Vaccinera sig mot bältros?

Om jag råkar på någon med vattkoppor så kan jag få bältros och eftersom det kan vara rätt smärtsamt vill jag inte ha det.

Nej, det får du inte.
Du kan bara få bältros om du redan haft vattkoppor. Träffar du någon med vattkoppor efter det så händer ingenting. Bältros är en aktivering av vilande vattkoppsvirus vid nervrötter nära ryggmärgen, och startar inte pga någon ny smitta, utan när det aktiveras av att du är i nedsatt skick av någon anledning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft rätt tunt hår, typiskt svenskt; fint och tunt och blont. Det gör inget att jag inte har nåt tjockt hårsvall, alls...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 989
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 155
Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 471
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka