Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det brukar inte vara några problem att vaccinera trots en sådan reaktion du beskriver. Det mest sannolika är att hästen hade en subklinisk infektion som bröt ut pga vaccinationen.
Har vaccinerat flera hästar som reagerat som din utan att det hänt något.
Jag är själv i valet och kvalet om jag ska fortsätta vaccinera mot just influensa. Veterinären säger att det är onödigt då jag inte tävlar eller träffar så mkt andra hästar? Jag har varit med om att min ena häst för två år sedan blev sjuk med hög feber i 3 dgr efter att fått vaccinet. Min andra häst fick ett annat år en stor böld som fick behandlas i en vecka. Min grannes häst fick också en jättestor böld han kunde knappt böja halsen bölden blev full med var och sprack så småningom han stod på penicilin i en vecka. Olika veterinärer som sprutade. Så det är ju en liten risk hur man än väljer att göra!
Hur menar du inte hänt något?
Har de inte reagerat nästa gång eller har det inte blivit värre sjuka än förra gången?
Min veterinär trodde precis som du att det var en infektion som bröt ut av vaccineringen.
Men om det är det, blir det så enbart vid vaccination?
Alltså har de denna infektion liggande (tänker typ som diabetes som ofta utlöser av någon yttre orsak, diabetes kan ju ligga latent i många år) och den hade inte gett några symptom alls utan vaccination eller hade den brutit ut av sig själv förr eller senare?
Jag menade att hästarna inte blivit dåliga vid något av de kommande vaccinationstillfällena! Ursäkta luddigheten!
Nej, läs tråden så får du svar. Och travet är påväg att fatta beslut om att återinföra vacckravet. Övriga europa har det redan, galoppen har det etc.
Jag vaccinerade min pålle i torsdags för 5:e gången mot influensa,har aldrig reagerat förr men denna gång fick han feber o är ordentligt stel i halsen, han kan inte böja halsen o har svårt att sätta ner den i marknivå.
Han har alltså bara fått för influensa denna gång o inte stelkramp, men är ändå mycket stel i halsen dock ej någon böld. Veterinär och någon här i tråden nämnde att de kan bli stela i halsen av stelkrampsvaccin,, men min blev det av endast influensavaccin