet.
Hon behåller barnet för att hon vet att hon kan och kommer klara det. Pappan vill inte ha några som helst ansvar för barnet.

En kvinna på 35 år blir gravid, planerad graviditet.
Hon är gift/sambo med barnets pappa.

Hur kommer det sig egentligen att restrerande (inte alla, men en heeeeeel del) tycker att ett barn på 15 år är en sämre mamma än en person på 35 år?
Har det med åldern att göra eller hur tänker ni?

Skulle er dotter få barn vid den åldern skulle ni då:
a) Prata med henne så hon genomför en abort?
b) Prata med henne om tid, ansvar och hur krävande det är? (skeptisk men stöttande)
c) Stötta henne till 100%?

Om er son skulle bli pappa men inte vill ha något ansvar för barnet, hur skulle ni göra då? Vad skulle ni säga?

Hoppas ni förstår vad jag menar nu :)

Sv: Vad anser ni föräldrar?

Svårt att jämföra en planerad graviditet med fast partner med en oplanerad utan pappa. Kanske åldern inte spelar all roll i det resonemanget?

Men jag tycker att du skriver en del av svaret själv: Ett barn på 15 år.

Klart man är mer bekymrad över hur ett barn ska kunna ta hand om ett barn. Men sen finns det lämpliga och olämpliga föräldrar oavsett ålder.

Det har inte enbart med mognad att göra. Det finns en hel del praktiska saker som man har gjort när man är 20+ men som man inte har gjort när man är 15.

Varför så bråttom kan jag undra. Varför inte vänta ett tag?

Hinner inte skriva mer, kinkig bebis i knät.

Jag tror inte att orsaken till att de flesta inte önskar att deras dotter ska bli gravid vid 15 års ålder är att en 15 åring skulle vara en sämre mamma än en 35 åring.

Men livet blir mycket mer komplicerat om man blir med barn innan man gått ut grundskolan. Risken är stor att flickan kommer att missa mycket av det hon tänkt göra i sitt liv och förlora kontakten med många av sina vänner.

Blir min dotter gravid vid den åldern kommer jag att stötta henne vare sig hon vill behålla barnet eller ej. Man kan gå komvux och universitet kan man gå vid alla möjliga åldrar. Många möjligheter finns kvar men hon kommer att behöva mycket stöd.

Men jag hoppas inte att det händer. Å andra sidan önskar jag inte heller att hon ska behöva vänta så länge som mig på att få bli mor (jag var över 40).

Om min son skulle bli pappa och inte ville kännas vid barnet skulle jag göra allt för att få honom att ändra sig. Om han inte gjorde det skulle jag i alla fall vilja ha kontakt med mitt barnbarn och stötta den blivande mamman.

Jag tror inte att orsaken till att de flesta inte önskar att deras dotter ska bli gravid vid 15 års ålder är att en 15 åring skulle vara en sämre mamma än en 35 åring.

Men livet blir mycket mer komplicerat om man blir med barn innan man gått ut grundskolan. Risken är stor att flickan kommer att missa mycket av det hon tänkt göra i sitt liv och förlora kontakten med många av sina vänner.

Blir min dotter gravid vid den åldern kommer jag att stötta henne vare sig hon vill behålla barnet eller ej. Man kan gå komvux och universitet kan man gå vid alla möjliga åldrar. Många möjligheter finns kvar men hon kommer att behöva mycket stöd.

Men jag hoppas inte att det händer. Å andra sidan önskar jag inte heller att hon ska behöva vänta så länge som mig på att få bli mor (jag var över 40).

Om min son skulle bli pappa och inte ville kännas vid barnet skulle jag göra allt för att få honom att ändra sig. Om han inte gjorde det skulle jag i alla fall vilja ha kontakt med mitt barnbarn och stötta den blivande mamman.

Håller helt och hållet med...:grin:

man är fortfarande ett barn när man är 15 år och även om man är mogen, så är det väääääldigt mycket man inte vet om livet.

om min dotter blev gravid vid 15 skulle jag stötta henne fullt ut, oavsett beslut, men jag skulle tala om för henne vad som krävs av en mamma, vilket enormt ansvar det är, vad hon skulle kunna tänkas missa, men också förstås vad hon får. Det är dock svårt att kunna förklara detta, man vet liksom inte vad det är att vara förälder förräns man är det...;)

om jag hade en son som inte ville ta något ansvar skulle jag nog bli rätt arg. Man är två om att göra barn, inte en. fast man kan inte tvinga någon. Jag skulle förklara vad han kommer att missa och hur det eventuellt kan påverka honom i framtiden. Jag skulle själv som rollen av farmor dock vilja ha kontakt med barnbarn och mamma, för att åtminstonde kunna vara delaktig och ge stöd till den ensamma mamman.

Det är inget som säger att man är en sämre mamma för att man bara är 15, utan jag tror man tänker på den unga mamman i det här fallet. Det är inte rätt mot en 15 åring att tvingas in i vuxenlivet som det blir i så fall, hon behöver vara ung och fri några år till.

Om jag hade en dotter som blev gravid vid 15, skulle jag stötta henne i hennes val.

Om jag hade en son som inte vill kännas vid sitt barn hade jag nog också blivit arg och försökt hjälpa den blivande mamman så mycket som möjligt.

Vad jag skulle säga till sonen... kanske hur han hade tyckt det var att växa upp utan pappa.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 900
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 780
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA