Vaccinationsobligatorium A2

Sv: Vaccinationsobligatorium A2

Hmm... nä.;)

Men om det är biverkningarna som du är rädd för, är det väldigt sällan jag stött på. Hästen ska ta det lite lugnare dagarna efter vaccinationen, dvs inga snabbjobb. Vanlig långsamkörning är ok. De "värsta" biverkningarna jag sett är halsbölder efter injektionen. De kan vara rikigt besvärliga. Vanligast dock efter clostridie-vacc (stelkramp och botulism) Jag har sett 2 st överhuvudtaget. Ingen efter de hästar jag har vaccinerat. Och det har blivit hel del vid det här laget...

Hela Åby med stallgårdar i Balltorp stängde pga influensan i höstas, utan det stallet där min häst står. Alla hästarna där var vaccinerade, och ingen av de hästarna fick ens förhöjd temp. Så visst, vaccinationen fungerar! Och det är skonsammare för hästen att genomgå en vaccination än "den riktiga sjukan".

Då vet du också att det hela startade i min kompis stall på Åby och att den sjukaste hästen var den som faktiskt var vaccinerad och den friskaste var den som hade haft A2 innan. ;) vet du om det är 6 månaders regeln eller om det är grundvaccinering som gäller nu ?

Som sagt, inget vaccinationsskydd är 100%-igt. Det är framförallt väldigt tydligt när man ser till ex rabiesvaccinationer på hundar och katter. Efter grundvaccination tar man ett antikroppstest för att se att de svarat på vaccinationen. Vissa djur kommer aldrig upp i "godkänd titer". Men som sagt, om man ser till hela populationen hästar, kommer vaccinationerna leda till färre utbrott... Smitt-trycket kommer att bli väsentligt lägre, men fortfarande kommer nog att vissa individer kunna bli sjuka.

Jag har inte hört om det kommer att vara årligen eller var 6:e månad än. Enligt vaccintillverkarna (som iofs i viss mån kan vara lite partiska :angel:) bör man vaccinera yngre hästar oftare. Försök har gjorts med intervaller 1 år, 6 mån och 3 mån. Man kunde ej se bättre skydd mellan 3 och 6 månader, men de som var vaccinerade var 6.e månad hade generellt bättre skydd än de som var vacc varje år.

Inom galoppen är det var 6:e månad och internationellt bland ridhästar likaså. Därför kommer det troligen vara samma på travsidan?

Senast ändrad av en moderator:

Det skall bli Norska systemet pratade med STC idag.
Och sedan när gjorde Norskarna något bättre än oss :devil::rofl::devil:
(skämt men ändå lite allvar:angel:)

De har lärt oss en hel del faktiskt. :D

Att använda inhalator på häst bland annat. Inte att rekommendera på starthäst iofs. ;)

Klippt från travsport.se:

Information om nya vaccinationsobligatoriet 090212 kl 14.02

STC har beslutat att alla hästar som fr.o.m. den 1 oktober 2009 anmäls för tävling skall vara minst grundvaccinerade eller kunna hänföras till övergångsregel (se nedan).
Vaccinationsintervall

Grundvaccination innebär två vaccinationer ( A + B) med ett intervall av 21-92 dagar och därefter är hästen anmälningsberättigad. Därefter skall hästen revaccineras (R) senast inom 365 dagar för att vara fortsatt anmälningsberättigad.

Övergångsregel för hästar födda 2006 eller tidigare
Häst som kan uppvisa två vaccinationer, där den senaste ej är äldre än 12 månader (365 dagar) räknat från 1/10 2009 och den föregående vaccinationen är gjord 6 till 12 månader (182-365 dagar) före den senaste, behöver ej uppvisa grundvaccination.

Registrering av vaccination
STC kommer under våren att utveckla ett nytt datasystem för registrering av vaccinationerna. Detta system kommer att överföra de vaccinationer som redan idag är registrerade eller registreras under utvecklingstiden. Registrering sker som tidigare via sekretariaten eller direkt av STC (Sportavdelningen 161 89 Stockholm) och kan alltså redan utföras idag.

Hästpass

Skall alltid medföras vid tävling och vaccinationerna skall även vara införda i dessa. Detta är mycket viktigt för hästar som skall tävla utomlands. Batchnumret (identifiering av en viss tillverkning) finns på en klisterlapp som veterinären skall fästa på anvisad plats i passet.

Överskriden senaste vaccinationsdag
I det fall längre tid än 92 dagar går mellan vaccination A och B börjar man om med A-vaccination. I det fall kortare tid än 21 dagar förflutit så kommer den "andra" vaccinationen att registreras som A-vaccination.

I det fall mer än 365 dagar förflutit mellan B-vaccination och R-vaccination inträder anmälningsförbud. Hästen behöver dock inte börja om med A-vaccination om ny vaccination utförs inom 31 dagar. Överskrids även denna gräns skall hästen åter grundvaccineras och börja med en A-vaccination.

Vi hade en häst som reagerade kraftigt på vaccinet.Han svällde upp i bakbenen och tappade päls både här och där.Vår vet tyckte att det var synd att det skulle bli tvång på vaccination,för annars så har vi kunnat strunta i att vaccinera den hästen.Finns det möjlighet att söka dispens på vaccination?
Har innehållet i vaccinet ändrats genom åren?

Vi hade en häst som reagerade kraftigt på vaccinet.Han svällde upp i bakbenen och tappade päls både här och där.Vår vet tyckte att det var synd att det skulle bli tvång på vaccination,för annars så har vi kunnat strunta i att vaccinera den hästen.Finns det möjlighet att söka dispens på vaccination?
Har innehållet i vaccinet ändrats genom åren?

Dom säger det men jag tycker det är idioti med tvång.
Jag tror inte det finns någon möjlighet att få dispens tyvärr.

Varför skriver dom att man bara behöver vaccinera hästarna två gånger för att sedan vara grundvaccinerade?

Har alltid varit med om att man ska vaccinera 3 gånger och sedan en gång/år.

från Fass:
Equip FT vet.
Vaccinationsprogrammet innebär två grundvaccinationer med 6 veckors intervall, följt av en tredje dos 5 månader senare. Därefter bör revaccination (booster) ske med 12 månaders intervall mot influensa.

Varför skriver dom att man bara behöver vaccinera hästarna två gånger för att sedan vara grundvaccinerade?

Har alltid varit med om att man ska vaccinera 3 gånger och sedan en gång/år.

från Fass:
Equip FT vet.
Vaccinationsprogrammet innebär två grundvaccinationer med 6 veckors intervall, följt av en tredje dos 5 månader senare. Därefter bör revaccination (booster) ske med 12 månaders intervall mot influensa.

Equip FT vet är ett "kombinations vaccin" för både influensa och stelkramp - därav T som i Tetanus i vacc namnet...
Tetanus kräver 2 grundvacc och en tredje dos inom 6 månader.

Samma sak gäller för Influensa vaccinet.

Equip F

alla härikring.. vetrinärerna alltså ger 2 sprutor i grund å sen en efter 12 mån.

är de itne när man grundar tex föl som de rekommenderas att ge efter 5-7 mån efter spruta 2?? min hade dom missat med när hon hamnade i handelsstall så hon är omgrundad . vet tittade i papperna å sa att här behövs de ingen 3 spruta.... därav min fundering ang den 3 sprutan...

fast iofs en helt ovaccinerad travare borde man juh då egentligen ge den 3 oxå...

Senast ändrad:

vad är de som gör att NI känner att de blir så jobbigt med ett tvång??
tvång är aldrig roligt. Jag tycker att jag själv bestämmer över en sådan viktig sak. både när det gäller mig själv, mina barn och mina djur.
är de kostnaderna
Det är oftast dyrare att inte vacinera.
eller risken som är minimal att hästarna blir sjuka av vaccinet.
det är bra att bli sjuk ibland. Kroppen behöver det och får ett starkare imunförsvar.
gulan

Samma gäller även Equilis.
Grundvaccination: första injektionen från sex månaders ålder, andra injektionen fyra veckor senare.
Första revaccinationen (tredje dosen) ges fem månader efter grundvaccinationen. Denna revaccination ger immunitet mot hästinfluensa som vara i minst 12 månader.

Har det gått för länge mellan vaccinationerna så är det bara att börja om med grunden (3 sprutor). Oavsett om hästen är grundad två år tidigare.

Så slipper vi förhoppningsvis skiten med isolerade stall och banor och inställda tävlingar flera ggr om året..
Flera gånger om året? Nej det tror jag inte.
Och vad gör det att man får isolera stallet i 2 veckor? vad gör det att någon eller några tävlingar om året blir inställda för att hästarna (som ju inte ska vara några maskiner) blir lite sjuka?
Alltså jag förstår bara inte hysterin kring detta med A2. De får feber, snorar och hostar i några dagar, sen är det över. Man ger dem lite lugn och ro i någon vecka i box, sen får de gå i hagen en vecka till......så är det över!!! Vi fick A2 och blev isolerade -so what? Ingen dog och jag upplevde att hästarna fick en kickstart efter vila.
Jag undrar vem som lobbat för detta tvång e g e n t l i g e n? Aktiva innom Travsporten? STC? ATG? Ridsporten?, Galoppsporten?.....eller lobbyister ifrån läkemedelsföretag...............
gulan

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 518
Senast: MJLee
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 464
Senast: vtok
·
Hästvård Vaccinerade min häst för första gången 19:e december med stelkramp och hästinfluensa, och återvaccin ska väl vara inom 4-6 v? Nu kan min...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: tavla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka