Vaccinera eller inte?

B

Bumblebee

Ja, har en fundering om det här med vaccination mot hästinfluensa.
Senaste veterinären vi hade ute frågade om jag verkligen behövde det, då vi inte är ute och tävlar. Hennes argument var att 1, travet har tagit bort kravet (och de åker väl runt bra mycket mer än vi :p), samt risken är lika stor att jag åker på kvarka.
Hmm... reflektioner?

Sv: Vaccinera eller inte?

(Obs! får tas med en nypa salt, så insatt är jag inte...)
Om hästen redan är vaccinerad tycker jag man ska fortsätta med den, då är det ju trots allt bara en utgift per år.
Om hästen inte redan är vaccinerad så känns det mer som en fråga om huruvida stallet man står i kräver vaccination (vilket vissa gör) och om man kanske vill åka och träna eller tävla framöver någonstans där det krävs. Alltid bättre att ha grunden gjord än att i sista minuten komma på att man behöver grundvaccinera!

Annars är argumenten jag hört att de ändå kan bli sjuka och ändå kan bära på smitta om man vaccinerar. MEN risken för att de dör av hästinfluensa är mindre. Sen är ju stelkrampsvaccination av logiska skäl bra att ha.

Om du bara är hemma i eget stall och aldrig har kontakt med andra hästar så är det väl egentligen ganska onödigt.
JAG hade dock gjort det ändå för säkerhets skull Om man nångång skulle riskera att få smitta.
Det är ju inga stora kostnader direkt..

Det är ju inga stora kostnader direkt..

En grundvaccination kan ju lätt gå på 2000:- om man måste ta ut distriktare, plus att det kan vara knepigt att ta ut dom om man jobbar dagtid... :p
Håller för övrigt med. Vaccinationerna gör man för sin egen skull, inte för att det är krav (fast är det krav så får man ju göra det oavsett) eftersom skillnaden inte är huruvida hästen riskerar att föra med sig smitta eller inte utan hur stor risken är för att det går illa om hästen blir sjuk..

Ja stelkramp känns ju som ett måste, det var mer fluensan som jag funderade kring...
Känns ju lite onödigt att spruta dem om man inte måste... jag har alltid gjort det på rutin det var därför jag blev så paff när veterinären frågade! Hade missat att travet tagit bort kravet. :p

ja skulle aldrig vilja ha min häst ovaccinerad..kostar ju inte så mycket, då skulle jag hellre dra in på något annat.

Jo fast funderingen var ju mest kring om det verkligen gör någon nytta att vaccinera mot fluensa om risken är lika stor att de får något annat som man inte är garderad mot...
Priset tycker inte jag heller är så farligt här går det på 1400, men däremot är jag allergisk mot att fastna i traditioner och göra saker på rutin, så jag försöker alltid se saker från olika håll. :p

Jag hade aldrig förlåtit mig själv och aldrig kommit över det, om min häst blivit sjuk på grund att jag slarvat med vac...
Håller alltså helt med dig, har min fullt vac

Jag vaccinerar mina hästar som istort sett är isolerade i skogen. Jag är inte rädd för att de ska bli smittade av en häst i närheten, utan att jag ska dra hem något (jobbar i stall). Vill inte ha sjuka hästar hemma pga jag glömde byta skor innan jag åkte hem liksom och det är ju ingen stor kostnad om man slår ut summan på antal dagar.

Angående travet tror jag att det var 1999 de tog bort kravet, men det verkar som att det ska bli krav på det igen.

Skulle inte heller våga chansa, med min vanliga otur så hade mina säkert fått influensan direkt;)
Säger som många andra det ärju bara en gång om året och en ganska liten kostnad om de väl är grundade.

Jag har haft ovaccinerat av samma skäl som din veterinär tog upp. Måste börja vaccinera igen när det är dags att börja tävla, men nuförtiden är det ju bra nog mycket mer än A2 som går omkring... Kvarka i båda varianterna, bara som exempel. Ska man då vaccinera enbart mot A2? Det känns ju inte så himla logiskt... Stelkramp har jag då försäkringarna inte gäller för det annars.

Ja stelkramp känns ju som ett måste, det var mer fluensan som jag funderade kring...
Känns ju lite onödigt att spruta dem om man inte måste... jag har alltid gjort det på rutin det var därför jag blev så paff när veterinären frågade! Hade missat att travet tagit bort kravet. :p

Det var väl ganska många år sedan travet tog bort det kravet? Frågan är väl varför de gjorde det? Är det någonstans hästar i omlopp så är det väl där???

efter vad jag hört av tex. min gamla hovslagare (som jobbade på travet) så tog travet bort vacc kravet unefär samtidigt som kravet om vacc. kom i ridsporten. att travet tog bort det va enligt vad jag hört pga. risken för biverkningar (? vi har en som insjuknat av vacc. hon höll på att dö. hon skulle inte vacc. någon mer gång. vet. skrev ett intyg på det.)

vacc. hästar kan vara friska smittobärare. dvs. smitta ovacc. hästar (och vacc. hästar som i sin tur kan sprida vidare)

vi har 3 av 5 full vacc. mot influensa, samtliga mot stelkramp.

Min ponny var inte vaccinerad när vi köpte henne, men vi vaccinerade henne mot stelkramp o hästinfluensa. Visst det var ju inte gratis att grundvaccinera, men det kostar ju inte så mkt att underhålla vaccinationen.

Jag skulle aldrig ha min ponny ovaccinerad, jag är ganska säker på att det blir dyrare om hästen åker på en sjukdom än vad det kostar att vaccinera.

efter vad jag hört av tex. min gamla hovslagare (som jobbade på travet) så tog travet bort vacc kravet unefär samtidigt som kravet om vacc. kom i ridsporten. att travet tog bort det va enligt vad jag hört pga. risken för biverkningar (? vi har en som insjuknat av vacc. hon höll på att dö. hon skulle inte vacc. någon mer gång. vet. skrev ett intyg på det.)

vacc. hästar kan vara friska smittobärare. dvs. smitta ovacc. hästar (och vacc. hästar som i sin tur kan sprida vidare)

Stelkramp och mot botulism (om man ger ensilage) tycker jag är självklart. Däremot influensa vaccinet är jag mer tveksam till. Som sagt, om travet inte kräver så...???

Fel, det var inte pga biverkningar. Det var för att de ändå hade så mkt problem med A2, vacc hästar blev sjuka och var smittbärare.

Från SVA: Varför är det inte obligatoriskt för svenska travhästar att vaccinera mot influensa?

Det var ett beslut som travsportens organisationer tog för över tio år sedan. Bakgrunden var att de fanns rykten om att även vaccinerade hästar blivit sjuka och att vaccinerade hästar presterade sämre på tävlingsbanan. Numera vaccineras majoriteten av svenska travhästar och vaccinerna som finns på marknaden har utvecklats.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Luftvagssjukdomar/Hastinfluensa/

Resten av europa har vacckrav även inom travet om jag inte minns helt galet?

Och i september tar STC beslut om man ska återinföra vacctvånget inom travet!

Observera att galoppen fortfarande har vacctvång. Av någon konstig anledning har galoppen mycket mindre problem med A2 än travet har, trots att hästar åker kors och tvärs, tävlar och tränar osv.

Jag vaccinerar alla, även isolerade hemmahästar. En vacker dag kanske de måste till klinik t ex. Och nu så har jag ju hästar som åker etc, och de kan ta hem smitta.

som jag skrev så är det hörsägen, med ett ? efter först i parantesen (skulle givetvis suttit framför parantesen).

sedan finns det en liten liten del av alla hästar som får influensan (blir riktigt riktigt sjuka) av vacc. vi har en sådan och hon ska inte vacc. mer enligt vår vet. min 37 åring vacc. inte heller, min vet. avrådde mig det eftersom hon redan va så gammal när vacc. kraven kom.

vi ger silage och vi har valt att inte vacc. mot botulism. det beslutet har vi fattat efter att ha pratat med många olika vet. därimot så håller jag med dig om att stelkrampsvacc. är en självklarhet (har sett 2 hästar insjukna i stelkramp dom senaste 30 åren. inte mina, men gud va hemskt det va och vilket lidande)

Vilket bra svar!! :bow:
Här kom det fram riktigt matnyttig fakta, jaha kravet är påväg tillbaka alltså... Skönt att reda upp det hela!
En tanke är väl att det borde bli vanligare med fluensa om alla slutar att vaccinera... :angel:
Då fortsätter i alla fall vi att spruta, blir så många sprutor ändå nu med hältan, så vad gör en mer eller mindre! :p

Om hästarna hålls "isolerade", dvs inte deltar i träningar av något slag, tävlar, åker till klinik/hästtandtekniker/massör, skos av hovslagare som inte träffar mycket andra hästar osv behöver man förstås inte vaccinera.

Argumentet "han kan ju lika gärna få kvarka" förstår jag inte riktigt. Visst kan hästen få kvarka och en mängd andra infektioner även om den är vaccinerad mot hästinfluensa - men det är iallafall skyddad mot en allvarlig infektion. Skulle jag strunta i att vaccinera min dotter mot mässlingen eftersom hon lika gärna kan få körtelfeber? Nä, skulle inte tro det.

Vad gäller att även vaccinerade hästar kan insjukna i hästinfluensa så stämmer det så till vida att de kan få lindriga förkylningssymptom. Och även om en vaccinerad häst med infektionen kan föra smitta vidare så utsöndrar den inte på långa vägar så mycket virus som en ovaccinerad. Och just mängden virus är av stor betydelse för hur allvarligt en smittad häst insjuknar. En infekterad vaccinerad häst är alltså inte lika smittförande som en infekterad ovaccinerad.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: The Beast
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 555
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 872
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025