Vad ångrar du-tråd?

diabla

Trådstartare
Tänkte starta en tråd där vi lär av varandras misstag! Det måste vara något som du HAR eller INTE HAR gjort och som du sett dåliga följder av. okej? jag börjar!

Jag ångar att:

- börjat med nytt foder i för stora givor så hästen fick stora fodergallor!

- red med vanliga sporrar istället för spö eller kulsporrar, en hel vinter när hästen hade skav av skänkeln så hon fick blodiga sår!

- inte har tvättat muggen tillräckligt så nu har den spridit sig och hon har jätte ont!

Vad ångar ni?

Sv: Vad ångrar du-tråd?

Att jag gav mig in i hästsporten överhuvudtaget och nu är så fast att jag inte kan ta mig ur!

Det är dyrt, tar alldeles för mycket tid, är hästarna sjuka så man inte kan rida - kostar det ännu mer, ger en massor med bekymmer över hältor, sjukdomar m.m. m.m. och är samtidigt så underbart att man inte kan leva utan det...

Alla andra misstag är oräkneliga men underordnade detta!

Kan väl ta det senaste iallafall... Resten tar för lång tid att räkna upp;)

Slarvade när jag lastade av hästen från transporten i helgen, trodde att jag knäppt upp grimskaftet när jag gick bak och lossade på bakbommen... Resultat: Trasig grimma, ett litet sår på bakbenet och en häst som förmodligen kommer vara väldigt försiktig nästa gång jag ber henne kliva av:crazy: Nästa gång vi är i väg ska jag ta god tid på mig så att jag slipper stressa och göra dumma misstag:idea:

En sak jag inte kommer göra om är att låna ut någon häst på foder eller liknande.

uj mycket ångrar man, som tur är mest småsaker men ändå.. en större sak var att inte kolla sadelgjorden ordentligt på en ovan häst så den fick panik när sadeln bettede sig konstigt.. orsakade dock bara mig en månad av att behöva gå som en märla. Mycket dummt av mig.

En par andra saker var att jag anlitade en oseriös försäljare till min första häst (jag va bara 13 och visste inte bättre) och hon hörde aldrig av sig men skickade en räkning på 40.000.. advokat inblandad hit och dit. det enda som tröstar mitt samvete vad det gäller det var att hästen fick ett fast hem såsmåningom.. ingen aning hos vem dock :cry:

Gjorde misstaget att anlita en firma till att transportera min då nyinköpta 1-åriga pålle från skåne till stockholm. Det skulle ta ungefär 8 timmar. Jag fick hästen efter 3 dagar. :mad:

''Småsaker'' annars är t ex att glömma vaccinationer, förväxla dagar med skötare, förlora humöret och annat slarv.

Kan ju säga att man lär sig av sina misstag och illa vore det annars, visst kommer jag väl göra fler men inget av det ovanstående iaf. :smirk:

Jag ångrar att jag inte åtog mig bråkig häst som jag blev erbjuden att arbeta med. Jag hade utvecklats ännu snabbare om jag hade åtagit mig den uppgiften, likaså hästen. Jag var mogen, men för lat.
Jag ångrar även att jag inte började rida på ett större stall med mer tävlingsmöjligheter, mindre skitsnack och mer hästar att välja på, likaså att jag ångrade att jag inte började rida tidigare. Jag ångrar också att jag började rida med helskodda ridbyxor, jag hade stabilare sits när jag fick kämpa lite utan någon skoning ;);)
Dock bara småsaker, och det är jag glad över.

Många små misstag har man gjort genom åren, men det största jag gjort hände för nästan exakt ett år sen. Skulle precis sitta upp på min häst, tappade spöt på marken och böjde mig ner utan att se vad som hände runt omkring. Hästen bredvid blev irriterad på min, tog sats och sparkade mot min häst som flyttade på sig, vilket resulterade i att jag blev sparkad i huvudet eftersom jag hade ögonen i backen och inte hade en aning om vad som hände runt omkring. Skitidiotiskt, men jag fick iaf åka ambulans för fösta gången :smirk: och slapp i stort sett bestående skador, och var tillbaka på hästryggen ett par månader efter.

jag ångrar att jag inte lägger ner mer tid och pengar på TRÄNING för tränare av hästen, istället för att traggla själv och det visar sig bli fel och att jag har ridit "fel" i 3-4 år.

Min sitts är kass, hästen skulle behöva mer lastträning av nån som har mer tålamod :angel: , även träning med hovslagare osv osv...

Jaja, vad gör man? Lånar ut den på foder ett år eller två :angel:

Skämt å sido, hästen är ganska cool men hade allt gjorts rätt från början hade allt varit så mycket lättare än det har varit....

Jag ångrar att jag inte använde ridvästen som jag hade i sadelkammaren men var för lat att ta på mig just den gången jag trillade av, tänkte ska bara skritta en liten runda och hästen är ju så snäll.. Använde det alltid annars. Jag fick kotintryckningar och problem med ryggen så jag inte orkade med min häst och har honom nu ute hor en fodervärd och har inte ridit på alls mycke på 2 år då jag också har blivit rädd, Så mitt råd är använd alltid säkerhetsväst för en gång kanske man trillar av rejält.

jag ångrar att;

• jag sålde min ponny
  • jag skaffade medryttare till min unghäst (han blev bångstyrig och nu är allt åt skogen)

Jag ångrar hela min förra helg.
Hämtade hem en häst som visade sig inte vara alls som jag trodde.

Netted skrev:
jag ångrar att;

• jag sålde min ponny
  • jag skaffade medryttare till min unghäst (han blev bångstyrig och nu är allt åt skogen)

kan du inte tvinga henne att ta lektion 2 gånger i månaden för din tränare? och säga att om hon inte gör det så får hon inte rida hästen? hoppas det löser sig!

Att jag inte har lasttränat den stora mer. Pga detta sitter jag med ett ganska svårt sargat finger som arbetsterapeuten räknar med tar ca 8 veckor innan det är läkt. Har fördärvat senan på ovansidan av vä långfingret, min häst drog det ur led vid lastningen 1 maj.

MVH Ann:cry:

Jag ångrar de gånger som jag inte litat på min egen förmåga och kunskaper, utan lyssnat på "förstå-sig-påare" som i slutänden visat sig vara mest munläder. Det har kostat både tid och förtroende.

Min första spontana tanke är när jag blev biten av ridskolans tjurhäst och smällde till henne på halsen två gånger. Gud vad jag skämdes och det var precis rätt åt mig. Helt onödig, rakt igenom orättvis handling. Usch jag skäms fortfarande bara av att tänka på det, fastän det hände när jag var bara 12-13 år...

Sen ångrar jag också att jag satte upp grimskaft framför hästen min i gången för något/ra år sen. Hur dum får man vara? :crazy:

Jag ska tillägga att jag gjort många många misstag, men det betyder inte att jag ångrar dem. Det är ju misstagen som jag lärt mig av och jag kommer att göra många fler.

Jag ångrar att jag misstänkte att min häst hade ont i sitt knä när jag inte längre kom från stallplanen utan han bara stod på bakbenen. Lätt att vara efterklok, han testade nämligen ALLT, HELA TIDEN, vad det än var, även sånt som inte hade med detta att göra. Det var liksom bara "typiskt honom"...

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 022
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur