vaccinskydd efter första sprutan?

eldkyss

Trådstartare
Jag har nyligen fått hem en fölunge som är helt ovaccinerad. Hon ska vaccineras nu i veckan mot hästinfluensa och stelkramp. Jag vet att hon får ett mer långsiktigt skydd efter 3 sprutor. Men min undran är om hon är skyddad under själva grundvaccineringen? Som efter första sprutan? Är hon skyddad mot hästinfluensa då? Får nämligen hem en annan häst som vart ute på foder, och jag vill inte att lilla fölis ska ska bli smittad med någon eventuell smitta.

Sv: vaccinskydd efter första sprutan?

Det tar upp till ett par veckor innan kroppen bildar antikroppar. Men ja, hästen är skyddad ett par veckor efter "bara" grundvaccination.
Jag hade inte varit särskilt orolig innan dess heller, hästinfluensa är ändå inte jättevanligt. Det viktiga är att hela populationen än vaccinerad så att smitta inte kan etablera sig och spridas runt.

Sv: vaccinskydd efter första sprutan?

Veterinären säger att hon har fullgott skydd redan efter första sprutan om hon skulle utsättas för smitta? Ja tycker de låter konstigt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 687
Senast: Anonymisten
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 428
Senast: Habina
·
Övr. Hund Då jag nyligen letade valp kom jag i kontakt med en uppfödare inom grupp 9. Efter att jag klarat utfrågningen om hur hunden skulle få...
Svar
14
· Visningar
3 511
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka