Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klart jag haft vattkoppor, annars skulle jag ju inte kunna få bältros …Du kan ju inte få bort den risken eftersom viruset finns i din egen kropp. Eller har du alltså aldrig haft vattkoppor?
Klart jag haft vattkoppor, annars skulle jag ju inte kunna få bältros …
Har inte skrivit nåt om att få bort risken. Vaccin minskar risken.
Skulle vaccinera mig mot tbe om jag är mycket i naturen men det är jag inte så det är nog större risk för mig att få bältros än tbe.Ska du lägga pengar på vaccin skulle jag hellre lägga dem på TBE om du inte redan gjort, det är ju faktiskt farligt. Smärta kan du få av så mycket, det går inte att gardera sig mot allt.
Någon här som gjort det? Fick du några biverkningar efteråt?
Bältros är väl rätt smärtsamt så jag funderar på att ta vaccin, tyvärr är det rätt dyrt.
Vill gärna höra om era erfarenheter av detta.
Nä men att vaccinera sig mot något som är väldigt ovanligt är i mina ögon märkligt. Speciellt eftersom att det går att medicinera bort.
Precis. Man måste ha haft vattkoppor, sen ligger viruset latent och kan orsaka bältros om immunförsvaret inte räcker till.
En person med bältros kan smitta, och då får man vattkoppor.
A
Alla läkare skriver inte ut medicinen mot bältros. Det vet jag av egen erfarenhet.
Varför funderar du på att vaccinera dig mot det?
Bältros är inte direkt skönt men med rätt behandling är det inte speciellt smärtsamt med än vid insjukningstillfället. Dessutom smittar det nästan enbart personer med nedsatt immunförsvar. Jag har varit utsatt för smitta ett antal gånger i jobbet men än så länge har jag aldrig hört att det smittat till en frisk person.
Man kan välja att vaccinera sig själv, Folkhälsomyndigheten bestämmer inte det.
Man smittar om man får blåsor o dessa går sönder o man får vätskan på händer kläder o liknande sa min doktor.
TBE känns också mera motiverat än bältros. Visst "Agda 99 år och halvdöd" skulle säkert få problem, men för det första är det sällan att det smittar unga friska, och om det motförmodan gör det brukar sjukdomsbilden vara rätt "mild".
A
Alla läkare skriver inte ut medicinen mot bältros. Det vet jag av egen erfarenhet.
Problemet är väl att din Agda, även om hon är 75, kan dö av komplikationerna efter en primärinfektion med vattkoppor.
Så det är ju hyggligt om man undviker att träffa Agda när man har öppna blåsor av antingen vattkoppor eller bältros.
Men om Agda har haft vattkoppor tidigare så smittas hon inte av din bältros.
Där håller jag med dig.Givetvis ska man inte träffa denna Agda då! Men jag är lite ifrågasättande till hur stor nytta vaccinet gör för någon ung och frisk.
Då sökte du inte inom "tidsramen". Söker man inom 48 h så får man medicin utskrivet. Efter det är det för sent.
Det är onödigt till yngre personer, eftersom vinsten med att använda medicinen är minskad risk för postherpetisk neuralgi. Kanske förkortar sjukdomstiden med en dag eller så, också, om man nu tycker att det är en stor vinst.
Och om man inte vet att det är bältros man har? Då kanske man avvaktar i tron om att det är något tillfälligt och så har det plötsligt gått 48 timmar och man får inte medicin.Då sökte du inte inom "tidsramen". Söker man inom 48 h så får man medicin utskrivet. Efter det är det för sent.