Vaccinationsobligatorium A2

Sv: Vaccinationsobligatorium A2

Synd att de inte skrev om de tänker köra halvårsintervall på sprutorna också...

Det kan ju vara intressant för oss som har våra hästar vaccinerade redan.

Tråkigt men det har jag sagt förut :( ännu värre med tvång på det 3 månader innan nu också :crazy:

Jag ser egentligen inga problem med det, det är ju inte världens startkarens direkt.

Man har ju åtkilliga veckor på sig och om man vaccinerar typ dagen efter start så klarar man ju karensen utan problem.

Jag passade på nu när min svarta behandlades även om hon kunde ha väntat till denna månad någon gång med sin tredje spruta. Den här gångeg BLEV hon faktiskt lite nersatt i 2 dagar men sen var hon som vanligt igen.

En del hästar blir nedsatta i två veckor (alltså kan inte ens träna då). Då blir det rätt långt avbräck.

Men hur vanligt är det nu för tiden? Att det var så med de gamla vaccinationerna vet jag men av alla våra hästar som vi alltid haft vaccinerade har två blivit påverkade.

2 v. är heller ingen katastrof att låta hästen vila nån gång i bland. Med dagens vaccinationsintervall på 1 gång/år är det knappast ett problem?

Jodå, det händer titt som tätt fortfarande. Visst, de kanske inte tappar så mycket på två veckor men det går ju ändå kanske en månad från att man vaccinerat dem tills man kan starta om man tar två veckor på sig att sätta igång dem igen (vilket i alla fall jag gör). En månad mitt under tävlingssäsong tycker jag är rätt länge i alla fall.

*kl*

sen är juh frågan... kommer de ens att kollas upp om de hästar som startas är vaccinerade??

kommer man att få visa upp passet när man hämtar brickorna?? vilket vore rätt enkelt.

*kl*

sen är juh frågan... kommer de ens att kollas upp om de hästar som startas är vaccinerade??

kommer man att få visa upp passet när man hämtar brickorna?? vilket vore rätt enkelt.

Tror du inte det läggs in i centraldatorn? :confused:

de har jag noll koll på.. hur menar du att de ska funka ?? är inte så insatt alls hur de funkar i travvärlden med papper å sånt.. jag bara selar ut å hejar på jag:D

Jodå, det händer titt som tätt fortfarande. Visst, de kanske inte tappar så mycket på två veckor men det går ju ändå kanske en månad från att man vaccinerat dem tills man kan starta om man tar två veckor på sig att sätta igång dem igen (vilket i alla fall jag gör). En månad mitt under tävlingssäsong tycker jag är rätt länge i alla fall.

Det tycker jag med! Men det också flera hästar som får långvariga men av vaccin eller faktiskt får sjukdomen den skall motverka. De hästar som dör av vaccin får de som drabbas av detta en rejäl ersättning?
Tydligen inte så jag gillar inte detta idiotiska tvång på vaccin.

jag som har ridhäst har juh vaccinationstvång om jag vill tävla och på vissa anläggningar får jag itne vistas med min häst om den ej är vaccinerade. jag har aldrig stött på ngn som tyckler att de är jobbigt med vaccinationstvång. eller är de för att vi bara tar de för va de är för att "de har vare så så de e lika bra att göra de". har nog aldrig hört ngn ifrågasatt de överhuvudtaget. vilket i sig oxå är konstigt..

vad är de som gör att NI känner att de blir så jobbigt med ett tvång?? är de kostnaderna eller risken som är minimal att hästarna blir sjuka av vaccinet. oftast är de injeceringngsvätska (stavning) som hästarna reagerar mot om de får ngn reaktion.

Det tycker jag med! Men det också flera hästar som får långvariga men av vaccin eller faktiskt får sjukdomen den skall motverka. De hästar som dör av vaccin får de som drabbas av detta en rejäl ersättning?
Tydligen inte så jag gillar inte detta idiotiska tvång på vaccin.

Jag har alltid vaccinerat mina, och jag tycker det är bra och verkligen inte idiotiskt att de äntligen gör nåt åt det. Så slipper vi förhoppningsvis skiten med isolerade stall och banor och inställda tävlingar flera ggr om året..

Vad är det för hästar som får långvariga men/dör av vaccinet?
Jag har hört om hästar som reagerar på vaccinet men inte att de dör?

jag som har ridhäst har juh vaccinationstvång om jag vill tävla och på vissa anläggningar får jag itne vistas med min häst om den ej är vaccinerade. jag har aldrig stött på ngn som tyckler att de är jobbigt med vaccinationstvång. eller är de för att vi bara tar de för va de är för att "de har vare så så de e lika bra att göra de". har nog aldrig hört ngn ifrågasatt de överhuvudtaget. vilket i sig oxå är konstigt..

Nej det finns inte (ursäkta min burdusa ton) många som har vett nog att säga ifrån. "Alla" inom rid sporten litar 110% på vad alla veterinärer säger och det tycker jag är mycket underligt. Är det ingen som ifrågasätter något inom ridsporten?

vad är de som gör att NI känner att de blir så jobbigt med ett tvång?? är de kostnaderna eller risken som är minimal att hästarna blir sjuka av vaccinet. Oftast är de injeceringngsvätska (stavning) som hästarna reagerar mot om de får ngn reaktion.

Priset är för högt och risken för stor för en minimal effekt. Om ett stall får tex A2 och ½ är vaccinerade och resten inte så är risken att man kör en hjärtmuskelinflamation på hästarna som är vaccinerade mycket högre än de som inte är vaccinerade då dessa får mycket tydligare symptom. Det vill säga hästen behöver inte få feber på morgonen eller snorig nos utan du kan lungt köra ditt snabbjobb och hästen är urdålig och du fattar inget fören dagen efter då hästen står med feber och snora och en möjlig hjärtmuskel.

Jag anser att detta är total idioti med vaccinationstvång vart finns den egna viljan?
Inom både rid och travsporten och förövrigt all djur sport. Låt varje djur ägare välja istället för att tvinga på saker.

Jag har alltid vaccinerat mina, och jag tycker det är bra och verkligen inte idiotiskt att de äntligen gör nåt åt det. Så slipper vi förhoppningsvis skiten med isolerade stall och banor och inställda tävlingar flera ggr om året..

Jag tycker att tvånget på det är idiotiskt. Jag anser att alla själva skall få välja.

tänker inte ens kommentera ditt utspel om ridsport..

självklart så förstår jag ditt resonemnag. ang själva vaccinationen och risken för att man inte märker om hästen är smittat tillräckligt tidigt.. men om alla hästar vore vaccinerade så minimeras juh riskerna för att smittan kommer...

för mig är de en självklarhet att vaccinera. även då jag höll på med trav. även de travhästar jkag håller på med idag är vaccinerade.
den enda av alla de hästar jag har vacinerat så är de min egna som har reagerat å det va emot själva injeceringen. fick lite feber och blev stel i halsen ser läskigt ut men är ofarligt vila en vecka sen köra igång igen. inga som helst men av det. ska tilläggas att hon tränades med travarna.

Jag tycker att det är jättebra med regel om att vaccinera travhästarna.
I flera storstall om hundratals hästar, b.l.a. Wahlman gör man det redan. Och jag har inte hört om en enda som blivit sjuk av vaccinet. Så det torde vara en ytterst liten procent som visar symtom på överkänslighet. Jag har oxå jobbat på ridskola med 52 vaccinerade hästar, inte en enda visade överkänslighet.

Däremot stod våra hästar i ett stall som drabbades av influensan, våra klarade sig helt för de var vacc. De andra som insjuknade har inte startat efter det! Det va m.k.t. fina hästar, och det blev en m.k.t. kostsam historia för ägarna.

Jag välkomnar de nya reglerna, tror ingen häst själv skulle välja att få influensan...

Senast ändrad av en moderator:

Tror du inte det läggs in i centraldatorn? :confused:

Så fungerar det väl här med va?

Har för mig att ägaren rapporterade in vaccinationer på Molly i alla fall.

Sedan kan ju dom skriva ut nåt papper om märra skall ner till Frankrike eller nåt.

AM

Jag tycker att tvånget på det är idiotiskt. Jag anser att alla själva skall få välja.

Alla FÅR välja. Slipp att vaccinera- lasta inte ur hästen på travbanans stallbacke!.:idea: Jag tycker att det är en självklarhet att alla hästarna ska vara vaccinerade. Förr var vaccinet sämre, gav sämre skydd. Nu är det mer uppdaterat och det är ett bra sätt att stoppa epidemier av hästinfluensa. Däremot ger inget vaccin 100% skydd vid individnivå, men vi kommer att slippa stängda travbanor och isolerade stallbackar framöver. Och färre hästar kommer att vara sjuka i influensa!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 518
Senast: MJLee
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 464
Senast: vtok
·
Hästvård Vaccinerade min häst för första gången 19:e december med stelkramp och hästinfluensa, och återvaccin ska väl vara inom 4-6 v? Nu kan min...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: tavla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka