Vaccinering?

Dahlia

Trådstartare
Hej

Jag är mycket dålig på det här med vaccineringar och tänkte att jag skulle uppdatera mig på detta område...

Brisall vår Nordis blev vaccinerad som 3-åring när han skulle visas på hingstvisningen. Ska han vaccineras varaje år eller hur funkar det?han är inte hingst längre om det nu spelar någon roll.

Min lilla pärla ska vaccineras för första gången och jag vet inte riktigt vad det är hon ska vaccineras mot eller med vad. Vill ni vara snälla och lysa upp mitt mörker?

Tackar tackar!

Sv: Vaccinering?

Hej!
Vi vaccinerar mot hästinfluensa 1 gång/år viktigt att det inte går en endasr dag över, då måste man göra om grundvaccineringen. De som är ute och tävlar på högre nivå vaccinerar ofta 2ggr år. Ger våra stelkramp vacc också, tror det är vartannat år. Ber alltid vet kolla i korten o se vad hästarna behöver.

jag tycker att man ska vaccinera mot både häst influensa och stelkramp vet tar de i samma spruta..

Vaccinationsschema (grundvaccinering):
Första dosen
Andra dosen 4-6 veckor efter första
Tredje dosen sex månader efter den andra vaccinationen.

sen e det med 1 års intervall

Stelkrampen ska dom ha med 3 års intervall.

när du vaccinerar hästarna första gånen så be vet om ett vaccinations kort. där står allt om det.

Vaccinationerna ska införas i passet så vaccinationskort ska egentligen inte längre existera...

Klart att de måste göra! Fölen föds inte med pass, och vaccinerar man innan passet dyker upp måste de ju antecknas någonstans...

Tack!

Jag var inte hemma sist gång som vet. var ute hos oss(hon kom akut)svärfar ringde mig och frågade om det var något jag ville att vet. skulle kolla på med Corona..

Jag sa att hon behöver grundvaccineras...Vet förstod då inte vad jag menade utan frågade vad jag ville vaccinera mot. Och jag är som sagt inte så uppdaterad...

Jag trodde att det bara finns ett slags grundvaccin och hästen inte är vaccinerad förut.

Ang stelkrampen! Det finns ju kombinerad influensa/stelkramp. Om man ger hästarna det oftare än var 3:e år är det ingen fara.

Jag fick hem en 17 årig travare för ett par veckor sedan som var sisådär skött med vaccineringen.
Såhär gjorde vi:
Stelkramp/influensa när han kom
Stelkramp/influensa ytterligare en gång efter 1 månad.

Han får även för botulism 3 sprutor med 1 månad mellanrum varje. Sen gäller 1/år

Lite konstigt att vet ställde sig så frågande. Om du bara hade sagt omvaccinering alt vaccinering så hade man kunnat förstå frågetecknet. Men, men.

Det man vaccinerar emot är:

• hästinfluensa (vet väljer själv fabrikat)
  • stelkramp (vet väljer preparat)
  • botulism

• Övrigt:
  • abortvirus (enb dräktiga ston)
  • kvarka (men väldigt ovanligt)

Stelkramp är ju väldigt viktigt att skydda emot. Influensan vill man ju helst också vacca mot. En del som bor väldigt enskilt och inte åker någonstans med sina hästar (och inga nya som kommer in) brukar dock ibland hoppa över den.

Att vacc mot botulism har blivit vanligare på senare år då användningen av hösilage ökat. Mga har ju också börjat vacc mot det trots att deras hästar inte äter silage eftersom att sjukdomen även kan spridas i andra miljöer än just i ensilage.

För att hästen skall få ett skydd mot det man vaccinerar mot så måste HELA grundvaccineringen göras (enl anvisningarna för just det preparatet) och sedan skall regelbundna omvaccineringar ske (enl anvisningarna för just det preparatet). Om man inte följer detta så får de alltså inte ett fungerande skydd.

Så om nordisen din bara har vaccinerats en enda gång (men jag kanske missförstod?) så har han alltså inget skydd han heller (eftersom inget preparat på marknaden enb har 1 spruta som grundvaccination) och måste göra om grunden han också för att få ett fungerande skydd och för att kunna delta på tävlingar etc.

Själv vaccinerar jag mot influensa och stelkramp. Jag vaccar också mot botulism trots att de f.t inte äter silage. Detta för att jag inte skall behöva göra om hela grunden om de ngn gång i framtiden kommer äta silage igen (vilket inte alls är omöjligt). Dessutom finns det mga öppna balar med silage runt omkring deras hagar (enb ett fåtal av övr hästar som äter hö) så risken finns att de kan få i sig utan min vetskap (matade eller rymning).

Jag tror inte Nordvis är vaccinerad mer än 1 gång...Jag äger inte hästen men eftersom det är jag som vill rida, träna och vara med på uppvisningar så ska jag se till att han har rätt vaccination.

Vad kostar kalaset ungefär för 2 hästar som ska grundvaccineras?Någon som vet i runda slängar?

jag brukar beala ca 200 kr/spruta har jag för mig. så de blir ju 3 sprutor var din hästar behöver innan du får tävla å sånt eftersom alla hästar som tävlar mm måste vara grund vaccinerade mot hästinfluensa å det ta som sagt 1 år.

Det beror helt på om du åker till veterinären eller om veterinären kommer till hästen, och i så fall hur långt denna åker. Själva vaccinet är inte dyrt, runt 100-lappen/dos för stelkramp + influensa tror jag vi betalade sist. Sen kostar det ju att vet sätter nålen i halsen och därutöver, det som är dyrast, antingen klinikavgiften eller för körning och inställelseavgift osv. Ta detta gånger två eftersom du ska grundvaccinera (för tävling) eller gånger tre om du ska grundvaccinera enl rekommendationerna för influensavaccin.

När vi vaccinerade i december betalade vi drygt 1600 kr för 5 vaccinationer, en stelkramp, en dubbel och tre influensa.

Har du möjlighet brukar det vara ekonomiskt lönsamt att lasta hästarna och åka till vet när det gäller vaccinationer, om du inte har alltför långt.

jag betalar 200/spruta å då kommer vet till oss å gör dej. å i dom 200 e bensin å sånt inräknat.. de e supe rbra å ha en vet som kan komma ut så =)

Det förstår jag att det är, för det låter ganska otroligt att de inte tar ut alla andra avgifter som vetreinärer brukar göra, men det är ju bara att tacka o ta emot!

Vår distr vet tar strax under 1000-lappen för vaccinering av två hästar. Det som kostar är körersättning, behandlingsarvode och allt annat möjligt och omöjligt ;) Vaccinet i sig har jag för mig kostade runt 250 kr.

Fast detta var ju inget föl vad jag förstod. Min häst hade pass redan till sina första vaccinationer så för mig har det inte varit något bekymmer.

Nej, men gällande vaccinationskortets existens så måste det ju givetvis finnas så länge inte alla hästar har pass, vilket inte alla föl har, och inte heller alla andra hästar tillhörande väldigt långsamma rasföreningar.
Min häst id-handlingar skickade så fort hon gick att id-kontrollera i fölpälsen, och tillhör en i sammanhanget snabb rasförening när dte gäller att få ut passen, men hennes vaccinationer fick ändå skrivas in i passet i efterhand och då är vaccinationskort rätt bra att ha.
Däremot har jag haft en ponny som fick pass "på gamla dar" och hon hade i de år ajg hade henne fortfarande separat vaccinationskort, för där var ingen veterinär som kände för att föra över det i passet..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 690
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 716
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka