Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

V

varmblodsstoet

Som rubriken säger, vad allt måste man kunna föratt klara av att skaffa en egen häst? jag är 14 år och har ridit i 4 år, sköter en torihäst, jag rider minst en gång i veckan, och tänker kanske bli medryttare på ett 12 årigt varmblods sto. Jag vet själv att jag inte ennu skulle klara av en egen häst, är lite osäker och så detdär med pengar:/ men kanske om några år:)
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

Börja med att vara medryttare så ska du se att det det löser sig med tiden.
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

okej:), men allt dehär med foder, skötsel och ifall att hästen skulle bli sjuk?
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

Det lär du dig en del av som medryttare :) Det som är så bra med att vara medryttare är att man får en helt annan inblick i en hästs "vardag" och skötseln i helhet, till skillnad från ridskolan när man bara möter hästen "i tjänst" så att säga..

Ta ett par år som medryttare, låt det ta den tiden du behöver för att hitta en häst som passar dig. Det kommer att vara minst lika givande som att ha egen häst för dig så här i början. Lycka till! :)
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

När man han är medryttare ska man ju inte bara rida utan ta hand om hästen den dagen precis som ägaren skulle gjort. Det lär man sig en hel del på.
Det allra viktigaste tycker jag är att kunna så mycket att man ser när det är något som är fel på hästen och att våga erkänna att man inte kan allt och ha kloka människor till hans som man kan fråga.
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

tack för svaren=) ja det är ju så att man lär sig nästan bara att rida och att laga hästen i ordning till lektionen och sånt på ridskolor, men dethär med sjukdomar måste jag nog i alla fall studera mera på föratt sen kunna veta om den mår dåligt:/ men var just vid biblioteket och lånade några böcker om hästsjukdomar så det är bara att börja nu;)
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

Börja som medryttare och försök hitta ett stall där du känner dig trygg och kan fråga och lära dig av dem som redan finns där. Jag gjorde det, brukar kalla hon som äger mina medryttarhästar för min mentor :) och nu är jag på g att köpa min första häst och ska ha den i hennes stall :) man känner på sig när man är redo helt enkelt!
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

ja, det är ju ganska svårt att hitta ett bra ställe som inte skulle vara så himla långt bort.. så jag skall ta och prova dethär med att vara medryttare nu några år, tar ju tid att övertala föräldrarna också till att skaffa häst...:)
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

Du verkar ju väldigt intresserad och med det kommer man långt.

Det viktigaste är nog att kunna se när något är fel (som någon annan skrev) och att ha kunnigt folk runt omkring sig som man kan få hjälp av. Sedan lär man sig efterhand. Man blir för tusan aldrig fullärd! Jag har ridit och haft med hästar och göra i snart 30 år och så sent som i fredags lärde jag mig helt nya saker om hältor och hästben :D
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

ja, jag hade tänkt att ha hästen i min nuvarande ridskola, eftersom jag känner folket där och det finns många jag kan fråga hjälp av:) plus att såklart är det ett bra ställe också, med två uteridplanar en manege och bra terräng:) och priset är inte så hemskt heller:) ja det är ju sant, man lär sig bäst då man gör, och inte då man bara läser saker från internet etc. :)
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

Hur länge man har ridit kvittar ju. Men man bör ha tålamod, förståelse, kämparglöden och förståelse för hur hästar fungerar, reagerar i det vilda eller i hagen. En bred kunskap om hur dom beter sig mot varandra, vad dom behöver för att må bra och att ha tränat mycket hantering och markarbete tycker jag är bra, samt själv studerat hästar hur dom beter sig i flocken :) Att vara enivs, att inte tröttna efter ett halvår är ju en klart en fördel :) och att lyssna på vad hästen har att säga.
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

ja, tänkte kanske hyra en polle nästa sommar också några veckor:) och tröttna tänker jag inte göra, trivs med att göra allt som har med hästar att göra tillochmed med att mocka boxen!:D
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

Jag vet med egen erfarenhet att man lär sig fort när väl hästen är hemma för då har man verkligen bra motivation. Och visst finns det massor man måste kunna innan man skaffar häst men det som är viktigast tror jag är att vara klok nog att be om hjälp, lyssna på råden man får och bilda sig en uppfattning om de råden passar behoven som ens häst har. Sen måste man ha en så pass god ekonomi att man har råd att rådfråga veterinär i tid när problemen uppstår, att köpa den där passande utrustningen trots att den är svindyr ifall just min häst behöver det, att välja en bra hovslagare trots att han inte är billigast , bra foder och boxplats trots att det kanske kostar lite extra. Kvalitet kostar (i alla fall i vissa fall) och hästen ska inte lida av ägarens dåliga ekonomi. Det sista är nog att faktiskt ha tiden till hästen som faktiskt behöver tillsyn, motion och omtanke varje dag, året runt, även när det är svinkallt eller man är febrig. Har man ingen som kan ställa upp och hjälpa en dom sämsta dagarna kan man nog inte ha häst vilket nog ofta blir en ganska jobbig insikt. Försök sätta dig in i värsta senariet och funder på hur du skulle kunna lösa det innan det händer...
Jag blev visst lite negativ nu men häst är inte bara dans på rosor. Sommarhäst är en bra start för det är ju en bra mjukstart när hästen är ute och mera sköter sig själv. Lycka till!
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

Hej! Jag tycker att man ska kunna allt med hästar innan man köper en häst. Tex Jag tycker man ska kunna tränsla, Sadla, Veta hur mycket mat en häst ska ha per dag, Kunna mocka en box och veta hur mycket spån det ska vara och exakt vad man ska ta bort. Jag tycker man ska vara ansvarsfull och veta vad det innebär att köpa häst. Jag har två hästar men förra året klarade jag nästan inte av att ha en häst. Tänk på att man måste gå upp tidigt, mocka fodra kanske ta en ridtur, Sen ska man till skolan/Jobbet. Sen direkt när man kommer hem är det stallet som gäller och då ska man helst rida. Sen är det mockning och fodring som gäller. Sen kan man också behöva mocka hagen. Man får också tänka på hur mycket det kostar med några kilo mat om dagen, Försäkring, Veterinär, hovslagare, Stallplats, Träna för tränare mm. Det blir några tusen om månaden. Man för också tänka på vad man får offra. Du kan inte träffa vänner lika mycket, Gå på stan, Ha andra intressen med mera. Jag tycker också att det är viktigt att ha varit fodervärd eller medryttare någon gång. Det hjälper en mycket på vägen. Men jag tycker att det inte har med åldern att få en egen häst. En elvaåring kan ju vara lika ansvarig som en femtonåring. Vill man väldigt gärna och har tillräckligt med kunskap och pengar tycker inte jag att åldern spelar så stor roll så länge inte föräldern behöver bidra till för mycket. Men föräldern ska ju också bry sig om det man vill. Fråga er förälder om hjälp om ni vill något får då är dom tvungna att hjälpa dig. Du är ju ändå deras barn. Men du kan inte heller begära för mycket, Då får ju så mycket av dom ändå. Lycka till!
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

Hej! Jag tycker att man ska kunna allt med hästar innan man köper en häst.

Den som säger till mig att hen kan allt om hästar, kommer att få ett asgarv rätt i ansiktet. Fullärd blir man aldrig, hur länge man än håller på ;)
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

Hej! Jag tycker att man ska kunna allt med hästar innan man köper en häst. Tex Jag tycker man ska kunna tränsla, Sadla, Veta hur mycket mat en häst ska ha per dag, Kunna mocka en box och veta hur mycket spån det ska vara och exakt vad man ska ta bort. Jag tycker man ska vara ansvarsfull och veta vad det innebär att köpa häst.


Fråga er förälder om hjälp om ni vill något får då är dom tvungna att hjälpa dig. Du är ju ändå deras barn. Men du kan inte heller begära för mycket, Då får ju så mycket av dom ändå. Lycka till!


Det där är grunderna man borde veta, håller med dej att man ska ha koll på det. Men det är inte allt om hästar det är bara grunden :)

Sen är väl inte föräldrar tvugna att hjälpa med hästar bara för att de skaffat barn... men ska man skaffa häst utan egen ekonomi och om man är ung är man tvungen att kunna få ekonomisk hjälp och hjälp med en del praktiska saker (om man inte har någon annan som hjälper med tex. transportering osv.)
 
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

Nu får jag väl bannor av någon, men har man koll på det allra mest grundläggande är jag av åsikten att resten löser sig om man har kunniga och trevliga människor i sin omgivning/samma stall som också ser hästen varje dag. Sedan ska man naturligtvis vara kritisk till allt folk säger eftersom det ju finns 7382911 olika åsikter om varje detalj, vissa mindre underbyggda än andra, men med sunt förnuft kommer man långt.

När jag som tonåring skaffade min första häst visste jag, jämfört med vad jag vet idag, inte ett skvatt. Men det där rullade liksom på så fort man fått hem hästen, som då stod på min dåvarande arbetsplats, ett travstall. Man frågar en, två och tio gånger om det man är osäker på och sedan suger man in mer och mer efterhand.

Jag håller dock med om att antingen vara medryttare en period först, alternativt hyra häst, men INTE på sommaren, eller åtminstone inte bara på sommaren: Det är en helt annan sak i motivationsfrågan att ha häst på vinterhalvåret, och det är ett superbra test att se om man verkligen har orken och motivationen att åka ut varje dag även när klimatet gör det riktigt motigt. Det är ett väldigt stort steg från att rida någon dag i veckan till att ta allt ansvar över en häst vareviga dag, i alla väder, och med alla humör. Om det vore sommar året runt hade jag nog kunnat ha fem hästar, vintertid är det inte fullt lika skoj...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad allt bör man kunna för att skaffa egen häst?

Har själv gått på ridskola i hela mitt liv och har nu börjat vara i privat stall och hjälpa till och de är verkligen skillnad!!

Trodde jag hade en bra grund men där hade jag helt fel! De man får lära sig på ridskola är just att rida och borsta. Men ridningen är en liten del i att ha häst. Har fått lära mig massor med grejer som foder (behöver fortf träning i de), sjukvård, utrustning m.m.

Det är lätt att tror att man kan gå från ridskola till egen häst men det är svårt att inse att man inte har kunskapen förrens det är försent.

Mitt tips till dig är att hjälpa till/vara medryttare i ett privat stall och samtidigt läsa böcker och titta på film om hästar och skötsel m.m. Att blanda praktik och teori. Om du känner dig osäker på grejer så är de viktigt att våga fråga. De känns kanske lite pinsamt att fråga något som man tycker är ganska basic men de är inte de i början. Och visa genuint intresse! Om man visar att man är intresserad och är initiativtagande så vill folk lära ut.

Nu blev de långt inlägg men men ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 222
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 273
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp