Vaccineringar - omodernt?

Polly_Mulle

Trådstartare
En kompis till mig har hört att hela travvärlden har slutat vaccinera. Vaccineringarna ska tydligen vara nästan helt overksamma osv... Nu har en tjej i stallet funderat på att inte vaccinera alls, möjligen bara för att få åka ut o tävla lite.
Är det så?
Kan någon som håller på med trav bekräfta/dementera?

Hur ställer ni er till vaccinationer?

Sv: Vaccineringar - omodernt?

DET VERKAR JU HELT KNÄPPT!! eller....?? :confused:

Kan ju inte stämma? Låter iaf helt sjukt.

Det ær sant. STC har sagt att det inte ær något krav på vaccinationer på deras "travhæstar". Men att det var før att vaccinet ær overksamt vet jag inte.
Hade krav på vacc ett tag før bara något år sedan, men tog bort det igen. Exakt varfør minns jag inte.

Antingen så vaccinerar man & kan då tævla & skøter då sprutorna eller så vacc man inte det & stannar hemma.
Det tar ændå 5-6 veckor innan hæsten ær grundvaccinerad & tævlingsklar.

Senast ändrad:

Jag anser att det var helt fel att ta bort vaccinationstvånget o anser att det berodde på ett väldigt hårt vacc.schema som var praktiskt svårt att genomföra på en travhäst i full träning samtidigt som man gav lättare regler för ett dåligt uppdaterat vaccin. Detta innebar att det vaccin de flesta hästar fått inte gav ett rimligt skydd o influensan slog till ändå varpå stc kände sig tvugna att ge upp för motståndet.
PL

Vaccinering blir allt populärare inom travet, i alla fall i mina kretsar, lite tack vare att det nu finns andra typer av vaccin än det fanns när tvånget togs bort. Men det är fortfarande valfritt om man vill vaccinera eller inte.

Menar du att vaccinet vi använder inte ger 100 % skydd?

vaccinering mot stelkramp tycker jag är självklart och jätteviktigt. Hästinfluensa känns inte lika aktuellt men då är jag inte ute och ränner med mina hästar så fasligt mycket.

anhe skrev:
Vaccinering blir allt populärare inom travet, i alla fall i mina kretsar, lite tack vare att det nu finns andra typer av vaccin än det fanns när tvånget togs bort. Men det är fortfarande valfritt om man vill vaccinera eller inte.

håller med dej till 100% dom travmänniskor jag känner vaccinerar sina hästar.

Cecely skrev:
Din häst kan fortfarande få influensan, men du märker inte av den på samma sätt. En häst som inte är vaccinerad kan ta jättelång tid på sig att bli frisk igen och bli ganska nedsatt, medans en häst som är vaccinerad kanske du bara märker lätt feber på under en eller två dagar och sen är det inte mer. Det berättade de under min utbildning till B-tränare. Vet inte om det ändrats till idag.

Följdfråga...

Varför är det så viktigt med vaccination mot t ex A2. Om hästen drabbas en gång, blir den inte resistent vid nästa epedemi?

Jag är inte expert på området, men kan man jämföra det med influensa vaccin på människor?

Cecely skrev:

Vilket vaccin gör det??? Jag har sett hästar som fått influensa trots nogrann vaccinering, den hästen hade feber, snorig och var jättehängig flera veckor... :crazy: inte alls roligt att se.

har även sett ovaccinerade hästar som smittats(för många år sedan..) de var jättefebriga och snoriga i 5-6 dygn, sedan frisknade dom till raskt...

vet inte vilket som är att föredra?!?

Det är minst 15 år sedan vacc-tvånget togs bort på STC.

peter_lundin skrev:
Jag anser att det var helt fel att ta bort vaccinationstvånget o anser att det berodde på ett väldigt hårt vacc.schema som var praktiskt svårt att genomföra på en travhäst i full träning samtidigt som man gav lättare regler för ett dåligt uppdaterat vaccin. Detta innebar att det vaccin de flesta hästar fått inte gav ett rimligt skydd o influensan slog till ändå varpå stc kände sig tvugna att ge upp för motståndet.
PL

Min veterinär (hästveterinär på klinik) sa att vaccination mot hästinfluensa är onödigt. Dels för att hästinfluensa inte är en dödlig sjukdom (eller ens så allvarlig) och dels, bara för att hästen är vaccinerad så betyder det inte att den inte kan få hästinfluensa ändå. Däremot är stelkramp en absolut nödvändighet.

Vad anser du Peter om det han säger? Enligt hans syn så är det helt onödigt att vaccinera om man inte är tvungen för tävling och liknande.

Hälsning Maja

ancan skrev:
Det är minst 15 år sedan vacc-tvånget togs bort på STC.
Och det roliga är att i ung samma veva införde ridvärlden vaccinationstvång.

Senast ändrad av en moderator:

ancan skrev:
Vilket vaccin gör det??? Jag har sett hästar som fått influensa trots nogrann vaccinering, den hästen hade feber, snorig och var jättehängig flera veckor... :crazy: inte alls roligt att se.

har även sett ovaccinerade hästar som smittats(för många år sedan..) de var jättefebriga och snoriga i 5-6 dygn, sedan frisknade dom till raskt...

vet inte vilket som är att föredra?!?

Frågan är ju hur sjuk den vaccinerade hästen mått om den INTE varit vaccinerad. Kanske den inte skulle klarat sig alls?

Om man står i samma stall som andra hästar som är ute o tränar/tävlar tycker jag det ät viktigt att vaccinera.
Min erfarenhet av travet där man oftast inte vaccinerar (gäller vårt område) är att när man får in smittan så mörkas det så länge som möjligt o sen blir det ett väldans gnäll när hela banan måste stängas istället för bara ngt enstaka stall. Vaccinerar man inte skall man heller inte gnälla över de ekonomiska följderna av ett utbrott.
PL

Fast inom galoppen har man väl vaccinationstvång (var 6.e månad om jag inte minns fel tom) så att det inte skulle fungera med tävlande hästar känns som en dålig ursäkt.

Vaccinerar INTE mina "drälla i hagen-hästar" ...
Utan vaccinerar endast de hästar som tävlas just för att annars får jag inte tävla me dem...

Varför ? Jo för att blir de sjuka blir det de iaf.
Och som ännu sämre ursäkt så har jag aldrig varit drabbad av influensa på häst.

kan tilläggas att jag då hade eget stall och endast mina egna tävlingshästar som tävlade, nu står åring i stall utan kontakt med andra hästar som inte ens går från stallet "typ"... Han skall dock vaccineras snart !

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 611
Senast: Mia_R
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 645
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama