Vaccinationer

karamelldrottningen

Trådstartare
Hur ser ni på att mängden är densamma för både små och stora hundar? Varför gör man inte som vid allt annat att man doserar efter vikten?

Funderade lite över detta då många tydligen verkar oeniga och pratar om övervaccinerings doseringar (papillonforum). Kanske blir mer reglerat framöver? Att en 5 kg inte får samma som 60 kg. Att de skulle påverkas olika av det och att vaccineringsdoseringarna är gjorda för medelhunden?

Hur ser ni på att mängden är densamma för både små och stora hundar? Varför gör man inte som vid allt annat att man doserar efter vikten?

För att det är en vaccination och inte en medicin. Du behöver en viss mängd antigen för att orsaka ett svar hos kroppen oavsett storlek, och det är den mängden man ger.

För övrigt är det mycket mer noggrann med doseringar inom veterinärvården än humanvården där det inte doseras efter vikt lika noggrann (alla vuxna människor väger inte 75 kg...).

För att det är en vaccination och inte en medicin. Du behöver en viss mängd antigen för att orsaka ett svar hos kroppen oavsett storlek, och det är den mängden man ger.

För övrigt är det mycket mer noggrann med doseringar inom veterinärvården än humanvården där det inte doseras efter vikt lika noggrann (alla vuxna människor väger inte 75 kg...).
Hur får man reda på vilken mängd man ska ge egentligen? Det tar ju fler år att innan ett vaccin kommer ut är det därför?

Hur får man reda på vilken mängd man ska ge egentligen? Det tar ju fler år att innan ett vaccin kommer ut är det därför?

Det forskas såklart fram. Det tar ofta många år för både nya vaccinationer och läkemedel att komma ut på marknaden då det görs mycket studier och tester. Just vaccin är otroligt kontrollerade av olika myndigheter osv och mycket forskning ligger bakom, framförallt de som funnits länge.

Antikroppshalten går ju dessutom att mäta i blodet, för att se om har utvecklat ett ordentligt skydd. Sedan finns det ibland vissa individer som av olika anledningar inte kan tillverka tillräckligt med antikroppar. Det ser man till exempel på en del hundar som vaccinerats mot rabies där man sedan gjort en antikroppskontroll för ut- eller införsel i ett land. Vissa behöver flera sprutor med vaccin innan tillräcklig nivå uppnås, och en liten del verkar inte alls kunna producera tillräckliga mängder. Men det är mycket ovanligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
532
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
485
Senast: movi
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
645
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka