Vaccinering - avmaskning.

L

**Lina**

Har lite funderingar angående vaccinering och avmaskning.

Om man skulle missa att vaccinera hästen mot hästinfluensa så att man måste göra om grundvaccineringen, hur lång tid tar det då innan hästen kan åka ut och tävla igen?

Och avmaskningen då: Jag ska ta träckprov på stallets två hästar nu i mars. Men hästarna gick inte på samma sommarbete förra året, måste man då ta individuella träckprov på dom då för att få ut ngt utav resultatet? Eller är det så att eftersom dom har gått i samma hagen hela vintern så har de ändå "smittat" varandra så att man lika gärna kan ta samlingsprov?

Tacksam för seriösa svar! :angel:

Sv: Vaccinering - avmaskning.

Ang. träckprov så får du inget rättvist resultat om du tar ett samlingsprov. Det är i första hand på betet som hästarna smittas.

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Madick
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästvård Har precis fått svar på träckprov på mina hästar och två stycken hade väldigt hög förekomst av blodmask. Den ena så mycket att jag blir...
Svar
16
· Visningar
2 098
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 652
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II