Vaccinationer

N

nixa 324

Vilka vaccinationer ger ni era hästar?
Bara stelkramp, stelkramp/hästinfluensa,kvarka,botolism,ringorm,etc?
Tänkte sedan höra om det finns någon som vet om vaccinet mot hästinfluensan skyddar mot både A1 och A2 virus?

Sv: Vaccinationer

Unga hästar o hästar som inte tävlar: Stelkramp

Äldre hästar som tävlar: Influensa o stelkramp

Varför inte mot kvarka?
Menar inte som kritik, utan av ren nyfikenhet.

Aha, men är det FARLIGT om de får kvarka då?
Kan inte det ge bestående men som tex bronkit?
Eller har jag fått det hela om bakfoten?
Å andra sidan: Hur vanligt är kvarka nu för tiden?

Kvarka är vanligt, det brukar gå varje år. Så även i år (ridskolan här har kvarka t ex).

Det är sällan farligt i sig, men kan ge komplikationer och då kan det vara dödligt.

Det är dock inte såpass farligt att det generellt motiverar vaccination, på grund av bla de skäl Immer nämnde. Men också pga av att skyddet är för dålig, 25% av de vacc hästarna fick inte skydd som förväntat. Jag vet inte om det finns flera vaccin mot kvarka, men Equilis StrepE är inte tillgängligt på marknaden idag enligt fass.

Ur fass, Intervet är tillverkaren så det är deras egna studier som visat på dåligt resultat: I s.k. challengestudier gjorda av Intervet sågs otillräckligt skydd hos ungefär en fjärdedel av de hästar, som vaccinerats med rekommenderad dos.

Senast ändrad:

Okej. ursäkta om jag är tjatig. Men vilka komplikationer kan den ge?

Okej. ursäkta om jag är tjatig. Men vilka komplikationer kan den ge?

Kastad kvarka och anasarka bla.

LIte info, från SVA:

Symtom
Klassisk symtombild för kvarka är:

Hög feber (>39º C) 24-48 timmar innan hosta och näsflöde uppträder.
Näsflöde som ofta är varigt men initialt kan vara tunt och genomskinligt (kan då förväxlas med virusinfektion).
Svullna lymfknutor i huvud/halsregionen med abscessbildning som spricker upp mellan ganascherna.
Förträngningar i övre luftvägarna kan orsaka sväljningssvårigheter och även missljud vid andning och i svåra sjukdomsfall även andningssvårigheter, vilket kan kräva trakeotomi.

Sjukdomen kan också förlöpa med betydligt lindrigare symtom, t ex enbart näsflöde eller hosta. Symtomen korrelerar ofta till hästens ålder, där äldre hästar visar mildare och kortvarigare symtom.

Följdsjukdomar som kan förekomma vid kvarka är:

Lunginflammation (pneumoni) och lungsäcksinflammation (pleurit).
”Kastad kvarka”, vilket innebär att bakterien sprids med blodet och orsakar bölder i olika delar av kroppen.
Anasarka (purpura hemorrhagica) som är en immunmedierad vaskulit, vilket orsakar kraftig vätskeansamling i kroppen.
Det finns även beskrivet olika former av immunmedierad muskelinflammation (myosit) som kan utlösas efter en kvarkainfektion.

....

Profylax
Vaccinering är möjlig men det har visat sig svårt att få fram ett fungerande vaccin och inget vaccin har visat sig ge ett fullgott skydd. På världsmarknaden finns flera vacciner. I Sverige fanns nyligen ett vaccin registrerat, innehållande den levande delationsmuterade stammen TW 928 av S. equi, men det drogs tillbaka relativt omgående på grund av att hästarnas immunitet inte nådde upp till önskad nivå.

Det bästa sättet att skydda hästar mot kvarka och andra infektioner är att använda mottagningsstall med separat utevistelse för nytillkomna hästar. Tidigast efter tre veckors karantän kan man ta in nya hästar i besättningen. Daglig temperaturkontroll på karantänshästar är en enkel undersökning för att följa hästens hälsotillstånd. Använd separata kläder eller speciella skyddskläder och skor samt håll god hygien med handtvätt och gärna handsprit före och efter besök i karantänsstallet.

Rasthagar och beten där hästar med kvarka vistats bör inte användas på minst 30 dagar.

....

Prognos
Vanligtvis god, hos de allra flesta hästarna avläker sjukdomen helt. En häst som haft kvarka blir inte immun för hela livet, men genomgången sjukdom kan ge immunitet i fem år eller längre. Hos enstaka fall kan följdsjukdomar (kastad kvarka, anasarka) uppträda. Det finns också en risk att enstaka hästar, som kliniskt har tillfrisknat, har bakterier kvar i luftvägarna och utsöndrar dessa till omgivningen,så kallade symtomlösa smittbärare.

bara stelkramp just nu eftersom jag missade vaccinationen i år :mad:

så nu får jag börja om......:crazy:

*kl*

Jag har bara en häst och han vaccinerades senast idag, och då mot influensa och botulism. Han är vaccinerad mot stelkramp också.

Hejsan:D Håller på och lägger upp en budget för hästköpt. Har aldrig haft en 'egen' häst förut., utan bara lånat osv.
Min fråga till mina snälla bukare lyder; hur mycket kostar vaccinationera? Jag vet att man ska ge hästen vaccination 1-2 grr/år men vet inte hur mkt det kostar. MYCKET tacksam för svar

Våra är vaccinerade mot stelkramp, influensa och botulism. Det dräktiga stoet även mot Abortvirus.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: Zevzan
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 613
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar