Vaccinationer

johansson231

Trådstartare
Hejsan,

Har varit en läsare ett tag nu men har valt att registrera mig då jag nu behöver lite hjälp!

Jag har en liten go hundvalp som är 11 veckor. Allt går jättebra verkligen, med allt ifrån till rumsrenhet till lydighet och verkligen allt.

Dock har jag ingen koll på vaccinationer och kenneln gav mig inte så mycket info där heller.

valpen har vid köp gått igenom alla konstens regler med vet, vacc bevis, avmaskning etc. Men vad jag har förståt så ska de vaccineras vid 3 månaders åldern. Mottager gärna mer information! Uppskattas!

Sv: Vaccinationer

Normalt sett sker nästa vaccination vid 12 veckors ålder, sen om ett år (förutsatt att han fått första men så verkar det på din beskrivning, vid 8 veckor).

Valpsjuka och parvo (och kennelhosta?). Inget du behöver oroa dig för dock, veterinärerna brukar ha koll.

Men ska jag ta kontakt med vet. eller hur funkar det :$
Min första valp så jag har inte bra koll och tycker det är svårt att hitta information. Killen från samma kull skrev nämligen vid 3 månaders åldern

12 veckor och 3 månader är ju ungefär samma ålder.

Ja, ring veterinären. På vissa ställen bokar man tid, på andra har de drop in för just vaccinationer. Kom igår att ta med vaccinationsintyget. Vaccination brukar kosta runt 300 kr (i alla fall här).

12 veckor och 3 månader är ju ungefär samma ålder.

Ja, ring veterinären. På vissa ställen bokar man tid, på andra har de drop in för just vaccinationer. Kom igår att ta med vaccinationsintyget. Vaccination brukar kosta runt 300 kr (i alla fall här).

300???!!?!:eek:
Vart bor du, där vill jag också vaccinera:D
Visserligen är den inte sååå farligt dyr här heller, men har vart med om att det kostat närmre tusingen också...:cool:

För att göra det enkelt:
Räkna med att vacinera vid 12v och sen vid 12månader, efter det ca vart tredje år..

Visserligen är den inte sååå farligt dyr här heller, men har vart med om att det kostat närmre tusingen också...:cool:

Tusen spänn!! :eek:

Jag vaccinerade häromveckan, 400 kostade det inklusive kennelhosta. Vet att det blev lite billigare för storvovven i våras, då sket jag i kennelhostan. Men vi har en väldigt bra veterinärklinik, är det enkla undersökningar som går fort så debiterar de som återbesök. :)

Linköping.

Hmm, kanske får räkna med lite högre kostnad efter jag har flyttat då =/

Kennelhosta är varje år, om man vaccinerar mot det.

Inte ens rabies kostar 1000 kr att vaccinera. Man kanske eventuellt kommer upp i den summan om man vaccinerar mot DHPPi och rabies och leptospiros samtidigt. Men tror nog att de flesta kliniker ger någon slags rabatt om man ska vaccinera mot "allt". Sa man däremot vaccinera rabies första gången och således får ett pass utfärdat brukar det ligga runt 800 kr.

Jenka, du behöver inte oroa dig. På Haninge djurklinik tar de absolut inte 1000 kr ;) (kan varmt rekommendera den kliniken).

Vill man komma billigast undan får man antingen ta vaccinationen i samband med annat (då brukar det bli billigare) eller vaccinera flera hundar på samma gång (de flesta kliniker har flerhundsrabatt). Alernativt ringer man runt och frågar var de olika klinikerna i ens närhet vill ha för mödan.

Tack för hjälpen!

Så hur vet jag till vilken klinik jag ska vända mig till (jkpg).
Har exempelvis ens försäkringsbolag vet man ska ringa först om man har frågor om man ska besöka en vet eller ska man ringa till någon klinik?

Just vaccinationer spelar det ju egentligen ingen roll vilken veterinär som gör. Enklast är väl att ha samma till det mesta tycker jag, så ring den klinik du kan tänka dig att gå till i framtiden (om du inte vet nåt om vilken du tycker är bra eller dålig, ta den närmaste).

Försäkringsbolagen har överlag ingen åsikt om vilken veterinär du anlitar. Agria har dock en veterinär de inte ersätter för, men den håller hus i Linköping. Hör till extremfallen dock.
Om du behöver veterinär, ring lämplig veterinärklinik och boka en tid. Väl på plats kan du välja att direktreglera (i den mån det går. du betalar då bara självrisken och försäkringsbolaget löser resten direkt med veterinären), eller så betalar du hela summan och skickar sen in kvitton till försäkringsbolaget och får ersättningen utbetalad till ditt konto. Vaccinationer går dock inte på försäkringen.

Ring du vilken veterinär i din närhet som helst, som du tycker verkar bra. Försäkringsbolaget har inget med saken att göra, eftersom vaccinering inte går på försäkringen. De brukar inte bry sig annars heller vilken vet. man går till.

När du bokar tid, säg att det är vanlig 12-veckorsvaccination. Veterinären kommer att veta precis vad som ska göras. Det här gör de ju flera gånger varje dag. Många kliniker har så att man kan få en kallelse nästa gång det är dags, när hunden är 1 år. Så hade vi. Jättesmart, så behövde man inte tänka på det själv alls.

Ta med hundens registreringsbevis. Där finns det små rutor där veterinären sätter en stämpel/ett klistermärke och en signatur. Då kan man för alltid se vilka vaccinationer hunden har fått.

När du har vaccinerat brukar det vara dags för avmaskning. Hör med veterinären när det är lämpligt att göra det och vilket avmaskningsmedel hen rekommenderar. Jag har för mig man ska vänta en viss tid efter vaccinet.

Tack för all hjälp. 12 veckors vaccin, vad är det för någon mer specifik?
Vilket anser ni är bäst i Jönköping? Har bil. Enbart det bästa för hunden:)
( vet att alla kan vaccinera men om det skulle hända något vill jag åka till samma klinik)
Finns det en lista?

Sök på veterinär Jönköping så kommer det upp. Hunden kommer att vaccineras mot Valpsjuka, smittsam hepatit och parvoviros. Sen kan du välja om du vill vaccinera mot kennelhosta också, men då kostar det en liten slant extra. Vill du vaccinera mot rabies kan du göra det då också eftersom valpen hunnit bli 3 månader, men egentligen behövs rabies bara om du planerar att åka utomlands med hunden.

:rofl::rofl:
Jisse, undrar vilken planet jag var på när jag skrev det där... Jag måste ha blandat ihop det med röntgen eller nåt..:D
SÅ mycket har jag inte betalt för vaccination, däremot strax över 500ingen:D

Tack för hjälpen!

Så hur vet jag till vilken klinik jag ska vända mig till (jkpg).
Har exempelvis ens försäkringsbolag vet man ska ringa först om man har frågor om man ska besöka en vet eller ska man ringa till någon klinik?

Smådjurskliniken (Jkpg) har drop in på tisdagar mellan 17.30-19.30.
036-37 91 91
Hemsida: www.jonkopings-smadjursklinik.se
Jag betalade 400,- i tisdags när jag var där med min lilla för sin 12 veckors spruta...:laugh:

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Agria har dock en veterinär de inte ersätter för, men den håller hus i Linköping.

Nu blev jag nyfiken, vem är denna veterinär?
Jag brukar inte gå någon annan stans är till valla men kan vara bra att veta vem man ska hålla sig borta från ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Har under senare tid hittat en del info och forskning ang vaccinationer som jag verkligen uppskattar att jag får ta del av nu och inte...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 272
Senast: Calazirya
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 987
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka