Vaccinera eller inte?

Sv: Vaccinera eller inte?

Tog inte Travet bort vaccinatinskravet pågrund av att komplikationerna var större än hästinfluensan själv ?

Ridhäst fick ju kravet att vaccinera samtidigt så tar travet bort kravet :eek::o

Mia

Nej, läs tråden så får du svar. Och travet är påväg att fatta beslut om att återinföra vacckravet. Övriga europa har det redan, galoppen har det etc.

Jag är själv i valet och kvalet om jag ska fortsätta vaccinera mot just influensa. Veterinären säger att det är onödigt då jag inte tävlar eller träffar så mkt andra hästar? Jag har varit med om att min ena häst för två år sedan blev sjuk med hög feber i 3 dgr efter att fått vaccinet. Min andra häst fick ett annat år en stor böld som fick behandlas i en vecka. Min grannes häst fick också en jättestor böld han kunde knappt böja halsen bölden blev full med var och sprack så småningom han stod på penicilin i en vecka. Olika veterinärer som sprutade. Så det är ju en liten risk hur man än väljer att göra!

Det brukar inte vara några problem att vaccinera trots en sådan reaktion du beskriver. Det mest sannolika är att hästen hade en subklinisk infektion som bröt ut pga vaccinationen.

Har vaccinerat flera hästar som reagerat som din utan att det hänt något.

Hur menar du inte hänt något?
Har de inte reagerat nästa gång eller har det inte blivit värre sjuka än förra gången?

Min veterinär trodde precis som du att det var en infektion som bröt ut av vaccineringen.
Men om det är det, blir det så enbart vid vaccination?
Alltså har de denna infektion liggande (tänker typ som diabetes som ofta utlöser av någon yttre orsak, diabetes kan ju ligga latent i många år) och den hade inte gett några symptom alls utan vaccination eller hade den brutit ut av sig själv förr eller senare?

Jag är själv i valet och kvalet om jag ska fortsätta vaccinera mot just influensa. Veterinären säger att det är onödigt då jag inte tävlar eller träffar så mkt andra hästar? Jag har varit med om att min ena häst för två år sedan blev sjuk med hög feber i 3 dgr efter att fått vaccinet. Min andra häst fick ett annat år en stor böld som fick behandlas i en vecka. Min grannes häst fick också en jättestor böld han kunde knappt böja halsen bölden blev full med var och sprack så småningom han stod på penicilin i en vecka. Olika veterinärer som sprutade. Så det är ju en liten risk hur man än väljer att göra!

Valet är ju personligt, men JAG skulle mkt hellre 'välja' hög feber tre dagar och/eller en böld än influensa. Om jag var tvungen att välja mellan pest eller kolera alltså.

Hur menar du inte hänt något?
Har de inte reagerat nästa gång eller har det inte blivit värre sjuka än förra gången?

Min veterinär trodde precis som du att det var en infektion som bröt ut av vaccineringen.
Men om det är det, blir det så enbart vid vaccination?
Alltså har de denna infektion liggande (tänker typ som diabetes som ofta utlöser av någon yttre orsak, diabetes kan ju ligga latent i många år) och den hade inte gett några symptom alls utan vaccination eller hade den brutit ut av sig själv förr eller senare?

Jag menade att hästarna inte blivit dåliga vid något av de kommande vaccinationstillfällena! Ursäkta luddigheten!

Hästar (och andra djur) har stöter ofta på infektionsämnen. Dessa bekämpas av immunförsvaret och i de flesta fall bryter inte sjukdom ut. Ibland fås en lindrig infektion, så kallad subklinisk, som inte ens märks. Hade det varit du som var drabbad hade du kanske känt dig lite ur gängorna några dagar, men inte så att du skulle kalla dig sjuk. När hästen har en sådan infektion i kroppen och samtidigt vaccineras kan det få till följd att den subkliniska infektionen lyckas övermanna hästens immunförsvar och ge upphov till en klinisk infektion, dvs en infektion med symptom - hästen blir sjuk. En vaccination efterliknar en infektion och immunförsvaret reagerar på samma sätt mot vaccinet som mot ett "riktigt" infektionsagens. Immunförsvaret får alltså två samtidiga motståndare och risken för att någon av murarna ska falla ökar så att säga. Därav problemet.

Den subkliniska infektionen hade sannolikt inte brutit ut om hästen inet hade vaccinerats. Den hade inom loppet av några dagar istället varit bekämpad.

Diabetes är inte en infektion och involverar inte immunförsvaret. Det går därför inte att jämföra.

Jag menade att hästarna inte blivit dåliga vid något av de kommande vaccinationstillfällena! Ursäkta luddigheten!

Tack:bow: då vet jag!

Jag vet att det var en dålig jämförelse med diabetes eftersom det inte är imunförsvaret där :o kom inte på något bättre som kunde förklara vad jag menade.

Senast ändrad:

Nej, läs tråden så får du svar. Och travet är påväg att fatta beslut om att återinföra vacckravet. Övriga europa har det redan, galoppen har det etc.

:o Brukar faktiskt läsa trådarna innan jag skriver men denna gången missade jag ditt utförliga svar :)

Mia

Jag vaccinerade min pålle i torsdags för 5:e gången mot influensa,har aldrig reagerat förr men denna gång fick han feber o är ordentligt stel i halsen, han kan inte böja halsen o har svårt att sätta ner den i marknivå.

Han har alltså bara fått för influensa denna gång o inte stelkramp, men är ändå mycket stel i halsen dock ej någon böld. Veterinär och någon här i tråden nämnde att de kan bli stela i halsen av stelkrampsvaccin,, men min blev det av endast influensavaccin:cry:

Vad bra att vi redde ut det hela! Tack för alla svar! :bow:

Jag vaccinerade min pålle i torsdags för 5:e gången mot influensa,har aldrig reagerat förr men denna gång fick han feber o är ordentligt stel i halsen, han kan inte böja halsen o har svårt att sätta ner den i marknivå.

Han har alltså bara fått för influensa denna gång o inte stelkramp, men är ändå mycket stel i halsen dock ej någon böld. Veterinär och någon här i tråden nämnde att de kan bli stela i halsen av stelkrampsvaccin,, men min blev det av endast influensavaccin:cry:

Hej!
Det började så på min kompis häst att han blev mkt stel och kunde inte kunde böja halsen sen blev det en böld som bara växte. Hon fick ge honom hö högt då han inte kunde äta på marken. Kolla noga vid stickstället så att det inte är varmt och att ngn böld börjar växa. Om du märker ngt konstigt behandla genast med Orudis salva o Hirudoid salva. Ta en liten klick av varje på din hand och blanda, smörj på bölden 2-3 ggr om dagen i 7-10 dgr. Har du tur så häver du inflamationen och smärtan, det brukar funka bra, men Hoppas det går bra ändå!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: The Beast
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 555
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 872
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025