Vaccinera sig mot bältros?

Om jag råkar på någon med vattkoppor så kan jag få bältros och eftersom det kan vara rätt smärtsamt vill jag inte ha det.

Nej, det får du inte.
Du kan bara få bältros om du redan haft vattkoppor. Träffar du någon med vattkoppor efter det så händer ingenting. Bältros är en aktivering av vilande vattkoppsvirus vid nervrötter nära ryggmärgen, och startar inte pga någon ny smitta, utan när det aktiveras av att du är i nedsatt skick av någon anledning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 834
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 023
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar