Vaccinera dräktigt sto?!

Luchador

Trådstartare
Mitt sto ska föla den 10 april är det tänkt. Och ska vaccineras innan den 15 mars enligt passet. Funkar det? Eller det är skadligt för fostret? Har försökt hitta info om detta, men är svårt.

:confused:

Sv: Vaccinera dräktigt sto?!

Är det A2 du tänker på? Om man vaccinerar mot abortvirus så ingår (i alla fall det märket vi använder) A2-vaccin. Vi har även vaccinerat min andra häst som är valack med en dos abortvirus, när han behövde A2-vaccineras.
Stelkramp brukar man vaccinera med en månad innan fölning för att ge fölungen skydd.

Mitt sto ska föla den 10 april är det tänkt. Och ska vaccineras innan den 15 mars enligt passet. Funkar det? Eller det är skadligt för fostret? Har försökt hitta info om detta, men är svårt.

:confused:

Det är det bästa du kan göra för ditt föl, använder du dig utav ett kombinations vaccin är det ännu bättre.
Det innebär att ditt föl föds med anti kroppar, och har ett bra skydd för stel-
kramp och hästhosta. Och det är för ditt föl en mkt säkrare start, och vill dessutom seminera om henne, så har hon ett bättre skydd när du åker till seminstationen.

Jag vaccinerar ALLTID 4-6 veckor innan beräknad födsel.

Det är det bästa du kan göra för ditt föl, använder du dig utav ett kombinations vaccin är det ännu bättre.
Det innebär att ditt föl föds med anti kroppar, och har ett bra skydd för stel-
kramp och hästhosta. Och det är för ditt föl en mkt säkrare start, och vill dessutom seminera om henne, så har hon ett bättre skydd när du åker till seminstationen.

Jag vaccinerar ALLTID 4-6 veckor innan beräknad födsel.

Kanon... Var nämligen rädd att det skulle kunna vara skadligt på något sätt. :idea:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 635
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 385
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka