vaccinera mot herpesvirus

vinkelina

Trådstartare
i finland är det nu en epidemi med hästherpes. Nu pratar de om att vaccinera hästarna i stallet. Men funderar om det lönar sig. vaccinet skall tydligen sitta i bara tre månader?

Står i ett större stall där det kommer folk utifrån och tränar och många som tävlar. Själv hålls vi för tillfället på hemmaplan och smittan finns inte nära oss (ännu)

berätta gärna för och nackdelar. har ju dessutom en äldre häst

Sv: vaccinera mot herpesvirus

Herpes är helt ofarligt för hästar. Det enda är att det smittar och ser äckligt ut i min mening. Vet dock inte om du skulle bli nekad på en vet besiktning på tävling om hästen hade det. Ring och fråga vet ist! :)

Det man vaccinerar mot är EHV-1 abortvirus som ger kastning förkylningssymtom o neurologiska symtom
Normalt vaccinerar man bara dräktiga ston.
PL

iom att det verkar vara epidemi här i landet just nu så har det kommit rekommendationer att vaccinera. På samma gång känns det onödigt, men OM det händer nått......

Herpes är helt ofarligt för hästar. Det enda är att det smittar och ser äckligt ut i min mening. Vet dock inte om du skulle bli nekad på en vet besiktning på tävling om hästen hade det. Ring och fråga vet ist! :)

Det beror väl på vilken form av Herpesvirus det är frågan om, EHV-1/abortviruset kan vara livshotande i värsta fall. Det kan ge allt ifrån endast en förkylning till neurologiska problem som kan ge upphov till förlamning. Dräktiga ston som drabbas kastar ofta sina föl. Herpesviruset smittar också extremt lätt, man får inte ens visa sig på någon tävling med en Herpessmittad häst. Vid Herpesvirus-drabbat stall/häst gäller samma regler som för kvarka: total isolering.

TS: Ja usch, jag bor också i Finland, som tur dock i ett eget litet två-hästars stall lite på sidan om, men är ändå livrädd att vi ska drabbas av viruset då en av hästarna är en äldre dam på 22 år. :crazy: vi är försiktiga med vem som kommer till stallet och vart vi själva far, min medryttare som kommer på tisdag har andra kläder på sig då hon rör sig i andra stall än vårt för säkerhets skull. Vi är kanske lite överförsiktiga, men better safe than sorry. (Vi bor i Åboland, där fall av viruset uppstått, dock bor vi lite avsides i skärgården med färja emellan, men är försiktiga ändå.)
Tror det är främst dräktiga ston som är viktigast att vaccinera. Vet dock inte hur bra det hjälper, har läst lite om det men det har tydligen inte forskats så mycket om det än...viktigast enligt mig är att vara noga med hygien och sånt, inte klappa häst efter häst i onödan utan att tvätta händer emellan osv, allt för att inte råka sprida viruset vidare. :)

Senast ändrad:

bor ju uppe i österbotten och vi har ännu inte haft några fall *peppar peppar* men stallet jag står i är nu i karantän för att hindra att vi inte får smittan till oss. Och just det att vi har så många aktiva tävlingsryttare.

4 är så nära 1 att man för ett par år sen inte kunde skilja dem
så vaccinet borde täcka

Tack för snabbt svar.
Nu ställer jag en dum fråga: mina hästar är vaccinerade mot hästinfluensa - räcker det eller är EHV-vaccinet något annat?:confused:

I Tyskland vaccinerar man rutinmässigt mot EHV 1 och 4 (samma vaccin). I de stallar jag varit i vaccinerar man alla hästar, inte bara ston. Det är dock inte obligatoriskt för tävling etc. Man vaccinerar varje halvår i samband med influensavaccineringen (för att få tävla gäller influensavaccinering var 6:e månad, inte var 12:e månad som i Sverige).

Det beror väl på vilken form av Herpesvirus det är frågan om, EHV-1/abortviruset kan vara livshotande i värsta fall. Det kan ge allt ifrån endast en förkylning till neurologiska problem som kan ge upphov till förlamning. Dräktiga ston som drabbas kastar ofta sina föl. Herpesviruset smittar också extremt lätt, man får inte ens visa sig på någon tävling med en Herpessmittad häst. Vid Herpesvirus-drabbat stall/häst gäller samma regler som för kvarka: total isolering.

TS: Ja usch, jag bor också i Finland, som tur dock i ett eget litet två-hästars stall lite på sidan om, men är ändå livrädd att vi ska drabbas av viruset då en av hästarna är en äldre dam på 22 år. :crazy: vi är försiktiga med vem som kommer till stallet och vart vi själva far, min medryttare som kommer på tisdag har andra kläder på sig då hon rör sig i andra stall än vårt för säkerhets skull. Vi är kanske lite överförsiktiga, men better safe than sorry. (Vi bor i Åboland, där fall av viruset uppstått, dock bor vi lite avsides i skärgården med färja emellan, men är försiktiga ändå.)
Tror det är främst dräktiga ston som är viktigast att vaccinera. Vet dock inte hur bra det hjälper, har läst lite om det men det har tydligen inte forskats så mycket om det än...viktigast enligt mig är att vara noga med hygien och sånt, inte klappa häst efter häst i onödan utan att tvätta händer emellan osv, allt för att inte råka sprida viruset vidare. :)

Vaccinering skyddar inte mot den neurlogiska formen av EHV.
Om din häst är 22 år har den med stor sannolikhet möt viruset förr och har troligen byggt upp ett eget försvar på samma nivå med vaccinet.

Finns en hel del forskning gjord och vaccinet är långt ifrån lika effektivt som t.ex. influensa vaccinen. Om där är epidemi och rekommendation för vaccinering så är det troligen för att minska smittospridningen till dräktiga ston.

Men EHV finns mer eller mindre latent liggande i alla hästpopulationer och kan aktiveras vid stressande situationer och därmed smitta dräktiga ston, utan att hästen som smittar själv visar symptom.

Man diskuterar om man ska försöka att vaccinera sig ut ur sjukdomen men studier visar att man har hittat antikroppar mot EHV 1/4 i föl som är mellan 4-11 dagar gamla, från vaccinerade ston- det är alltså extremt svårt att bli av med!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 708
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 371
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 105
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka