Vaccinera mot abortvirus, ovanligt?

Jessa_09

Trådstartare
Hej
Har ett sto som är dräktigt och jag har hela tiden tänkt vaccinera mot abortvirus. Jag börjar med att ringa en privat veterinär som säger att det först och främst är ett licenspreparat och denne har ingen licens. Detta kan ordnas samt beställa hem vaccinet. Problemet med detta är att det tar tid och blir rätt så dyrt (ca 1300:- per spruta) då jag skulle få betala för alla de doser veterinären beställer hem för annars måste de kastas då jag skulle vara den enda som vaccinerar. Det rör sig om 10 doser. Sedan ringer jag till distriktsveterinären som säger samma sak. En säger att han jobbat där sedan 2008 och aldrig vaccinerat något sto för detta. Läser jag här på Bukefalos så verkar det ju som att de flesta väljer att vaccinera. Men hur är det, är det svårt få tag på veterinär som har licens samt har vaccinet hemma? Eller är det ovanligt att vaccinera? Jag blev lite förvånad att det verkar vara så väldigt ovanligt enligt de veterinärer jag har i närheten.
 
Jag ringde bara distriktsveterinären och de kom ut och vaccinerade. Inget konstigt alls.
Det kostade drygt 1000 kr per spruta har jag för mig.
 
Har du ingen seminstation-/veterinär i närheten som du kan fråga? Har aldrig reflekterat över att det skulle vara ovanligt, men så står jag i ett stall som sysslar med sånt också.
 
Hej
Har ett sto som är dräktigt och jag har hela tiden tänkt vaccinera mot abortvirus. Jag börjar med att ringa en privat veterinär som säger att det först och främst är ett licenspreparat och denne har ingen licens. Detta kan ordnas samt beställa hem vaccinet. Problemet med detta är att det tar tid och blir rätt så dyrt (ca 1300:- per spruta) då jag skulle få betala för alla de doser veterinären beställer hem för annars måste de kastas då jag skulle vara den enda som vaccinerar. Det rör sig om 10 doser. Sedan ringer jag till distriktsveterinären som säger samma sak. En säger att han jobbat där sedan 2008 och aldrig vaccinerat något sto för detta. Läser jag här på Bukefalos så verkar det ju som att de flesta väljer att vaccinera. Men hur är det, är det svårt få tag på veterinär som har licens samt har vaccinet hemma? Eller är det ovanligt att vaccinera? Jag blev lite förvånad att det verkar vara så väldigt ovanligt enligt de veterinärer jag har i närheten.
Jag har vaccinerat mina under 5 dräktigheter. Köpte vaccin av en klinik där jag är välkänd kund och vaccinerade själv. 4 år sedan den sista och då betalade jag 1000 kr för 3 doser.
 
Jag brukar vaccinera mina ston mot abortvirus efter rekommendation från min veterinär, vaccinerar 2-3 ston/år så det blir inte fullt lika dyrt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 244
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 367
Senast: Iamia
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 996
Senast: athena
·
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 142
Senast: Malacki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp