Vaccinering, hjälp!

1

19milla90

Det finns ju något som kallas för årsvaccination som är ett trippelvaccin eller nåt sånt, mot typ valpsjuka, hepatit och något mer. Kommer inte på vad det heter. Men vissa säger att det räcker att man tar det vartannat år, vad är rätt? Vad behöver man vaccinera hunden mot? Och hur ofta behöver man vaccinera mot vissa saker.

Sv: Vaccinering, hjälp!

Saxat från Roslagstull:

Grundvaccinering sker av valpar i de flesta fall vecka 7-9 och 12-13. Man bör absolut vaccinera mot parvo (”hundpest”), HCC (smittsam leverinflammation) samt valpsjuka. Vaccin finns numera även mot kennelhosta, och skyddar mot det vanligast förekommande viruset som orsakar denna ”kikhosta”.

”Booster”-vaccination vid ett års ålder. Repetition av samtliga vacciner som gavs vid grundvaccinationen.

Från ett års ålder och framåt: vaccination mot kennelhosta görs varje år; mot parvo, valpsjuka och HCC var tredje år.

Sv: Vaccinering, hjälp!

På veterinärhögskolan i köpenhamn kör vi samma program som Gabbi skrev. Det är dock olika från klinik till klinik, vissa rekommenderar varannat år istf var tredje. Valpsjuka, parvo och HCC ska alla hundar vaccineras mot. Kennelhosta är bara nödvändigt om hunden ofta är i kontakt med andra hundar, t.ex. utställningar och tävlingar.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 455
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III