Vaccination

E

Em_E_liE

Har läst igenom några trådar vad gäller vaccinationer, men tyckte inte jag hittade svaren på mina frågor. Tänkte höra lite med er vad som gäller...

Hur ofta ska man vaccinera mot hästinfluensa, stelkramp och botulism? Hästinfluensa är en gång varje år väl?! Men har för mig att det är någon som är vart annat år, vilken är det, eller är jag helt ute och cyklar nu? :confused:

Vad kostar det att göra en grundvaccinering på hästinfluensa och stelkramp? Och vad kostar följande sprutor?

Jag känner mig riktigt usel som har så dålig koll. :( Men försöker ju bli bättre och hoppas att ni kan hjälpa mig med det. :)

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Vaccination

Om du går in på www.fass.se kan du under resp. vaccin läsa hur du grundvaccinerar resp. hur ofta du måste revaccinera obs. att krav för tävling kan skilja sig från tillverkarens rekom. tror även att priset för vaccinet står där men sen tillkommer vet.kostn.

När vi vaccinerade i våras betalade vi 250 kr för en spruta med hästinfluensa vaccin och 300 kr för hästinfluensa och stelkramp (samma spruta)

Raline:)

Grundvaccinering hästinfluensa och stelkramp ges 2 gånger med en månads mellanrum och därefter ytterligare en efter 5 månader. Därefter ger du 1 ggr/år

Vad gäller botulism ger du 3 sprutor med 1 månads mellanrum och därefter 1 spruta/år.

Priserna varierar och är tex dyrare via distriktet än klinik

Det var priset vi gav för sprutan, sen tillkom andra avgifter. Svart var det inte iaf!! :laugh:

Jätte tack för alla svar! :D Kring 250-300kronor är ju inte så farligt. Trodde det skulle kosta mer... En häst som redan är grundvaccinerad en gång, visst är det bara två sprutor då? Om man ska vaccinera om helt pga övergången tid?! Har jag fel? Någon som vet?

möjligtvis för sprutan men för själva besöket lär det tillkommit en del.

ts

en vanlig vaccinering brukar gå på runt 600-1000kr beroende på vart man bor och vem man anlitar.

Tänkte höra lite mer er ännu en gång. Denna gång är det ang. vila efter hästinfluensavaccination. Ska en häst vila, eller bör den vila efter vaccinationen. Eller bara ta det lugnt. Och hur länge efter vaccinationen? Tacksam för svar. :)

Ja, det var ju det jag menade, vet priserna varierar ju så mycket beroende på vart man bor så jag tyckte det var ointressant att berätta vad just min vet tar för ett besök medans kostnaden för själva sprutan borde ligga ganska lika.
Så inget skattefusk här inte!!;)

Raline:)

Vaccinationsprogrammet innebär två grundvaccinationer med 6 veckors intervall. För influensa krävs en tredje dos 5 månader senare. Därefter bör revaccination (booster) ske med 12 månaders intervall mot influensa.

Skyddande immunitet mot tetanus upprätthålls under minst tre år efter utförd grund- eller boostervaccination. Därför kan boostervaccineringarna omväxlande ske med Equip F vet (influensa) och med Equip FT vet (influensa och
stelkramp).
Källa: www.fass.se

Jag har precis avslutat grundvaccinationen på min häst och hade ute distriksveterinärerna, det kostade ca 1030kr per gång med Equilis FT. Jag bor i värmland.

OJ, 1030:-/gång. :eek: Lät lite väl mycket. Men det var med resa och allt eller?

Någon som har koll på om det är vila dagen efter vaccination av influensan eller inte? Eller vad gäller?

Hej! Ringde distriktan idag och ställde den frågan. Hon sa att en del hästar kan få feber och bli stela av vaccinet och bör vila i några dagar. Skrittas lite gjorde inget, men inget hårt arbete.

Nu är vaccinet mycket bättre än förr. Enligt vet. kunde hästarna bli riktigt sjuka av vaccinet för länge sedan.... :crazy:

Så vi har planerat en långritt imorgon i stallet, så vi väntar till måndag med vaccinet... Ska flytta ut hästarna till en ö i Sthlms Skärgård nästa vecka så då får de vila :p

Aha! Tack så mycket för det svaret! :)

Då blir det vila för pållen efter vaccinationerna!! :D

Om dom nu dagen efter vaccinationen får feber. Vad gör man då?

Jag har betalat ca 500-600:- för stelkramp, influensa och boutolism. Gjort av veterinär ute på plats och inte svart. Sprutorna i sig är inte speciellt dyra utan det är allt runt omkring som får kostnaden att dra iväg.

Sen undrar jag hur det är egentligen med influensan och stelkrampen. Jag har hela tiden trott att man måste vaccinera en tredje gång efter ca 6 månader. Men enligt vet så räckte det om 1 år :crazy:
Blir lite konfunderad?
Ska hästen ha en tredje spruta eller inte efter de första två?

Min vet. sa att om den redan varit grundvaccinerad en gång så behövs bara två sprutor, annars tre. Kanske har någonting att göra med VAD för vaccin (märket och innehållet) att göra?!

I mitt fall gäller det en unghäst. Fick två sprutor jan och i februari. Så ska hon ha en tredje är det liksom på tiden nu...

(Ursäkta för min lilla kapning av tråden:))

Jag har inte egenrätt på tråden! ;) Den handlar om vaccinationer och din/-a fråga/frågor handlar ju om vaccinationer. :D Det vill säga att den har hamnat rätt.

Och unghästen har med andra ord inte blivit vaccinerad förut då?

Ring och fråga en gång till för säkerhets skull. Man kan inte fråga för många gånger! :p

Jag skulle tro att det är 3sprutor när det är första grundvaccinationen, men kan ha fel, då jag inte vet om det är annat som är sagt beroende på innehål dvs. kan ju finnas olika influensasprutor. Det vet jag dock ingenting om...

Är inte mycket till hjälp nu, men ändå...!

Kapar tråden lite!
Hhar en fråga ang vaccination.
Har en häst som skulle fått sin årliga spruta runt den 23 maj i år. Dock missade vi och jag undrar helt enkelt om vi måste göra en hel grundvaccination nu pga detta?
Mvh Marica

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 577
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar