vaccinationer

Milosari

Trådstartare
jag har funderat lite... min älsta hund blev inte vaccinerad förän hon var vuxen och då fick hon en spruta och så sa vet att det var allt som behövdes, man vaccinerar inte vuxna hundar många gånger med låg dos (grundvacc på valpar), utan rubb och stubb kommer i en spruta. men nu senast så hade jag blivit av med vaccintyget under flytten och då babblade veten om att hon inte fick tävla utan grundvacc. då fick hon ändå samma spruta som första gången! min tränare säger att det måste gå 12 veckor efter grundvacc, som kan vara en eller flera sprutor. men vad stämmer egentligen? och vad ska man vaccinera mot om man bara ska tävla i sverige? nu har hon fått valpsjuka, hepatit, parvo och kennelhosta. behövs alla? eller ska det rent av till fler?

Sv: vaccinationer

Vet inte vad man ska vaccinera mot vid tävlingar men för vaccination gäller följande:
först sprutan brukar ske när valpen är 8 veckor (brukar vara uppfödaren som gör det i samband med besiktning). Andra sprutan när valpen är 12 veckor och tredje sprutan när hunden fyller 1 år (dvs. 9 månader senare).
Samma sak gäller för vuxna hundar som inte är vaccinerade tidigare.
Dock vet jag att en del vet. säger annorlunda, men detta är vad jag lärt mig på flera ställen.

Slår du i veterinär FASS som innehåller tillverkarens rekommendationer så räcker det med en spruta för vuxna hundar. Jag vet dock inte om det är andra krav för att få tävla.

var får man reda på det? hur lång tid tar det innan hunden får tävla efter sprutan?

har pratat med min tränare som säger att de bara behöver vaccineras med 1 spruta som vuxna, med parvo och hepatit (?), och att man kan starta tidigast 2 veckor efter. inte 12 som jag först trodde (att förvränga ord kan vara bra när man är lite för feg för att tävla...)

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 554
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 198
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 581
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka