Vaccinerat mot Botulism rida??

C

CissiCissi

Hej!!
Våran pålle blev idag vaccinerad för botulism första sprutan av tre.. Min fråga är eftersom vi inte var på plats och kunde fråga vet.. Kan man rida imorron om man tar det lugnt eller ska man låta pållen vila helt??
Vet att man ger andra sprutan efter en mån , det stod . Men när ger man den tredje???
Han skulle haft stelkramp med men det hade hon som vaccinerade sin häst med och tagit ut vet inte kommit ihåg så det blev bara botulismen..:crazy: men det är tre sprutor på stelkrampen med om de inte varit vaccinerade på ett tag?
Tacskam för svar:bow:

Sv: Vaccinerat mot Botulism rida??

Nån som kan o vill svara??

Vilken vaccination det än är som hästen får så ska man ta det lugnt upp till iaf 7 dagar efter, tycker jag, tror även att det är så också. För att vara på säkra sidan.
Att rida dagen efter vet jag inte, men om det bara blir en skritt runda så kanske det inte gör så mycket. Jag själv skulle nog vänta med att rida två dagar efteråt iaf.
Stelkrampen tas ju vart 3:e år. Och om den inte tas så, så ska den revaccinaseras. Samma som den ska revaccineras om den får t.ex. hovböld eller om den kastreras.

Det är vad jag vet iaf.

såg inte din fråga, men man ger den tredje sprutan efter 4 veckor den med.
Alla tre ska alltså vara med ca 4 veckors mellanrum.

Du (hästen) har minst 3-4 dagars karens innan ni kan å¨teruppta ridningen igen.

Jag fick inte rida på hela helgen (vi skulle iväg och simma desutom) när min häst tog sprutan på onsdagen.

Jag lät honon vila en vecka ja :) ifall att...

Rid gärna om hästen verkar ok men undvik HÅRD ansträngning. Detta behöver ju inte innebära att du bara skrittar.
PL

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 275
Senast: Crossline
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 469
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 111
Senast: Docka
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 848
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Tråden för spår