Vaccineringar - omodernt?

Sv: Vaccineringar - omodernt?

Tack för alla svar - känns dumt att svara alla...

Självklart vaccinerar jag mina hästar mot stelkramp och hästinfluensa, men jag har tidigare aldrig hört talas om någon som tänkte strunta i det bara sådär. Speciellt inte för att jag vet att de anser det som en onödig utgift...

Om galoppet vaccinerar sina hästar var 6:e månad så borde väl även travet kunna göra det. Det är ju de sporterna som borde föregå med gott exempel kan man ju tycka?

Att folk inte vaccinerar är väldigt dumt, isär eftersom orsaken oftast är att det ska sparas pengar.... :smirk:

Vi vaccinerar endast mot stelkramp. Avelshingsten får mot influensa och virusabort. Det sista vet jag faktiskt inte varför han får men dom hade börjat med det i Belgien så då blev det att min vet. gav han det.

Fast felet som många gör när man inte ser till hela situationen är att bara för att man har drabbats av att en vaccinerad häst blir sjuk drar man slutsatsen att ingen vaccinerad häst hjälps av vaccinet. Man måste se till hela bilden och kan inte titta bara på enskilda hästar. Det är samma resonemang som måste föras för vaccinering av människor. I en vaccinerad population där du har kring 90% vaccinerade kommer du att bryta smittspridningen så att du har enskilda utbrott isf en endemisk situation. Detta kommer att verka positivt på hela populationen, även de 10% som inte är vaccinerade. Av de som är vaccinerade kommer ändå en viss del att drabbas vilket är trist, men det blir ändå lindrigare för alla än om alla sket i att vaccinera. Lite rörigt för jag är trött, men jag menar eg att skyddseffekten på populationen är större än den enskilda skyddseffekten på de enskilda hästarna och att även de ovaccinerade hästarna drar nytta av detta, vilket gör att man inte rakt över kan säga att ovaccinerde hästar inte blir friska.

Som jämförelse kan nämnas koleravaccin på människa, det svenska vaccinet anses i särklass bäst i världen och ger ca 80% skydd under de första 5 månaderna. Det innebär att 1 av 5 som skulle drabbats vid smitta ÄNDÅ drabbas trots vaccination. Nu kan jag tyvärr inte aktuella siffror för infuensavaccinet, men för att en rimlig skyddseffekt ska uppnås är det även viktigt att de virus som används för framställningen är samma som cirkulerar där det ska användas.

Att inte vaccinera med motiveringen att hästen blir sjuk ändå håller inte. Vi hade ett utbrott av A2 på ridskolan för några år sen. De vaccinerade hästarna fick en snabb släng av feber och lite hosta, de var friska på en vecka medans de ovaccinerade fick över 40 graders feber i ca en vecka + jätte mycket hosta och snor. De var borta i ca 1 mån.
Anledningen till att vaccinet inte ger 100% skydd är att alla influensavirus muterar och förändrar sig. Det är också anledningen till att det kommer nya vacciner med jämna mellanrum.De innehåller olika stammar av virus. De flesta vacciner har tre eller stammar i sig.
Vad jag har hört så finns det tom travtränare som vaccinerar var tredeje månad för att skydda bättre.
De flesta vaccintillverkare rekomenderar att intervall på sex månader, fast SVRF har som krav ett år. Tänk på det, det kan alltså vara för långa vaccineringsintervall som gör att era hästar blir sjuka trots vaccineringen.

För mig känns det självklart att vaccinera, både mot stelkramp och influensa.
För några år sedan åkte mina hästar på influensa, den ena var vaccinerad men inte den andra.
Den vaccinerade blev sjuk i några dagar, lite lätt feber osv.
Den ovaccinerade blev oerhört sjuk, hög feber, snorig och hostig. OCH kvarkan kom som ett brev på posten! :eek:
Fungerar som våra följdsjukdomar sa veterinären.
Efter det vaccinerar jag ALLA,ALLTID!!!!!!

åke skrev:
Vi vaccinerar endast mot stelkramp. Avelshingsten får mot influensa och virusabort. Det sista vet jag faktiskt inte varför han får men dom hade börjat med det i Belgien så då blev det att min vet. gav han det.

hingstar och valaker vaccineras mot abortvirus bara för att om dom får det så kan dom dö... vi hade en på mitt gamla jobb som dog av det.. han kunde inte kissa.. usch det var hemskt.. :cry:

Jag har en häst som jag vaccinerar både influensa o stelkramp(ridhäst)
Hörde nyligen av en veterinär att det var många travtränare på sista tiden som börjat att vaccinera en gång i halvåret.

Däremot så vet jag flera tränare som inte vaccinerar och alltid har väldigt friska hästar.
En som inte har haft en sjuk häst på 10-15 år(haft många hästar dessutom), han frågade veterinären om det och veterinären kunde inte svara på varför det funkade så bra utan vaccination...

Polly_Mulle skrev:
En kompis till mig har hört att hela travvärlden har slutat vaccinera. Vaccineringarna ska tydligen vara nästan helt overksamma osv... Nu har en tjej i stallet funderat på att inte vaccinera alls, möjligen bara för att få åka ut o tävla lite.
Är det så?
Kan någon som håller på med trav bekräfta/dementera?

Hur ställer ni er till vaccinationer?

Min häst fick influensa trots att hon är vaccinerad efter alla konstens regler! :confused:
Och jag har också hört att det inte alls hjälper så särskilt mycket att vaccinera. Fast stelkramp är ju viktigt!!! Jag tävlar mycket och därför är det ingen diskution för mig om vaccination eller inte, men har nydligen fått en unghäst. och den kommer jag inte vaccinera mot influensa förrän jag börjar tävla den!!!

Otroligt intressant att läsa alla svar och att det komemr in så olika svar. Jag känner en uppfödare som inte vaccinerar sina hästar, emn så går de på lösdrift i flock utan att det kommer till några andra hästar annat än de som är födda på gården. Tror inte han har haft någon sjuk häst under de åren jag har känt honom...
Men så fort de hamnar på stakll och det kommer och går hästar så blir i alla fall jag noga med vaccinering.

D finns märkliga vaccinerings rutiner bland d olika hästgrenarna...
Ridhästar vaccineras i regel 1 gång/år, galoppörer 2ggr/år o travarna behöver inte vaccineras alls, o på jägers går galoppare o travare på samma bana :o Hur tänker man då????? :smirk: *Fundrar*

Jag har även haft ett halvblod som fick influensa trotts att hon var "rätt" vaccinerad. Så frågan är egentligen vad som är vettigast ?!

Jag fortsätter iaf att vaccinera mina hästar i vanlig ordning. ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 611
Senast: Mia_R
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 645
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama