Vaccinering:)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Saagaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 124
S

Saagaa

hittade inget bättre forum , ursäkta om de vart fel...
men till saken, hur länge brukar era hästar stå/vila efter dom blivit vaccinerade med stelkramp/hästinfluensa ? :)

tacksam för svar! :D

Sv: Vaccinering:)

Min brukar stå den dagen som hon vaccinerats och ev dagen efter, eller så rider jag lite lugnt. Man får känna hur hästen känns, lite lätt ridning skadar inte, huvudsaken är att hästen inte blir svettig eller jobbar så mkt!

Enligt en veterinär jag pratade med så ska hästarna kunna arbeta även när man vaccinerat dom,pga att de nya vaccinen inte är lika de som fanns innan. men jag låter alltid min pålle vila den dag jag vaccinerar och ev dagen efter alt skrittar

min står den dagen hon vaccineras sen rids som lugnt i några dagar efter (delvis bara lullar i skogen)

Mina hästar brukar vila 1- 2 dagar efter vaccineringen, sedan skrittar vi ut den på den tredje dagen, sedan rids dom som vanligt igen :)

Enligt min veterinär skulle de stå tre dagar, sen fick de skrittas men ingen riktig ridning på en vecka. (alltså inte bli andfådda)

Min vetrinär sa att samma dag skulle hästen inte ridas men sen kunde jag börja dagen efter om hon såg bra ut men ta det lugnt ett par dagar och inte rusa på med ridningen = lulla runt mest...

Jag brukar alltid skritta 2-3 dagar och sen rida lugnt 3-4 dagar till innan jag rider som vanligt, alltså ca en vecka. Vila samma dag o dagen efter oftast.
I år när vi vaccinerade stod det lite info på följesedeln som jag reagerade på, där brukar inte stå nåt särskilt. "Hästen bör ej tränas 7 dagar efter vaccination. Karens för tävling 4 dygn" Nu är det visserligen 7 dagar enligt TR, men jag tycker ändå det är skumt att det står att man inte bör träna på en vecka, men kan tävla efter 4 dagar.. Sen är ju bör och ska två olika saker, men ändå..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 642
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 145
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 284
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka