Vaccinering

Sv: Vaccinering

Tack, då blev jag lite klokare :bow:

Det jag bara inte förstår är hur resekostnaden kan bli så dyr, 6 km tur och retur 160:-. Förvisso har bensinen gått upp, men jag tycker det är lite väl saftigt :smirk:
 
Sv: Vaccinering

Tycker det låter som en rimlig räkning för jourtid. Arvodet (445,71) tycker jag ser ut som en halvtimme på jour, man tar för varje påbörjad halvtimme.

majja 22 kan inte km-taxan i huvudet. Men det låter mycket.
 
Sv: Vaccinering

Reseavgift
Jordbruksverket beslutar i enlighet med 2 § punkten 2 Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2001:74) om avgifter vid veterinär yrkesutövning (veterinärtaxan) att reseavgift per kilometer skall vara 3 kronor och 50 öre

Inställelseavgift
Jordbruksverket beslutar i enlighet med 2 § punkten 3 Statens jordbruksverks
föreskrifter (SJVFS 2001:74) om avgifter vid veterinär yrkesutövning
(veterinärtaxan) om nedanstående inställelseavgifter.
Inställelseavgiften för en inställelsetid av längst 30 minuter uppgår till 219
kronor.
För inställelsetid överstigande 30 minuter debiteras därutöver inställelseavgift enligt timtaxa.

Stationsavgifter
Jordbruksverket beslutar i enlighet med 2 § punkten 1 Statens Jordbruksverks föreskrifter (2001:74) om avgifter vid veterinär yrkesutövning (veterinärtaxan) om nedanstående stationsavgifter för distriktsveterinärstationerna. Se bifogad
lista. Där stationsegna avgifter saknas gäller Riksstationens (ID:0) avgifter. Vid förrättning som debiteras med mer än två timmars arvode debiteras en stationsavgift som beräknas med en halv stationsavgift per debiterad timme. Vid förrättning som enbart omfattar receptförskrivning eller rådgivning utan resa ska debitering av stationsavgift inte göras.

Stationsavgifter per station
http://www.sjv.se/download/18.17e53c910471ed6a6a8000765/Stationsavg_lista 050608.pdf

Beslut om tillägg för obekväm arbetstid
Jordbruksverket beslutar i enlighet med 8 § Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2001:74) om avgifter vid veterinär yrkesutövning (veterinärtaxan) om nedanstående procentuella tillägg.

Om förrättningen utförs på:
1) Vardag klockan 06-08 och 17-20 samt lördag, söndag och helgdag 06-20 tillkommer ett procentuellt tillägg om 75 %

2) Klockan 20-06 tillkommer tillägg om 100 %

Procentuellt tillägg på vissa avgifter
Jordbruksverket beslutar i enlighet med 9 § Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2001:74) om avgifter vid veterinär yrkesutövning (veterinärtaxan) om nedanstående procentuella tillägg.
På avgifter enligt 2 § punkten 3, 5 § , 6 § samt 7 §, tillkommer ett procentuellt tillägg för förrättningen om 13,5 %.

Beslut om timtaxa
Jordbruksverket beslutar i enlighet med 5 § punkt 2 och 3 Statens
jordbruksverks föreskrifter (2001:74) om avgifter vid veterinär yrkesutövning (veterinärtaxan) om nedanstående avgifter per timma.

A. Timtaxa för animalieproduktion 374 kronor
B. Timtaxa övriga djur 449 kronor
C. Timtaxa för rådgivning förebyggande djurhälsovård 458 kronor

Timtaxa handräckning
Jordbruksverket beslutar i enlighet med 10 § andra stycket Statens
jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2001:74) om avgifter vid veterinär
yrkesutövning (veterinärtaxan) om nedanstående timtaxa vid handräckning inkluderande arbete av veterinärassistent.
Timtaxan gäller vid handräckning och arbetet av veterinärassistent för samtligadjurslag.
Timtaxa 252 kronor

Åtgärdspris
Jordbruksverket beslutar i enlighet med 5 § första stycket punkten 1 Statens Jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2001:74) om avgifter vid veterinär yrkesutövning (veterinärtaxan) gällande åtgärdspris.
Avgifterna gäller för samtliga djurslag om inte annat anges.
För nedan angivna åtgärder:

Enklare intyg 114 kronor
Receptförskrivning utan rådgivning 73 kronor
Receptförskrivning med rådgivning 188 kronor
Provtagning 114 kronor
Rådfrågning 114 kronor
Avhorning nötkreatur < 2 månader 34 kronor
Avhorning nötkreatur > 2 månader 91 kronor

Ersättning för veterinärkostnader till avlägset boende djurägare
Jordbruksverket beslutar, att vid förrättning hos avlägset boende djurägare som utförs av en privatpraktiserande veterinär som av verket har fått rätt till ersättning för sådana förrättningar, ska följande ersättningar gälla.

Inställelsetid
För inställelsetid som överstiger 30 minuter betalas ersättning med
109,50 kronor för varje påbörjad period om 15 minuter.
Om förrättningen utförs på

1) vardag klockan 06-08 och 17-20 samt lördag, söndag och helgdag 06-20
tillkommer ett procentuellt tillägg om 75% .

2) klockan 20-06 tillkommer tillägg om 100% .

Reseersättning
För resa överstigande 80 km betalas 3,50 kronor per kilometer.
 
Sv: Vaccinering

Oj, vad dyrt!
Hade veterinär ute till mina hästar förra veckan. Stelkramp/hästinfluensa och botulism på ena hästen, botulismvaccin på andra hästen, kontroll av tänder på båda. Räkningen hamnade på 1020:-
 
Sv: Vaccinering

6*3,5= 21:-

Dags att börja ringa och ifrågasätta kanske!

Tack :bow:
 
Sv: Vaccinering

Jag kan väl lika gärna få det inskrivet i passet när jag hämtar vaccinet? Varför skulle jag köpa vaccin och sen ej vaccinera hästen?

Annan medicin ska ju också införas i passet och mycket av det ger du ju själv hästen, varför skulle ett vaccin vara annorlunda egentligen?
 
Sv: Vaccinering

Lustigt att det är fler som upplever det här... Fick räkningen för en vaccinering mot influensa, 710:- pix... ringde till vet och ifrågasatte om det verkligen var rimligt, dom höll med om att det var dyrt och lovade att jag skulle slippa inställesavgiften nästa gång.
 
Sv: Vaccinering

Så här är uppdelningen på min faktura: vacc: 117.32:-, resa: 52,50:-, stationsavgift: 150:-, Inställelse: 248,57:-, Moms: 142,10:- Summa: 710,49:- Konstigt att det ojämna ören :angel:
 
Sv: Vaccinering

Varför är det konstigt med ojämna ören? Det finns en övergripande avgift som läggs på och är i procent eller ngt, (länge sedan jag skrev fakturor) från SJV. Vaccinet kostar 110-120 kr dos om man köper direkt från apoteket.

Kostnaden för att vaccinera en häst blir hög i och med att veterinären skall åka ut osv. Privata veterinärer kan ta ett lägre pris. Om man sen vaccinerar fler hästar blir prisstegringen inte så snabb, det kostar alltså inte 900+ 900 för två hästar utan 900 + vaccin till nästa. Därför rekommenderas att man går ihop flera djurägare. Det går också att beställa vaccinationen i GOD TID (ngt många hästägare är dåliga på) och be vet. höra av sig om denne har resor ut åt det håll man bor. På många stationer försöker man lägga just vaccinationer "på vägen" till andra resor just för att hålla ner kostnaden för dj.äg, men det kan krävas att denne beställer sin vaccination i god tid för att ha marginal.
 
Sv: Vaccinering

*PUTTAR* några som har nya priser för 07-08 typ hur mycket har d stigit eller ligger d på samma nivå fortfarande???
 
Sv: Vaccinering

jag fick räkningen idag, 600 lite drygt o då var vi tre som delade på bensinkostnaderna mm. Tog ut dis vet. Min häst fick den vanliga + boutulism sprutan.
 
Sv: Vaccinering

Och vad gor du ifall hästen far en reaktion till vaccinet och vem far ta pa sig ansvaret for det?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 279
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 854
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 815
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp