Vad anser du? - barn och unghästar

MiniLi

Trådstartare
Jag ska rida in svärfars ponny. Den är tre år och har gått länge på hingsbete.
Ponnyn lär sig fort och är snäll - så länge han är lugn.
Han är dock mycket stark och det har hänt att han försökt dra iväg osv.
Han har även sparkat och någon gång rest sig.
Jag anser att det är självklart att unghästar kan reagera på diverse sätt vid olika situationer. Svårt att förutse och en olycka kan lätt hända.

Till problemet. Svärfars 12åriga dotter (det ska bli hennes häst) har ingen respekt för denna ponny. (Inte heller svärfar själv - "ponnyn är ju så snäll") Trots att jag har sagt att jag inte tycker/vill att 12åringen ska ta ut ponnyn ur hagen för att promenera med den osv så har det hänt flera gånger. Svärfar har då hjälpt henne att ta ut ponnyn ur hagen men kan sedan gå iväg eller stå och kolla på långt avstånd.

Jag blir dels arg och besviken för att man inte litar på mitt omdöme utan går rakt emot vad jag har sagt. Dessutom så vet jag att hästen plötsligt kan reagera på oväntade sätt och jag är rädd om tjejen - vill inte att hon ska skada sig.

Hur skulle du reagerat?
Kräver du att dina regler följs när du gratis ställer upp och ska utbilda deras häst?
(jag har en egen häst så jag gör det inte för min egen skull)
Eller anser du att de får skylla sig själva?

Jag pratade med svärfar idag och det gick ganska bra, han tycker nog fortfarande att jag är löjlig eller nåt men sa iallafall att han skulle prata med sin dotter.
Jag har själv försökt prata med dottern om detta men känner inte att jag når fram. Hon har aldrig sett ponnyn göra något "dumt", tror att hon kan hantera det.
Det enda som hänt är att hon blivit sur och ledsen.

Ska tillägga att svärfar har haft travhästar förr men jag ser honom inte som direkt kunnig.
12åringen har en egen ponny men är absolut inte van vid unghästar eller "livliga" hästar alls.

Skulle vara intressant att höra vad ni tycker?

Sv: Vad anser du? - barn och unghästar

tycker att du gör rätt i att tala om för dem att det faktiskt kan vara farligt utan att hästen är elak, hästar är flykt djur och när det dessutom handlar om en unghäst så tycker jag att om den 12 åriga tjejen ska leda hästen osv så ska en vuxen hästkunnig person vara med.
jag anser dock att du har gjort ditt och talat om för dem vad som kan hända, vill de inte lyssna så är det upp till dem, det är synd för det kommer förmodligen behöva hända något farligt innan de vill lyssna, tyvärr är det så..
men du kan ju påpeka det flera gånger.
hur långt har ni kommit i inridningen?? är hästen sadeltam? om inte så skadar det ju inte att både svärfar och hans dotter kan se när du ex lägger på sadel, longerar och så när ni väl kommit dit, och hoppas på att hästen kommer att konstra och visa hur det faktisk kan hända.
För att syssla med unghästar så bör man ha stor vana eftersom det är en ny häst som man ska forma och visa världen..
lycka till och uppdatera gärna hur det går!

Skönt att du också ser på det på samma sätt som jag!

Vi har inte kommit så långt då hästen inte är hanterad alls mycket under de åren han har gått på hingstbete. Han kom hem för några veckor sedan så det har mest varit vanlig hantering. Har fått på träns och håller på att lära in röstkommandon. Även börjat träna longering.

Ja tjejen ska få vara med, inte alltid jag vill att hon ska vara delaktig (har bättre hjälp från min sambo som klarar av situationen om något skulle hända) men hon kan ju som sagt titta på.

Tack för ditt svar!

själv är jag 13 ( 14 i år ) och utbildar en unghäst . Dock känner man att det inte funkar så ska man ju inte göra dt men jag känner att det funkar :)
Men håller med dig, är hästen livlig så är det inte så smart om en ovan 12 åring ska ha hand om den .

sen beror det ju på hur duktig man är. Jag fick 2 st vildhästar som inte var hanterade överhuvud taget när jag var 13 år. Hade redan 1 häst och behövde sällskap, så pappa frågade han som kör slaktbilen visste om någon häst, och då visste han om dessa nordsvenskar. och jag ville ha dem direkt.
men det är inget jag rekomenderar, för gud var det kunde ha hänt mycket farligt :eek:
men min pappa var som line_ns svärfar. Han såg inte något farligt idet. Så i det läget handlar det ju om okunskap, min pappa hade ju kor och var djurvan så man hade ju alltid någon som kunde hjälpa en.
En 12 åring kan ha lika mycket förstånd som en 22 åring, beror helt på hur uppväxten har varit och hur mogen man är.
men oftast så är ju en 12 åring ingen person med stor erfarenhet av unghästar, de förstår heller inte alltid att det kan vara farligt. (kanske var därför det gick så bra för mig)

men jag hoppas att din svärfar och hans dotter får upp ögonen, och då hoppas jag inte att det är försent.

Jag kan nog inte tycka det är så farligt. Själv hade jag sommarjobb som ponny-inridare på ett stuteri i närheten när jag var 12år. Någonstans måste man skaffa sig erfarenheten också, den kommer inte vips bara för man är gammal.

Men var du då ensam med unghästarna eller hade du en (ung-)hästkunnig vuxen med dig?

Jag kan bara utgå från min 11-åring och där kan jag sga att jag ALDRIG skulle sätta henne att hantera en livlig och busig unghäst... I min värld så tycker jag det är bäst man får skynda långsamt, man ska lära sig lugnt och metodiskt och ges chans och tillfälle att LYCKAS... det kan man bara göra om uppgiften anpassats efter ens egna förutsättningar.... Visst är det skoj med ungpålle, men det vore ju tragiskt om det faktiskt hände en olycka som sedemera fick konsekvenser i form av motvilja, motstånd och rädsla... Är man 12 är man ett barn och blir barn skrämda sitter det i..... så nä... jag hade INTE släppt en 12-åring med en unghäst...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA