vackra människor

Sv: vackra människor

Jag håller med. Något jag upplevt som vanligt bland personer som anses vackrade än de flesta är att det läggs sån himla press på dem. "Du som är så snygg har väl inga problem med att få jobb/skaffa partner" osv, som om ens vackra utseende automatiskt skulle göra en imun mot sådana problem som vi alla brottas med och måste tackla. Tycker det borde vara allmänt känt vid det här laget att skönhet inte automatiskt betyder lycka. Titta bara på alla som skönhetsopererar sig, men int fan blir de lyckligare bara för att de blivit vackrare.

Dessutom skapar det massor med skuldkänslor hos personen som får motta denna typen av uppmärksamhet. Om man konstant blir bombad med att man inte borde ha några problem, att man inte borde må dåligt, bara för att man är vacker, skapar det skuldkänslor just pga att man kanske ändå mår dåligt över något. Man skäms över det pga att omgivningen inte anser att ska må dåligt, men man gör det ändå, även om man inte "borde".

Ett praktexempel på detta är ju modevärlden och alla foto- och catwalkmodeller. De bedöms inte för något annat än sitt utseende. Ingen bryr sig om insidan, utsidan är allt som räknas. På SVT-play går det en liten kort serie som heter "modellpojkar" om unga svenska män som reser runt i världen och jobbar som modeller. Tycker det är en bra serier som ger god inblick i hur det är att ha ett jobb där utseendet är allt och alla skiter fullständigt i hur du är som person. Tyvärr är det många som lever i tron att livet som modell är glamoröst, man ser jävligt bra ut, får åka runt på massa modevisningar, ha på sig fina kläder och se hela världen medan man bor på fina hotell.

Hade skönhet automatiskt inneburit lycka hade vi inte haft en massa vackra kändisar som räknas som några av världens vackraste människor, liggande döda på hotellrum efter överdoser och annat skit de hittat på när världen kommer rasande ned över dem.
 
Sv: vackra människor

Utseende ihop med en trygg personlighet tycker jag verkar ge väldigt goda förutsättningar för att få mycket uppskattning. Däremot verkar snygga osäkra människor kunna hamna väldigt i kläm, de tycks dra till sig människor som mest vill sola sig i glansen av den snygga.
 
Sv: vackra människor

Jag har varit både väldigt ful och ansetts se ganska bra ut. Jag upplever tyvärr att jag behandlas annorlunda beroende på hur jag ser ut.

Ytliga, snabba kontakter får man lättare om man anses se bra ut. Man kan också absolut få bättre service(få hjälp med saker, gå förbi köer, släppas in på privata tillställningar, få bättre placering, reducerade priser, bli bjuden på saker etc etc).
Men det kan beroende på vem som ger servicen också så klart bli det omvända eller samma.
Dock upplever jag män betydligt mer hjälpsamma mot de som de anser se bra ut.
Man kan också bli ihågkommen och därför få bättre hjälp(tom hos veterinären eller läkaren).

Jag upplever inte att vuxna kvinnor är otrevliga mot de som anses som snygga tjejer. Däremot yngre tjejer kan vara riktigt vidriga mot sådana.

Och jag upplever faktiskt att män lättare faller för en snygging om hon dessutom har en personlighet som är bra än om hon har i deras ögon endast personlighet. Det kan vara tråkigt när man bara vill ha en killkompis och inget mer. Man kan behöva bryta många vänskapsrelationer pga det. Det är en sorg att förlora en god vän.
Det kan också faktiskt göra att man känner sig som en "dålig flicka", "förförare" eller liknande där man undrar vad man gör fel när män ger en endast sexuell eller kärleks-uppmärksamhet. Man kan känna sig smutsig.
Visst kan man fula ner sig och sluta duscha eller sminka sig fulare, klä sig i illasittande kläder etc. Men en del vill ju se fin ut för andra än just män. Kanske en del tom för sin egen skull.

När man dessutom tappar det där yttre och det är det enda man fått komplimanger för kan man tappa sin identitet.

Jag kan uppleva att jag ibland antagits vara på ett visst sätt.
Idag är jag äldre och förstår det där med kroppspråk och mimik mer. Så jag kan vara extremt leende och gullig i nya sammanhang med kvinnor. Hålla mig lite låg i profil.
Med män kan jag se till att markera avstånd, mer visa på att jag är rätt skarp mentalt och att jag faktiskt inte är en skör liten sminkbrud.
Men nej, jag tänker inte sluta fixa till det jag vill piffa upp i mitt yttre.
I bildtråden här nyligen fick jag en kommentar om att det ar oväntat att jag lerade ner mig och hästen. Det var inte alls elakt menat och jag tog det inte så. Men man antog att iom att jag oftast lägger in bilder där jag är sminkad och har lite fixat yttre inte kan lera ner mig(ofta också att jag inte är så bright, inte orkar ta i etc).

I ett långvarigt förhållande vill man ha mer än bara yta. Iaf jag.. ;)
Jag dejtade en modell förut. Mycket vacker man! Han är lite äldre än de unga modelltjejerna. Han såg hur hårt man kunde kritisera 16-åringar för deras yttre och vad det gjorde med deras självkänsla.
Han fick ju också höra saker om sitt yttre. Men iom att han vet att han är intelligent, socialt begåvad och även fokuserar på att hans kropp ska fungera(sporta etc) så kunde ju han bara ruska av sig om han inte dög för ett jobb. Han ansågs för stor iom att han var för vältränad. De tyckte han skulle tappa muskelmassa för att passa i skjortor bättre. Han valde ist att göra mer sportiga/casual jobb iom att han absolut inte är stor.

När jag varit det som ansetts fult har jag fått stå där medan andra fått höra hur söta de var. Andra har fått uppmärksamhet och jag fick mer stå i skymundan. Det gjorde mkt negativa saker med min självbild.
Idag kan jag fejka lite med utstrålning också. Jag har lärt mig slå av och på signaler som gör att man sticker ut mer/mindre.
 
Sv: vackra människor

Jag hade en gång en manlig kollega som var så snygg att all verksamhet avstannade när han kom in i ett rum med människor som inte kände honom.
Det var mycket opraktiskt.
Han var en duktig ingenjör och smög längs väggarna för att han hade blivit så skygg.
 
Sv: vackra människor

Nä, jag vet inte alls om jag håller med faktiskt. Av något av det som skrivs i tråden. Skönhet sitter i betraktarens ögon och det någon tycker är snyggt tycker någon annan är helt vidrigt.

Jag småskrattade åt mig själv när tjejen frågade ifall det var en mockamentary, för det känns lite som det. På riktigt. "Oj, vad jobbigt vi som är vackra har det!!"

Nja, jag kan nog inte påstå att jag startade den här tråden med förutsättningen att det är synd om vackra människor. Men den lilla filmsnutten fick mig att reflektera över - och jag tycker det är intressant att fråga sig - om vissa problem uppstår just för att någon är till ytan vacker. Isåfall - vilka? Och är vissa av dessa problem faktiskt något att ta lite mer seriöst? (Inte t ex - ååååh det är så himla jobbigt att jag får så mycket uppmärksamhet av killar/tjejer)

Eller är det lite som "var tyst och glad att du är född vacker, det är ett privilegium" - något man även kan applicera på folk som är naturligt smala eftersom även det för många är ett eftersträvansvärt ideal. Typ det är bara att tacka och ta emot, många vill ha det du har.
 
Sv: vackra människor

Utseende ihop med en trygg personlighet tycker jag verkar ge väldigt goda förutsättningar för att få mycket uppskattning. Däremot verkar snygga osäkra människor kunna hamna väldigt i kläm, de tycks dra till sig människor som mest vill sola sig i glansen av den snygga.


Jag spinner vidare med en reflektion efter omfattande erf av det beautifula folket:
För många verkar det där som utifrån våra normer räknas till det extra fördelaktiga utseendet, klassiskt vacker men kanske särskilt snyggt sexig, vara hämmande för utvecklandet av personligheten och andra värdefulla förmågor.
 
Sv: vackra människor

KL
Jag har varit ful, snygg och mittemellan. Definitivt har jag blivit olika bemött beroende på det. Som ful blev jag förbisedd och ibland t o m illa behandlad och fick kämpa mer. Som snygg fick jag fördelar och allt gick så lätt, men samtidigt fick jag uppmärksamhet jag inte ville ha och även möta avundsjuka från andra kvinnor. Jag var också tvungen att visa mycket tydliga gränser mot en del män. Nu är jag mittemellan, tror jag i alla fall, och det känns bra. Det känns på riktigt.
 
Sv: vackra människor

KL
Jag har varit ful, snygg och mittemellan. Definitivt har jag blivit olika bemött beroende på det. Som ful blev jag förbisedd och ibland t o m illa behandlad och fick kämpa mer. Som snygg fick jag fördelar och allt gick så lätt, men samtidigt fick jag uppmärksamhet jag inte ville ha och även möta avundsjuka från andra kvinnor. Jag var också tvungen att visa mycket tydliga gränser mot en del män. Nu är jag mittemellan, tror jag i alla fall, och det känns bra. Det känns på riktigt.

kanske det är det så att du blivit bekväm och trygg i dig själv snarare än hittat "lagom"? :)
 
Sv: vackra människor

intressant! tack för sakligt och berättande inlägg.

intressant att höra hur det påverkat relationer till män också. just att du upplevt båda sidor.
 
Sv: vackra människor

Nä, jag vet inte alls om jag håller med faktiskt. Av något av det som skrivs i tråden. Skönhet sitter i betraktarens ögon och det någon tycker är snyggt tycker någon annan är helt vidrigt.

Jag småskrattade åt mig själv när tjejen frågade ifall det var en mockamentary, för det känns lite som det. På riktigt. "Oj, vad jobbigt vi som är vackra har det!!"

Fast det kan ju vara jobbigt på olika sätt! Eller?
 
Sv: vackra människor

Fast det kan ju vara jobbigt på olika sätt! Eller?
Nej, jag tycker att det är ett riktigt i-landsproblem. Alla har vi olika förutsättningar i livet, vilket gör att allting är orättvist och beroende på vilka förutsättningar vi har.

Någon skrev att man kommer in på privata tillställningar ifall man är vacker. Jovisst, det kanske man gör, men det gör man ifall man är tillräckligt rik också. Det behöver man inte vara snygg för. Dessutom kommer man in på speciella tillställningar eller får gå före i krogköerna ifall man känner någon. Och har man jobbat på krogen en längre tid så känner man väääldigt många eftersom personalomsättningen på ställena är hög. Man har normalt sett jobbat med någon som jobbar på något ställe.

Jag vet inte vad det är för fördelar som man får för att man är vacker som man tex inte får för att man är rik? Eller vilka fördelar man får för att man helt enkelt är en person som syns väldigt mycket? Ta tex han överviktiga mannen som alltid dricker en massa alkohol under sina matlagningsprogram på tv. Det kan inte finnas många människor som tycker att han är vacker, och han kommer med 100% säkerhet in på de flesta krogarna bara för att han är känd.

Jag förstår inte hur någon kan tycka att det är ett problem att man ser bra ut. Problemen är ju så ytliga och så fjantiga. När man tycker att man har ett problem för att man ser bra ut, så har man aldrig upplevt riktiga problem!
 
Sv: vackra människor

Jo, på sätt och vis håller jag med dig.

Dock, om du vänder på det och istället för att skriva ser bra ut eller vacker skriver ful. Hur tänker du om det? Om du tänker på hur negativa folk är mot fula människor.Det ÄR så att snygga människor blir bättre bemött än fula.

Det här med att fula människor har dålig självkänsla och tycker att de är så fula, det kommer ju från ANDRA från början, andras åsikter som man får höra från barnsben.

Jag tycker att det är i-landsproblem vilket som egentligen, men det förändrar ju inte att jag mår dåligt för att jag är ful! Att jag inte vill vara med på bild, att jag inte vill visa mig för folk, att jag försöker "gömma" mig. Snygga människor har säkert liknande känslor som jag, ifall de hela tiden får blickar, någon visslar efter dem, ser dem som sexobjekt osv. Jag kan absolut förstå att de kan må dåligt över det. Precis som jag, fast tvärtom.
 
Sv: vackra människor

När man tycker att man har ett problem för att man ser bra ut, så har man aldrig upplevt riktiga problem!

Ganska fördomsfullt uttalande, tycker jag. Du kan ju omöjligen veta att alla vackra människor som tycker att utseende kan innebära problem aldrig upplevt "riktiga" problem.
 
Sv: vackra människor

Ja, och faktum är att man kommer väldigt långt på att vara charmig och trevlig också!
 
Sv: vackra människor

Jo, det kan jag förstå. Det finns (åtminstone) en skillnad men jag vill inte gå in på det. (Skulle därför inte har deltagit i tråden egentligen, eftersom det blir rumphugget såhär.)
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 792
Senast: Lipperta
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 231
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Går sen ett tag tillbaka i funderingar på att köpa mig en till hund. Det skulle passa rätt så bra just nu då jag kommer jobba hemma på...
Svar
1
· Visningar
1 347
Senast: Lilahnee
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 427
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp