Vaccinerade ston etc...hjälp

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Magella
  • Startdatum Startdatum
M

Magella

Nu är de så här att jag har mitt dräktiga sto här hemma + min ettåring. Jag funderade ev på att åka i väg på kurs med ettårigen men kom ¨på att det inte är säkert att hästarna på kursen är vaccinerade, (mina är det självklart) Finns det då någon risk för mej genom att åka med henne till ett ställe med ovaccinerade hästar när jag kommer hem till dräktiga stoet igen sen då? :confused:

Det avråder jag dig ifrån!
Ni kan få med nåt skit hem som sen smittar stoet, virusabort t.ex grasserar ju lite överallt i landet!

Var också väldigt försiktig med folk som kommer på besök, virusbakterier kan leva i kläder ett antal timmar.

Ja jag tackade just nej till en plats på den kursen pga att jag ringde å hörde om alla hästar va vaccinerade å det va dom inte och det tyckte jag va lite oseriöst... nu missar jag en bra kurs (kanske?) pga att folk inte tar vaccinationer,influensor å virusaborter på alvar :cry:
Det är inte många som kommer hit ut i "buschen" som tur är så det blir iaf inte en väldans massa besökare här :)

Bra att du tackade nej, för det hade ändå varit mkt riskfyllt ÄVEN om alla hästar där varit infl.vacc. så är de ju inte vacc. mot abortvirus.. det ger vi ju endast de dräktiga stona! :)

ja så för säkerhets skull så väntar jag med kurser över huvudtaget till fölningen är över å allt är frid å fröjd, (kanske i höst?) låter det smart?

Det är mycket smart att vänta tills fölet själv fått åtminstone sina två första vacc. och då är det ju sommarbete.. kanske inga kurser då, och 1-åringen behöver ju gå på bete.. så hösten blir perfekt att sätta igång henne lite smått! :)

Jättemycket 'Lycka till' med ALLT!!!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 779
Senast: _Taggis_
·
Avel Jag startar en ny tråd för oss som har dräktigt och behöver skriva av oss. Känns som att betäckningstråden blir fel ställe. Eftersom...
82 83 84
Svar
1 662
· Visningar
126 912
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka