Vaccinera sig mot bältros?

Jag har också haft bältros, som 14-åring, och hade det inte så värst besvärligt som jag minns det (OBS menar inte att det inte kan vara jättejobbigt men det behöver inte vara det).

Du kan ju inte få bort den risken eftersom viruset finns i din egen kropp. Eller har du alltså aldrig haft vattkoppor?
Klart jag haft vattkoppor, annars skulle jag ju inte kunna få bältros …
Har inte skrivit nåt om att få bort risken. :confused: Vaccin minskar risken.

Ska du lägga pengar på vaccin skulle jag hellre lägga dem på TBE om du inte redan gjort, det är ju faktiskt farligt. Smärta kan du få av så mycket, det går inte att gardera sig mot allt.
Skulle vaccinera mig mot tbe om jag är mycket i naturen men det är jag inte så det är nog större risk för mig att få bältros än tbe.
Är inte fullvaccinerad mot mpr så det ska jag nog ta och göra.

TBE känns också mera motiverat än bältros. Visst "Agda 99 år och halvdöd" skulle säkert få problem, men för det första är det sällan att det smittar unga friska, och om det motförmodan gör det brukar sjukdomsbilden vara rätt "mild".

Någon här som gjort det? Fick du några biverkningar efteråt?
Bältros är väl rätt smärtsamt så jag funderar på att ta vaccin, tyvärr är det rätt dyrt. :(

Vill gärna höra om era erfarenheter av detta.

Jag hade gärna vaccinerat mig mot bältros. Det är ett helvete som gör ont! Det är som piskrapp många många många ggr under tiden man har det. På mig gör det ont även när utslagen gått bort. Har även kvar samma piskrapps ont i vissa nerver efter bältrosen. Det är ett helvete!!!

Haft det 5 ggr o det kommer när det blir för mycket stress för mig. Senaste ggr i ansiktet o i ögat. Hade tur o fick medicin i tid o ögat är inte skadat.

Så ni som inte haft bältros som tycker det inte är så besvärligt undra vad ni tyckt om ni haft det?
Man kan få olika mycket bältros. Några få utslag eller halva låret som exempel.
Det finns medicin o den hjälper bäst om man får den så tidigt som möjligt.

Ja jag hade vaccinerat mig!

Precis. Man måste ha haft vattkoppor, sen ligger viruset latent och kan orsaka bältros om immunförsvaret inte räcker till.

En person med bältros kan smitta, och då får man vattkoppor.

Man smittar om man får blåsor o dessa går sönder o man får vätskan på händer kläder o liknande sa min doktor.

Varför funderar du på att vaccinera dig mot det?

Bältros är inte direkt skönt men med rätt behandling är det inte speciellt smärtsamt med än vid insjukningstillfället. Dessutom smittar det nästan enbart personer med nedsatt immunförsvar. Jag har varit utsatt för smitta ett antal gånger i jobbet men än så länge har jag aldrig hört att det smittat till en frisk person.

smitta och smitta...
om du har haft vattkoppor så kan du få bältros.
Bältros är en återaktivering av det egna vattkoppsviruset.

Man kan välja att vaccinera sig själv, Folkhälsomyndigheten bestämmer inte det.

Ja, det kan man välja.
Men nyttan med vaccinet är (i stort sett) en minskad risk för s.k. postherpetisk neuralgi. Och risken för den komplikationen är minimal för yngre personer.
Så nyttan med att vaccinera sig är väldigt liten för en ung människa.

Men självklart kan man välja att köpa vaccinet ändå.

TBE känns också mera motiverat än bältros. Visst "Agda 99 år och halvdöd" skulle säkert få problem, men för det första är det sällan att det smittar unga friska, och om det motförmodan gör det brukar sjukdomsbilden vara rätt "mild".

Problemet är väl att din Agda, även om hon är 75, kan dö av komplikationerna efter en primärinfektion med vattkoppor.
Så det är ju hyggligt om man undviker att träffa Agda när man har öppna blåsor av antingen vattkoppor eller bältros.

Men om Agda har haft vattkoppor tidigare så smittas hon inte av din bältros.

A

Alla läkare skriver inte ut medicinen mot bältros. Det vet jag av egen erfarenhet.

Det är onödigt till yngre personer, eftersom vinsten med att använda medicinen är minskad risk för postherpetisk neuralgi. Kanske förkortar sjukdomstiden med en dag eller så, också, om man nu tycker att det är en stor vinst.

Problemet är väl att din Agda, även om hon är 75, kan dö av komplikationerna efter en primärinfektion med vattkoppor.
Så det är ju hyggligt om man undviker att träffa Agda när man har öppna blåsor av antingen vattkoppor eller bältros.

Men om Agda har haft vattkoppor tidigare så smittas hon inte av din bältros.

Givetvis ska man inte träffa denna Agda då! Men jag är lite ifrågasättande till hur stor nytta vaccinet gör för någon ung och frisk.

Jag är 33år haft bältros utslag 1-2ggr/år sedan jag var 18. Har inte nedsatt immunförsvar på något sätt. Kommer definitivt att undersöka möjligheterna att vaccinera mej!

Då sökte du inte inom "tidsramen". Söker man inom 48 h så får man medicin utskrivet. Efter det är det för sent.

Det gjorde jag ca 10 timmar efter det började med den doktorn ville se blåsor först så hen viste vad det var förnågot. Vände mig då till en privat ögonläkare som löste det hela med medicin o kontroller av ögat. .

Det är onödigt till yngre personer, eftersom vinsten med att använda medicinen är minskad risk för postherpetisk neuralgi. Kanske förkortar sjukdomstiden med en dag eller så, också, om man nu tycker att det är en stor vinst.

Har man inte fått blåsor o får innom 48 timmar så hjälper medicinen mycket o det klingar av. Det är ett helvete om blåsorna kommer o det tar tid innan det läker o smärtan försvinner. Betyfligt längra tid.

Då sökte du inte inom "tidsramen". Söker man inom 48 h så får man medicin utskrivet. Efter det är det för sent.
Och om man inte vet att det är bältros man har? Då kanske man avvaktar i tron om att det är något tillfälligt och så har det plötsligt gått 48 timmar och man får inte medicin.

Liknande trådar

Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 834
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 023
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar